Režie:
Jaroslav DudekKamera:
Alois NožičkaObsahy(1)
Miloš Kopecký v titulní roli slavné Moliérovy komedie v nastudování Divadla na Vinohradech. V roce 1972 zaznamenala Československá televize představení Divadla na Vinohradech, které vzbudilo velký ohlas. Molierova komedie Lakomec byla inscenována na točně, ale v dobových kostýmech a scenérii, bez náznaku aktualizace, v tradičním překladu. Moderní a současná však byla především díky divadelní režii Jaroslava Dudka a výborným hereckým výkonům hlavních představitelů v čele s Milošem Kopeckým v roli Harpagona. Jeho civilnímu projevu, který nepostrádal majestátnosti, zloby, panovačnosti, nelásky a ne-citu vůči svým nejbližším, sekundoval neméně precizní výkon Jaromíra Hanzlíka a Daniely Kolářové v rolích jeho dětí, Jiřiny Bohdalové coby dohazovačky, i ostatních herců. Komedie v jejich provedení je nadčasová a potěší i dnes milovníky klasického divadla. (Česká televize)
(více)Recenze (39)
Zatím nejslabší Lakomec, kterého jsem viděl (po Sordim, Filipovském a Funésovi). Herecké obsazení je sice famózní a všichni si to dávali na maximum (zejména samozřejmě Milda), ale tohle zpracování mi prostě nějak nesedlo a já nedokážu říct proč. Scéna byla divná a ostatní verze byly prostě vtipnější. Pořád ale nadprůměr. Vidět to naživo, to by bylo ovšem teprve něco! 75%- ()
Molière a jeho hra ´Lakomec´, kde bylo trefou do černého v obsazení Miloše Kopeckého do role Harpagona. Jeho charisma a projev vzteklouna je znám z mnoha jeho divadelních i filmových rolí. Jestli je však toto zpracování snad nejznámější Moliérovy hry nejlepší je těžko posoudit. Každá verze má svá specifika a průzračnost. Tato viditelně sází na výkon Miloše Kopeckého, který to s ohledem na svůj známý zdravotní problém snad ani nehrál. Ale je dobře, že hra byla zaznamenána, neboť takto to už nikdo nezopakuje. ()
Harpagon-Filipovský (1978) vyzněl mnohem víc legračně než Harpagon-Kopecký. Ovšem Kopecký dal roli mnohem více opravdové a nefalšované špatné povahy. Kopeckého Harpagon není vtipný, je vysloveně zlý. A Jaroslav Kepka? Úžasný. / Ne tak vtipné jako verze s Filipovským, ale více procítěné a zahrané do hloubky. ()
Narozdíl od snímků natočených podle divadelních her klasické divadelní představení nutně potřebuje přímý kontakt s divákem v hledišti. Pracuje s jinými výrazovými prostředky, používá jiný herecký styl nežli film, takže na televizní (popřípadě jiné) obrazovce zpravidla poztrácí atmosféru i opravdovost a působí trochu lacině. Proto obyčejně záznamy divadelních představení nevyhledávám. Tentokrát jsem ale měla mírně sentimentální náladu - a zatoužila jsem vidět v akci "starou" hereckou gardu. Objektivně vzato jsou to slušné 3* - až tak převratně jsem se nebavila (přesně jak jsem čekala). Kvůli všem účinkujícím bez výjimky, kteří se navzájem skvěle doplňovali, jsem na chvíli přemýšlela o maličké čtvrté * (a skoro jsem sama sobě podlehla), ale pak jsem se rozhodla nechat to být ... alespoň prozatím. ()
Jedna z mála starých her, na kterou se dá dívat i dnes, i když ten konec silně připomíná Cimrmanovu Hodinu pravdy (bez Vichru z hor do toho nejdu). Provedení celkem solidní, ale nejraději mám rozhlasovou verzi se Stanislavem Neumannem, ten je úplně maniakální, hlavně hlášku "Bez věna!" si vychutnal). ()
Reklama