Režie:
William CastleScénář:
Robb WhiteKamera:
Burnett GuffeyHudba:
Hugo FriedhoferHrají:
Glenn Corbett, Patricia Breslin, Joan Marshall, William Castle, Richard Rust, Harry 'Snub' Pollard, James Westerfield, Gilbert Green, Ralph Moody (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Filmy Williama Castla často přetékají z plátna přímo do kinosálu. Mistr tzv. gimmicků věděl, že nejlepší způsob, jak prodat film, je udělat z promítání interaktivní show. V tomto případě šlo o další z Castlových legendárních promo kejklů - tzv. „Coward's Corner“, česky „Hnědý koutek“. Snímek S vražednými sklony je prý tak strašidelný, že není ostuda z něj zbaběle prchnout. Těsně před finální scénou filmu tak Castle umístil „oddechový čas“, během kterého se děj zastaví a vy můžete, pokud jste příliš vyděšení, odejít ze sálu, tzv. po hnědé stopě. Musíte ale veřejně podepsat prohlášení, které z vás udělá certifikovaného poseroutku. Samotný Castlův film patří k jeho vrcholným kouskům. Tvůrce se v něm rozhodl, že změří síly s mistrem napětí Alfredem Hitchcockem. Šel na to tak, že vzal tehdy rok starý hit Psycho a vypůjčil si z něj, co uznal za vhodné. Ano, Castlův příběh o tajemných vraždách na odlehlém rodinném sídle je sprostá vykrádačka, ale je to dobrá vykrádačka. Scenárista Robb White, který pracoval na Castlových nejzásadnějších filmech, se s hitchcockovskou látkou vypořádává nápaditě a s nadhledem a samotný Castle ukazuje, že není jen ukázkový marketingový showman, ale také kompetentní režisér. (Festival otrlého diváka)
(více)Videa (1)
Recenze (21)
Předně, o filmu je lepší nic nevědět, protože v komentáři se zákonitě objeví alespoň náznak toho, co by mělo být divákovi až do téměř samotného konce utajeno. A protože už zdejší obsah i mnohé komentáře pointu vyzrazují, nebo alespoň výrazně naznačují, tak ji rovněž naznačím. Popravdě neřekl bych, že Scénárista vytěžil Psycho, jelikož tam byla příčina naprosto jiná stejně, jako jiné byly pohnutky vraha. Joan Marshallová v roli Emily je úžasná. Když se chystá k činu, naprosto změní výraz obličeje, oči se jí otevřou a zablýskne se v nich. Vraždění je nemilosrdné, a když v jedné scéně neuvidíte, jak s obětí naložila, pochopíte později proč. Vůbec herecké výkony jsou solidní, jen Miriam je taková naivka, bez čehož by ale zase snímek neměl patřičné napětí. Výborná černobílá kamera se smysle pro detail. Scéna s nožem v časopisu byla fakt napínavá. Za mě spokojenost. ()
Aj keď chce niekto vykradnúť Psycho, musí mať aj istú dávku invencie a odvahy. Tú William Castle so svojim béčkovým snímkom rozhodne mal a napokon mu to vyšlo. Tento film je pozerateľný, má svoje mysteriózne kúzlo, ale azda ma najviac pobavila interakcia v podobe prerušeného filmu a výzvy, aby slabší diváci radšej opustili kino... ()
Když člověk není ani kdovíjak odpáranej z Psycha (co čumíte?), těžko ho nakopne tenhle bezskrupulozní rip-off poskládaný z redudantních dialogů a přejíždění po třech lokacích. S příchodem mladýho Goťáka, který se otáčí na place pouze patou v 90° a 180° to naštěstí dostane úplně nový dech a jeho pouhá přítomnost před kamerou vyrobí scénu, u který se nejednou přistihnete neovladatelně hýkat jak úplnej retard. Když přijde velké odhalení, tak se bohužel jeho charakter i zpětně promění z neodolatelného cringe na tvůrčí záměr a tím se z toho opět stane vypirátěnej Hitchcock, takže nic moc. ()
Velmi příjemný následovník Psycha. Záměrně píšu následovník a nikoli vykradač, neboť i přes zřetelnou inspiraci Hitchovým majstrštykem nevidím důvod, proč by se divák Psycha znalý nemohl výtečně bavit i u Homicidal. Šokující pointa je (z části) dost čitelná, její předčasné odhalení ale paradoxně snímku v určitých místech přidává ještě více napětí. Předfinálová bubupauza je pak z dnešního pohledu mimo mísu, nebudu ale říkat, že ta sekvence, která po ní následuje, nedokáže kapku strachu vyvolat. Protože dokáže. Celkově hodnotím Homicidal jako povedený mysteriózní thriller, který jednak funguje tak jak má a jednak jsou na něm pozoruhodné i určité prvky, které již dnes nefungují (to, co by se dnes vyřešilo několika flashbacky, musí postavy strojeně okecávat). 8/10 Horror movie of the Year ()
Pět let od prvního zhlédnutí jsem už zapomněl, jak spletitě vykonstruovanou zápletku Homicidal má. Tvůrci se zřejmě záměrně snažili diváky co nejvíc zmást rodinnými poměry hlavních postav, aby nikdo zkrátka nemohl odhadnout, v čem celá ta záhada vězí. Finální polopatické vysvětlení z úst vědeckého pracovníka pak jen působí jako skrytý výsměch tvůrců divákovi, který se snažil v ději nějakou logickou nit vůbec hledat. Když ovšem dáme „na efekt“ šroubovanou zápletku stranou, má snímek co nabídnout hlavně díky pevnému režijnímu vedení - William Castle, ač útočí zejména černým humorem, dokáže i poměrně slušně šokovat nečekanými krvavými scénami (na rok 1961 odvážnými) a dobře budovanou tajemnou atmosférou. Homicidal je velmi hravý následovník Psycha a rozhodně má své hravé kouzlo. [FOD 2020] ()
Galerie (35)
Zajímavosti (1)
- Jediný film, v ktorom sa objavila herečka vystupujúca pod menom Jean Arless. V skutočnosti to bol pseudonym, ktorý si Joan Marshall zvolila práve pre úlohu Emily. (ČSFD)
Reklama