Reklama

Reklama

Rázovitý vesnický chlapík Bohuš Stejskal žije sám v rozpadající se chalupě, pracuje jako dřevař, většinu času tráví s kumpány popíjením slivovice. Jeho život se změní, když mu advokát Ulrich oznámí, že zdědil obrovský majetek. Druhý den mu tetka ze sousedního domu oznámí, že se mu uškrtila koza. Nešťastný milionář se rozhodne uspořádat na její počest velkolepou smuteční hostinu. Kamarády, navlečené do svátečních šatů, odveze do brněnské luxusní restaurace, kde parta způsobí ostudu. Večer Bohuš navštíví s kamarádem Košťálem masážní salón, kde je tak nadšen službami prostitutky Ireny, že ji přesvědčí, aby se k němu nastěhovala. Pro dívku, uvyklou luxusu, je však Bohušova chalupa šok, stejně jako jeho chování. I když je pro peníze ochotná udělat téměř cokoli, nakonec ho opustí. Bohušovi se podaří přesvědčit Vlastu, aby se k němu vrátila, a zaplatí celé vesnici zavedení plynu. Všichni mu závidí a každý něco chce. Když se objeví zuřivý Ulrich se zprávou, že Bohuš nic nezdědil, protože byl jen nevlastní syn, odvrátí se od něj kamarádi, Vlasta i ostatní. (TV Nova)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (1 284)

JFL 

všechny recenze uživatele

Věra Chytilová navzdory nechápavým soudobým kritikám nevytvořila žádnou troškovskou řachandu. Stejně tak nepřišla o soudnost ani se nezaprodala komerci. Jen dobové a bohužel i nadcházející diváctvo neumělo poznat satiru od komunální komedie. Chytilová tehdy jako jediná nešla po povrchu a prvoplánovosti, nýbrž vytvořila nestárnoucí a nelichotivé, i čím dál mrazivější panoptikum, kde českou společnost ovíněnou horečnatou vidinou mamonu, svobody a moci vyobrazila v celé její nahotě. Je bohužel inherentním úskalím každé satiry, že někteří lidé ji vnímají jako potvrzení vlastních hodnot a v nastaveném zrcadle se nakrucují místo, aby byli zděšení. A konkrétně obraz vrhaný "Dědictvím" je vyloženě děsivě obludný, ale současně výmluvný nejen vůči své době a její hodnotové devalvaci. ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Přiznejme si, že dějově je to spíš blbost, i když neotřele zpracovaná. Ale já osobně považuju za nejlepší obsazení snímku. Aniž bych se chtěl někoho dotknout, tak líp to ani obsadit nemohli, protože takoví jsou i ve skutečnosti. Donutil jako upjatej panák, Polívka jako opilec a buran až na entou, Veškrnka taková "volnější" holka na zabití, Goldflam upejpavej a všichni ostatní vesničani takoví lidoví v čele s Kronerem. Většina z nich by to asi ani nemusela hrát, i když jak řekl Richard Burton, když hraju opilce, nemůžu být opilý, protože pak nevím, jak jej hrát. Na filmu se mi nejvíc líbí ta první dějová část, tedy než se Bohuš sžije s bohatstvím a začne jej taky pořádně využívat. Potom mi to už přišlo až moc, asi jako Slunce seno erotika. A některý věci byly přidaný jenom na sílu (třeba věta: Nevystrkuj na mě to svý jazyčisko. mi přišla vždycky hrozně umělá). No a Kája Gott tam měl ten nejlepší svůj hereckej výstup. ()

Reklama

BadoXXII 

všechny recenze uživatele

Peníze na porodnicu. Daj, daj. Šak to furt čteš. Kdejaká vražda, znásilnění, únose. A kde sa to rodí? V porodnici. A já na to mám dávat prachy? Na nejaké vrahy? Sexuální, úchylné? Chlapi, na to zapoměňte...... U nás doma je to fenomén. Každoročný evrgrín. Hlášky z filmu sa citujú v rodine, v partii kamarátov, v škole, v robote no jednoducho všade. Bolek v nás žije a žiť už bude až naveky. Kultová komédia, ktorá je síce vulgárna a nevkusná, ale je aj veľmi trefná. Plná hlášok a nezabudnuteľných scén. Mám to rád kurňa!..... Irenko, už jsi? Už jsi? Víte... ona musí... ona ještě není... však ona bude. Irenko, až budeš, řekni. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

A opět je tu tato známá a všemi tak populární Bolkovina, která by patrně bez totoho známého (ne)-korunovaného valašského krále nebyla ničím. Polívka v ní hrál vlastně sám sebe, a nebo to co někde okoukal proto takový výkon. Režisérka Věra Chytilová možná na začátku devadesátých letech přišla o rozum i filmový vkus, ale Bolek Polívka v roli Bohuša zde hraje velmi přesvědčivě (i když trochu přehrává) a razantně, ostatně jako jeho celá vidlácká parta (zejména pak jedinečný děd Kroner), ale také tu byla ještě jedna krásná role a to role zdecimovaného právníka Suchařípy.."Jáá se z toho člověka snad zblázním"! Mnozí v tomto filmu vidí mizérii, která pak v následujících letech s českým filmem a s komediálním žánrem jako takovým přišla. Viz. Trhala fialky dynamitem, Slunce seno atd. I já jsem bohužel téhož názoru, toto byl ještě jediný alespoň trochu řádný zástupce na nějaké té úrovni. I když to byla blbovina, bez patřičného ducha s někdy velice trapnými scénami a o nějakém uceleném ději se mluvit už vůbec nedá. Sice co věta tak nezapomenutelná hláška, ale jak pro koho..Sprostých a nevyváženě nemístních slov je zde hned několik a někteří proti tomu mají zajisté námitky, ale když se nad tím tak zamyslíte a vezmete to upřímně, tak ať jste dneska kdekoliv ve společnosti tak mi neříkejte že neslyšíte ani jedno sprosté slovo, a mnohdy daleko horšího významu. Nikdo není svatý:-) Jen by asi dneska nešlo aby si vyjela takto velice vydařená grupa, třeba do hlavního města Prahy a zašla si do nějakého toho luxusního Alkronu jen tak na obídek, to vážně ne a to by mohli mít peněz jako Onassis. Mezi dveřmi by je vyhodili ! Jako povedená scéna se mi z tohoto filmu jevila snad akorát ta v restauraci se zahrádkou s vyhozeným číšníkem, ta vážně neměla chybu jinak víceméně ubohé a poskládané jen na nějakých moravských sprostých a místy nevtipných plkách..Ržisérčino přání aby byl film peprnější a zajímavější. Tak dobrý film to ale zas tedy rozhodně není jen takový průměr, opravdu žádný veliký zázrak, na čtyři nebo dokonce pět hvězdiček to rozhodně není (jen za hlášky určitě ne), ale s odstupem času má své jisté kouzlo a také svou nepopiratelnou pravdivost. To už holt ta Chytilka umí. Je to svědectví a výpověď z celé jedné epochy začátkem devadesátých let, ze všemi jejími šmouhami a vadamy na kráse, přesto se na to ale dalo koukat. Film líčí, nebo líčil přesně poměry jak to na Moravě a na vesnici prostě chodí-chodilo. Úplně stejní balíci-křupani jedním slovem nevzdělaní a obyčejní primitivové, stejné a stále dokola opakovatelné vyjadřování ( zde asi nejde o to, aby byl film sprostý, když tam jsou sprostá slova oni se zřejmě fakt takhle vyadřujou, prostě to jinak to neumíjó)..Nakonec bych také dodal že přesně zobrazuje, jak daleko a kam se dá z blbostí dojít a také jisté ponaučení že po druhé už by leckteré věci i takový blbec raději přehodnotil než by se do něčeho takového pustil bez okolek znovu.. Před koncem filmu vidíme jak postupně o všechno přijde, protože zjistí, že to nebyl jeho otec. Na konci filmu k němu přijde jiný právník (ten zjevený) a ten mu řekne, že zase zdědil peníze po svém dalším otci tentokrát z Argentiny. No není to opravdu blbé, když už, tak už měl tedy přijít o všechno a né znova a od začátku jako v nějaké pohádce. Ten konec je prostě přetažený za vlasy, aneb opakovaný vtip není vtipem včetně věty.."A teď si vás kúpím všecky"! Film který pražský a nejen ty ale všechny ty různí pravicový intelektuálové tady z databáze (ty co dali míň než za tři) a z velikých měst kteří nikdy nebyli dál než za práh svého domu, nikdy nemohou pochopit, já ho sice pochopil ale že bych byl i po těch letech a častém opakování z něj nějak unesen to se říct nedá, to se stále raději podívám na obyčejné příběhy obyčejných lidí v obyčejných Formanovských nebo těch Papouškových komedií.. () (méně) (více)

kulyk 

všechny recenze uživatele

Exaltovaná feministická babča vypustila další rádoby trefnou kritiku naší národní povahy. A můžeme se dozvědět, že občan Česka by chtěl mít prachy, moc, chlast a velké péro. A je pro to ochoten i leccos udělat. Jak překvapivé. Polívka v parodování sama sebe dosáhl mistrovství, to musím uznat, ostatně podobně jako Donutil. Je snad i škoda plýtvat časem příšerných osobností, avšak solidních herců, na takovéto projekty. Někdy mě i popadne dojem, jestli my si těmi ,,nastavenými zrcadly" v podobě Homolků, fialek, sluncí a sušených trav onu realitu uprděných knedlíků sami nenastavujeme? Ale jinak - držku mi to párkrát zkroutilo i do úsměvu, to bych zase lhal. ()

Galerie (20)

Zajímavosti (75)

  • V jedné scéně se Bohuš (Bolek Polívka) ptá, jestli je žena Dr. Ulricha (Miroslav Donutil) doktorka. Ta odpoví, že je doktorkou plastické chirurgie. Po rvačce se však ptá znovu. (Axarus)
  • První ohlasy na film byly až zdrcující. Psalo se o revuálním herectví Bolka Polívky (Bohuš) a o tom, že kromě buranských klauniád nemá ve filmu co hrát. Režisérka Věra Chytilová reagovala tak, že po premiéře vůbec nepřišla mezi novináře. Časem však kritická obec přiznala, že film jaksi uzrál, na což Bolek Polívka reagoval tak, že film byl zralý už v době svého vzniku, ale dozrát museli kritici. (rublik05)
  • Ve scéně, kdy je napouštěn bazén, je voda žlutá. Hned druhý den je však křišťálově čistá. (Jardaboss)

Související novinky

Zemřel zpěvák Karel Gott

Zemřel zpěvák Karel Gott

02.10.2019

Ve věku 80 let zemřel nejznámější a nejúspěšnější český zpěvák Karel Gott. Gott se na hudební scéně pohyboval od roku 1958, kdy se přihlásil do soutěže amatérských zpěváků. Právě tady započala jeho… (více)

MFF KV nabízí velkou nabídku filmů

MFF KV nabízí velkou nabídku filmů

22.06.2019

Letošní ročník MFF Karlovy Vary se koná od 28. června do 7.července a opět přináší atraktivní nabídku filmových titulů. Zahajovacím filmem bude snímek Po svatbě, který doprovodí tvůrčí delegace –… (více)

Zemřel herec Jiří Pecha

Zemřel herec Jiří Pecha

28.02.2019

Svět opustil další známý český herec. Ve věku 74 let zemřel Jiří Pecha, nejlepší kamarád a častý herecký partner Bolka Polívky. Asi nejvíc jej proslavila role anděla ve filmu Dědictví aneb… (více)

Věra Chytilová 1929 - 2014

Věra Chytilová 1929 - 2014

12.03.2014

Ve věku 85 let dnes zemřela Věra Chytilová, svérázná režisérka a scénáristka. Studovala architekturu, později FAMU. Pracovala jako manekýnka, kreslička, poté na Barrandově jako klapka a pomocná… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno