Režie:
John CarpenterScénář:
Michael De LucaKamera:
Gary B. KibbeHrají:
Sam Neill, Jürgen Prochnow, Julie Carmen, Charlton Heston, John Glover, David Warner, Bernie Casey, Peter Jason, Wilhelm von Homburg, Hayden Christensen (více)Obsahy(1)
Pojišťovací vyšetřovatel John Trent (Sam Neill) je pověřen prozkoumáním náhlého zmizení fenomenálního hororového spisovatele Suttera Cane (Jürgen Prochnow). Ten má těsně před uzávěrkou své doposud nejlepší knihy, ale stále nedoručil poslední kapitolu. Trentovi se podaří lokalizovat zapomenuté městečko v němž spisovatel pravděpoodbně žije i čerpá inspiraci pro své zneklidňující příběhy. Spolu s Caneovou editorkou Lindou Styles (Julie Carmen) se vydávají po spisovatelových stopách. Začínají se kolem nich však dít podivné věci, občané městečka se chovají zvláštně a až nápadně připomínají postavy jednotlivých knih. Trent se domnívá, že jde jen o zvrhlý způsob jak upozornit na novou knihu, ale je tomu skutečně tak? (TobRieper)
(více)Recenze (383)
Už len meno režiséra jasne signalizuje, že to bude niečo viac ako priemerná záležitosť. A okrem toho, Sam Neill v titulnej roli je výborný a samotný príbeh je maximálne desivý a napínavý. Prvá polovica je na tom síce o dosť lepšie ako vlažnejší stred, ale záverom všetko graduje do divákovej spokojnosti. ()
Nejlepší Carpenter devadesátých let a současnosti vůbec. První polovina, či spíš třetina filmu není nic extrózního. Nabízí se jistá podobnost s nepříliš povedeným Městečkem prokletých z téhož roku, protože v těch pár úvodních minutkách trochu skřípe budování úderné atmosféry příběhu. Ovšem pak, stejně jako hlavní hrdina obrací stránky hororové knížky, tak divák stále více a více rozkrývá temná a neuvěřitelná zákoutí děje, celého překvapivého příběhu. S každou další minutkou ta zprvu se hledající atmosféra houstne a celičké snažení se začíná klonit k těm nejlepším kouskům téhle hororové legendy, jako je třeba Vládce temnot, včetně typické zrůdnosti postav, monster a pekelných stvůr. Efektová stránka filmu je nadprůměrné, nikoliv skvělá, monstra správně odporná, leckdy zdařile teatrální. Typická hudební složka pak jen dodává potřebnou oblohu k hlavnímu chodu. Herecky je film až překvapivě vyvážený, jak skvělý Sam Neill v hlavní úloze, tak i démonický a temný Jürgen Prochnow za tým zla. Až v závěru se v pavučině, kterou snová vaše podvědomí vymotáte ke středu, který vás překvapí ba možná až šokuje a co se v první třetině zdálo jako televizně střižený horůrek, to se dostává do zcela jiného světla. Nebo spíše temnoty temnější než ona mýtická zákoutí nejhlubší lidské mysli. Proč tedy dávám za 4 a půl? Vhledem k současným a nedávno minulým Johnovým filmům bych měl dát za 5, protože Šílenství / Ve spárech šílenství je o několik tříd lepší, ale zase s ohledem na doby dávno minulé, tak oproti Věci už jde přeci jen o trošku slabšího brášku. Klišé neklišé, tenhle film bych směle zařadil mezi 20 nejzdařilejších hororů druhé poloviny let devadesátých a současnosti. Johne, vyslyš motlitby fanoušků a natoč zase něco alespoň podobného. Amen. ()
Nikdy jsem nebyl velkým čtenářem velkých knih...a ani těch malých :-) a nevím, jestli se to po tomto šílenství změní :-) Hororová atmosféra na mě sálala z každého záběru a hororová atmosféra na mě sálala z každého záběru a hororová atmosféra na mě sálala z každého záběru a hororová atmosféra na mě sálala z každého záběru ... óóó, nééé, stále se to vracíííí...uuuáááá... :-) 70% ()
Jak se může šílenství projevovat. Název nás zve na zodpovězení této otázky. Divákovi se to podaří zjistit jen částečně. Jak jinak. Tajemství je zde evokováno tím, že spisovatel nedopisuje poslední kapitolu, zmizí si, ale postavy jeho knihy jsou jako opis reálných postav v městečku, takže vyšetřovatel jde po rozluštění této hádanky. A aby to nebylo omšelé, tak tak pointa zaskočí i otrlé diváky, co si dlouho mysleli, že ji už dopředu správně odhadli... ()
Na mňa film zapôsobil pozitívne. Vôbec som nečakal také množstvo lakačiek, ale boli a fungovali. Veľké plus. Vyzdvihujem aj super atmosféru a zaujímavý dej, ktorý ma bavil až do konca. Škoda, že film nebol natočený v tejto dobe, pretože úroveň efektov a celková vizualizácia filmu neboli bohviečo, a to aj v kontexte tej doby. Bubáci sa mi zdali príliš gumení a umelí na to, aby som sa ich zľakol. To isté platí aj pre masky. Ešte zo základnej školy si pamätám jednu akciu, kde sme v rámci brannej výchovy nacvičovali prvú pomoc. Pre názorné zranenia nám nalepili na telo a na tvár rôzne lepky, aby zranenia vypadali čo najreálnejšie. To isté asi použili vo filme. Proste guma na tvári... to moc nevydesí. V súčasnosti by sa tento problém ľahko odstránil a pôžitok z filmu by bol ďaleko lepší, pretože námet a scenár fakt za to stojí. 80/100 ()
Galerie (28)
Photo © New Line Cinema
Zajímavosti (18)
- Název filmu je slovní hříčkou s názvem povídky H. P. Lovecrafta At the Mountains of Madness. Stručně jsou zmíněny i některé další motivy a postavy z Lovecraftova mýtu, např. Prastaří, Cthulhu, pan Pickman z povídky Pickman's Model a jiné. Údajně i dějová stavba filmu je inspirovaná Lovecraftovými literárními technikami. (gjjm)
- Na svém útěku z prokletého městečka se hrdina ubytuje v hotelu. V jeho hotelovém pokoji je krátký záběr na televizor, kde se zrovna vysílá sci-fi horrorová klasika 50. let Robot Monster (1953), mj. oblíbený film režiséra Johna Carpentera. (Scytale)
- Postava Suttera Canea je dle Carpentera založena na Stephenu Kingovi - ve filmu je ale řečeno, že je to autor populárnější než King. (gjjm)
Reklama