Režie:
Bob RafelsonScénář:
Carole EastmanKamera:
László KovácsHrají:
Jack Nicholson, Karen Black, Billy Green Bush, Fannie Flagg, Lois Smith, Sally Struthers, Susan Anspach, John P. Ryan, Ralph Waite, Toni Basil (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V popředí příběhu je Robert Eroica Dupea, jenž hodil za hlavu svoji velmi slibnou kariéru koncertního pianisty a pracuje jako pomocný dělník na naftových vrtech v Kalifornii. Žije "na hromádce" s Rayette, která pracuje jako číšnice v bistru. Když Robert uslyší od sestry, že otec je těžce nemocný, vydává se domů, aby jej navštívil, a Rayette vezme s sebou. Tam je Robert znovu konfrontován s bohatstvím a životním stylem své kulturní rodiny, které se na čas zcela zřekl...Působivost a nezvyklost snímku je namíchána již ve scénáři, na něm spolupracovala Carole Eastmanová společně s Bobem Rafelsonem. Napsali silný příběh o hledání identity, s řadou komických i tragických momentů, jenž překvapil charakterově rozporuplnými hrdiny a nekonvenčními dialogy. Při realizaci za kamerou stál tvůrce maďarského původu László Kovács, jenž rovněž nasnímal Bezstarostnou jízdu, a stal se jedním z nejlepších kameramanů své doby. Ten vytvořil místy až surrealistické obrazy naftových polí či "tichem všepohlcující" krajinu v okolí rodinného domu Dupeových. Malé životní etudy sice nakonec ze čtyř nominaci nezískaly ani jednoho Oscara, Jack Nicholson jako Robert Dupea tu ale potvrdil skutečně výjimečné herecké chameleonské" schopnosti i to, že je filmová hvězda první velikosti. K silným, nezapomenutelným momentům snímku patří například dokonalou absurditou nabitá scéna kuřecího salátu", který si objednává Robert u neochotné číšnice v restauraci, stejně jako jeho smutkem a melancholií prodchnuté bravurní "pianové sólo" na jedoucím náklaďáku mezi auty na přeplněné silnici (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (83)
Film o bezvýznamných etudách zo života protivného egocentrického chlapíka, na akých je Jack Nicholson expert. Nikomu a ničomu sa nepotrebuje prispôsobovať, ženy balí násilím a podobne si aj objednáva jedlo v motoreste. Jeho hľadanie mi bolo ťažko pochopiteľné, príbeh mi veľa nedal, slabšie tri hviezdy. ()
Takový milý malý snímek ze života. Má krásnou kameru a Nicholson je fajn. Problém je však v tom, že když jsem ho dokoukal, moje první věta zněla: ,,A co jako?" Jack Nicholson hraje veskrze nesympatickou postavu, s níž je složité soucítit - arogatního násilníka, co se potácí životem, dělá práci, co ho nebaví a chodí s holkou, co nemiluje, tak se nakonec na všechno vykašle. A to je asi tak všechno, jen roztažené do 90 minut a obohacené o různé samoúčelně působící postavičky (dívka, co nenávidí špínu). Deštivé odpoledne vám tento film nezkazí, ale není to snímek, co musíte vidět, než umřete.. ()
Velmi kvalitní a zajímavý výkon tehdy třiatřicetiletého Jackieho Nicholsona, který ač už zde dokazuje svoji hereckou extratřídu plnou variability, mě jako pianista nedokázal přesvědčit, snad v jiné dimenzi, v příběhu, který je primárně a bohužel i dost prvoplánovitě určen především intelektuálnímu divákovi.. Nicholson v roli "Bobbyho" Dupea, egoisty, dobrovolného vyděděnce a chronického "útěkáře před sebou samým" dokáže udržet moji pozornost svojí nezaměnitelností až do závěru filmu, kdy na mě ovšem scéna, v níž "pošle naivní a místy dost otravnou Rayette pro kávu", působí ve své pseudoefektnosti naprosto uměle a nedůstojně.. Za zmínku stojí také několik scén na hranici až oxymorónské absurdity, objednávání topinky v restauraci a konfrontace s arogantní a životem otlučenou číšnicí, až nehollywoodsky vykreslené typické americké "ve své hlouposti a nízkosti přemoudřelé" stopařky, Bobbyho malý Chopin či stolní tenis s Carlem, které ruku v ruce s Nicholsonem a kamerou Lászla Kovácse vytahují Malé životní etudy z vod průměrnosti.. ()
Na některé filmy se člověk dívá proto, že je zajímá příběh, na některé se dívá proto, že chce vidět skvělý herecký výkon. V tomhle případě se rozhodně jedná o film, který vyniká hereckým výkonem Jacka Nicholsona. Dějově mě tak nezaujal, i když ono hledání svého místa na světě a jeho nenalezení je tématem rozhodně zajímavým. ()
Po kultovom počine Easy Rider,kde hviezdil s duom Hopper a Fonda,tentokrát predvádza umelecký výkon takmer sám,ktorý ho opäť posúva o krok dopredu,aby si čoskoro zahral svoju najznámejšiu postavu... A k tomu si pozval kameramana z Easy Rider,aby jeho obrazy vytvárali pocit mnohovrstvovej existenciálnej drámy,kde Jackovo herectvo sa vycibrí do výšin,kde vznikajú najlepšie počiny doby. Komplikovaná rodinná záležitosť,kde Jack ma starosti so svojim chorým otcom a ženy v jeho živote sú na striedačku ako výmena ponožiek.Jack jednoducho nevie,čo chce a človek nikdy nevedel,čo urobí... Jeho frajerka podáva taktiež zaujímavý výkon,ktorá je zdeptaná z jeho správania. Dôležitý Jackov snímok,ktorý ukázal čoho je schopný urobiť pre excelentné herecké umenie. Mix zlepenec ľudských vzťahov,ktoré sa dotýkajú najmä Jacka a jeho okolie na to vplýva. ()
Galerie (101)
Zajímavosti (7)
- Režisér Rafelson sa pokúšal kontrolovať rytmus Nicholsonoveho hereckého prejavu tak, že manipuloval z jeho prísunom drog. Hovoril: "Myslíš, že by sme Jackovi mali dať pre túto scénu nejakú trávu alebo haš?" spomínal Richard Wechsler (jeden z producentov filmu). (Hnacik)
- Jack Nicholson sám napsal některé části Bobbyho promluvy k otci. (D3VIL)
- Jack Nicholson si pro roli Catherine přál Lauren Hutton. (D3VIL)
Reklama