Režie:
Hector BabencoScénář:
William KennedyKamera:
Lauro EscorelHudba:
John MorrisHrají:
Jack Nicholson, Meryl Streep, Carroll Baker, Michael O'Keefe, Diane Venora, Fred Gwynne, Margaret Whitton, Tom Waits, Jake Dengel, Nathan Lane, James Gammon (více)Obsahy(1)
Ve filmu Jako nepoddajný plevel, který se odehrává v ponurých letech hospodářské krize, exceluje Jack Nicholson v hlavní roli Francise Phelana. Odepsaný hráč basketbalu v roce 1910 utekl od své rodiny poté, co nešťastnou náhodou upustil svého maličkého synka, který pád nepřežil. Z Phelana se následkem této tragické události stal ošuntělý trhan a barový povaleč, který se potácí od jedné lahve ke druhé. Dny tráví ve společnosti Rudyho (Tom Waits), s nímž vyhledává nejrůznější drobné kšefty a nabízí práci výměnou za přístřeší a příležitostně i džbánek vína. Phelan se zatoulá do svého rodného města Albany ve státě New York, kde kalným zrakem pátrá po někdejší přítelkyni a parťačce v popíjení Helen Archerové (Meryl Streepová), která začala prodávat své tělo za alkohol a podnájem. Během několika příštích dnů Phelan vezme pár menších pracovních nabídek, aby měl na pití, zatímco v myšlenkách se často vrací do minulosti. Nakonec se naskytne i šance na usmíření s jeho manželkou (Carroll Bakerová). (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (54)
Ufff,chlast je skvělá věc a whiskey nejlepší kamarádka,v podání Jacka Nicholsona to je ovšem krutá realita odvrácené strany.Další z řady uměleckých počinnů,který má co nabídnout,co říct ale tak silnou artovou stránkou,že to některé mozečky nemůžou 143 minut vydržet a ocenit.Přizznám se můj mozeček to lehce ocenil,uvědomil si kvalitu a už to nechce nikdy vidět,páč má rád alkohol :-) ()
Melancholický příběh o dvojici alkoholiků, který na mě působí jako asi jako člověk s dvěma tvářemi. Z jedné tváře jako by vyplývalo nutkání diváka se nad sebou zamýšlet a druhá tvář působící jaksi opačně. Chladně, nestranně, zkrátka bez dojmu. Z celkového pohledu má však u mě film to pozitivum, že ačkoliv se jedná o loudavou životní etudu, která se nikam nesune, tak děj skoro vůbec nenudí, čehož si cením. Samozřejmě má na tom zásadní podíl jedinečné herectví mimořádných osobností (Nicholson, Streepová) a pochmurné flashbacky. Není to film pro každého a pro diváka, který celý film prozívá mám pochopení. Přesto si myslím, že má co nabídnout. 75% ()
Špina, špina a zase iba špina. Klobúk dole pred trojicou hercov M. Streep, J. Nicholson a T. Waits. O tom, že niekedy stačí iba jeden okamih alebo podraz od najbližších, a môže tak dopadnúť každý. Niekedy je vina tak veľká, že sa nedá uniesť. A podľa výsledkov ocenení sa zdá, že to ani Američania nemohli uniesť. No pravdou je, že aj v krajine snov a neobmedzených možností ľudia umierali a stále umierajú hladom. Silný nadpriemer. 85/100 ()
Možná znáte tu situaci, kdy stojíte někde uprostřed společnosti, nemáte kapesník a cítíte, že obsah nosní dutiny touží po svobodě, a vy jen zoufale popotahujete a doufáte, že se vám podaří nenápadně zmizet a zbavit se objevivší se nudle. Tak nějak jsem si připadal při sledování tohoto dramatu. Mimochodem, snímek skončil jako těžký finanční propadák a producent se musel vyrovnávat s velkým nezájmem publika. Režisér neúspěch vysvětloval tím, že americké publikum nepřijalo své oblíbené hvězdy v rolích životních ztroskotanců, podle mého ale ten snímek jednoduše nemá jiskru. Chybí mu vnitřní napětí, dialogy nemají potřebnou sílu a nedostává se ani režijní invence. Je to zkrátka průměr, který navíc sráží šíleně přepísknutá stopáž. Mít poctivých a klasických 90 minut, byly by to silné tři hvězdičky i při výše zmíněných neduzích vzhledem k palčivému tématu. Takhle se jedná jen o protahovanou nudu, kterou si skupina festivalových diváckých harcovníků chce obhájit, tak jako si komerčně ladění diváci chtějí obhájit svoje oblíbené žánry. Osobně ale soudím, že Nicholsonův snímek O Schmidtovi, mimochodem silně nedoceněný, protože je vystavený vlivu masového diváka, stojí minimálně o dvě třídy výš. Celkový dojem: 45 %. ()
Mezi filmy, které se zaobírají okrajem společnosti jsem našel mnoho snímků, které na mě zanechaly hluboký, nesmazatelný dojem. Mezi filmy o pomatencích, životních looserech, opilcích, bezdomovcích apod. jsem našel i svůj vůbec nejoblíbenější film KRÁL RYBÁŘ. Na IRONWEED jsem se moc těšil. Teď bezprostředně po shlédnutí filmu jsou mé dojmy značně rozporuplné. V úvodu se píše, že film je o důležitosti rodiny v životě každého jedince. Já ho spíše vnímám, jako film o tom, že člověk sám před sebou nikdy neuteče, a že každý je svého štěstí strůjcem. Ale ať je to tak, či onak - až příliš často mi to přijde kýčovitě patetické, zbytečně slzopudné a hlavně obrovsky naivní ( zejména návrat domů ), a to i s ohledem na skutečnost, že se film odehrává ve 30. letech. Na druhou stranu herecké výkony, které jsou předem dané jmény hlavních aktérů, jsou vynikající, zejména Streepová ( i když ji nemám moc rád ) je prostě dokonalá. A radost mám i ze svého oblíbence Toma Waitse, ten má tento druh rolí v malíku. Takže jsem vlastně vcelku spokojený. Tři *. ()
Galerie (65)
Zajímavosti (7)
- Film se odehrává ve 30. letech 20. století a žánrem byl klasifikován jako depression-era drama. (jezurka42)
- Film je adaptací stejnojmenného bestselleru Williama Kennedyho oceněného Pulitzerovou cenou. Tvůrce pracoval také na scénáři k filmu. (Terva)
- Smlouva Jacka Nicholsona obsahovala klauzuli, která mu umožnila opustit natáčení a zúčasnit se všech utkání basketbalového týmu Los Angeles Lakers. (jezurka42)
Reklama