To se vysvětlí, soudruzi!
Režie:
Michal SamirKamera:
Martin DoubaHrají:
Jiří Macháček, Jan Cina, Anna Fialová, Leoš Noha, Darija Pavlovičová, Lenka Termerová, Richard Stanke, Ján Jackuliak, Michal Kern, Tomáš Kobr, Jiří Maryško, Magdaléna Borová, Jiří Roskot (více)Obsahy(1)
Břichomluvec Šálek je génius, který si své loutky vyrábí sám. Když ho však po školním představení uškrtí jeho vlastní loutka, vyšetřovatelé z ústavu se dostávají před složité otázky. Dokázal břichomluvec Šálek vytvořit umělého člověka podobného golemovi? A není to začátek procesu, na jehož konci nás všechny ovládne umělá inteligence? A dá se vůbec věřit vlastním smyslům? (Česká televize)
(více)Recenze (56)
Možná takovéto podivné jevy nesedí pro toto histocké období ale na to jsou spisy že opravdu byla organizace pro vyšetřování tresných činů nejen klasickými metodami. Spíše se ale využívalo mimosmyslové vnímání určitých "nadanných lidí." Zjednodušeně řečeno často se využívalo jasnovidectví. /Je to originální, a ani mi nevadí že žádné opravdové bytosti z jiných světů nenajdeme, o kterých je zde řeč. V naší zemi kdy lidé hlavně věří tomu co vidí a co si mohou osahat je toto opravdu odvážný počin. A mě to začíná bavit. :) není to "normální" a většinou uznávané, přesto tu nemávájí kouzelnými hůlkami. To oceňuju. Na hlavní postavy si začínám zvykat a chápat je. Česká Adamsnovic rodina XD takovej úlet může být jen u nás. ()
Ani ryba, ani rak. Ve snaze narvat do toho od každého žánru kousek vznikla hloupá slátanina. Krimi, komedie, horor a na konci pohádka o neviditelném nanovláknu (Císarovi nové šaty ?). Scénáristům i režisérovi teče námět a zpracování mezi prsty a to co pomyslně zbyde v dlani stojí za prd a vořech. Herci dělají co mohou (kromě Ciny ten je jedna křeč), ale z vody neuvaříš víc než vodu. Tak doufejme, že se všichni zúčastnění na tomto podniku, dobře baví při samotném natáčení. Nám u obrazovek je smutně a trapně za ně. ()
Mě to snad začne i bavit. Je zajímavé (i u jiných seriálů) jak se mění režiséři, scénáristi. Jak přistupují k tomu vypsanému příběhu čí se drží téma. Pak tu budou situace s vlivem vstupu známějších herců coby epizodní hlavní postavy. Jinak tento díl v pop odkazech docela dobrý. S herci docela bojuji, ale Macháček ten svůj styl v poslední době posunul k lepšímu, skoro bych řekl, že obrátil. ()
První díl se mi nijak zvlášť nelíbil, ale zaujala mě hravost a možnost vývoje ústřední dvojice, kteří jediní budou mít asi vývojový oblouk. Ostatní postavy jsou jen karikatury, které jim mají nahrávat a od začátku do konce zůstanou pravděpodobně stejné. Posun hlavní dvojice stejně nejspíš dopadne jenom tak, že David (J. Macháček) se z cynika promění v lidštější bytost a Vojta (J. Cina) přestane naivně věřit všem úkazům a stane se použitelnější pro běžný život. Přesto jsem dal šanci druhému dílu. První půlka mi ještě dávala naději. Když ale vyšetřovatelé vstoupili za hradby domu české Addamsovi rodiny, pochopil jsem, že to není seriál pro mě a vypnul ho. Tvůrci mají problém, že vytvořili filmový ekvivalent dortu pejska s kočičkou. Naházeli do svého díla vše, co jim chutnalo na jiných filmech (inspirace u Vorlíčka s Macourkem, parodie na Addamsovu rodinu, citace či variace na Akta X, horor Shining atd...), upekli s toho seriál a začali nám krájet jednotlivé epizody. Vy nevíte, do čeho kousnete. Chvíli to chutná cukrkandlově, v dalším soustu ucítíte krvavý biftek, následně chleba s máslem, hned na to lentilky. Z venku je to vše polité barevnou polevou a ozdobeno šlehačkou (stylizovaný barevný vizuál). Tvůrcům to asi všechno chutnalo, ale já nerad jím cukrkandl s biftekem. Slyšel jsem rozhovor s Jiřím Macháčkem, který říkal, že na prvním společném čtení scénáře se v všichni herci ptali tvůrců, co je to vlastně za žánr, ze scénáře to nepochopili. Macháček pak tvrdil, že se to během natáčení snažili objevovat. Protože nechci čekat, jestli se jim to v závěru seriálu podařilo, dál už se na něj dívat nebudu. ()
S mnohými se zřejmě neshodnu, ale jediné, co mně na epizodě opravdu vadilo, byla ta vizuální "mlha". Ještě v minulém díle se mi to zdálo zajímavé, ale tady to ty desítky expertů přes barvu, světlo a obrazové úpravy přehnaly do hnědého špinava. Jestli toto tmavé zamlžení má seriálu pomoci k tajemné atmosféře nebo má umocnit odkaz na známou filmovou klasiku v tomto díle, netuším. A i kdybych stopro věděla, stejně mi to bude vadit. Ve vizuální složce naopak kladně hodnotím kostýmy. Zejména pánové Cina a Macháček vypadají ve svých košilích urputně totalitně. Příběh sám nic moc, předvídatelný, bez gradace. V čem ale vidím potenciál k nezatracení, jsou dialogy. Ta parodie na všechny možné bláboly i nebláboly má v sobě inteligenci. Mě ty dialogy baví. Připomínají mi filmy Miloše Macourka z let 1969-1977, v nichž se motá taky spousta vědců se svými teoriemi. Na rozdíl od macourkovštin se zatím v tomto seriálu nepodařilo použít vtip, parodii, mystérii, vizuál a nevím, co ještě, k jednolitému celku. V hodnocení se držím průměru. Pro mě zatím neznámí autoři zkouší něco nového a já jejich odvahu cením. ()
Galerie (31)
Photo © Česká televize / Klára Cvrčková
Zajímavosti (1)
- V této epizodě najdeme mnoho odkazů na slavné filmy s hororovou tematikou, jako nař. Osvícení (1980) – scéna s tříkolkou na chodbě, seriál Wednesday (od r. 2022) – vzhled celého domu, Mlčení jehňátek (1991) – vzhled loutky při jejím převozu, anebo obecně na Addamsovu rodinu. (Kaleidoskop)
Reklama