Režie:
Sergio CorbucciKamera:
Silvano IppolitiHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Burt Reynolds, Aldo Sambrell, Nicoletta Machiavelli, Fernando Rey, Pierre Cressoy, Ángel Álvarez, Dyanik Zurakowska, Tanya Lopert, Mario Lanfranchi (více)Obsahy(1)
Osamělý bojovník kmene Navajo přezdívaný Joe křižuje krajinou a zpovzdálí sleduje obávanou Duncanovu tlupu, která se doposud živila zabíjením znepřátelených indiánských kmenů. Když gang hrdlořezů dorazí do blízkého města, zahlédne Duncan plakáty se svým portrétem a vypsanou odměnou. Válka s indiány skončila a místní šerif odmítá gangu zaplatit za zmasakrování mírumilovné vesnice. Rozzuřený Duncan by nejraději vypálil celé městečko do základů, ale v baru ho zastaví starý známý s lepším plánem. Do Esperanzy míří vlak se státním zlatem a on jediný má k trezoru klíč – když Duncanova banda přepadne vlak dřív, než dorazí na nádraží, zlato si mezi sebou rozdělí. O přepadení se ale dozví Joe, útoku zabrání a vlak odveze na místo určení. Obyvatelé Esperanzy se ovšem z příjezdu vlaku radují jen krátce. Duncanova banda se připravuje na druhý útok a většina místních v životě nedržela v ruce zbraň. Své životy tak musí svěřit do rukou navažského bojovníka, který se sám postaví obrovské přesile… Italsko-španělský film Navajo Joe (1966) natočil Sergio Corbucci ve zlaté éře spaghetti westernu, ve stejném roce měl premiéru také Django (taktéž od Corbucciho) či Hodný, zlý a ošklivý od Sergia Leoneho. Od zmíněných westernových legend se liší zejména pozitivním náhledem na původní obyvatele Ameriky, a to nejenom skrze postavu Joa (Burt Reynolds), ale také mladé míšenky Estelly (Nicoletta Machiavelli). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (68)
Ten, který nezná skromnost? Nadutá paruka? Těžko říct, jaké indiánské jméno by si Navajo Joe zasloužil. Typologicky mladý Jirka Bartoška, na sobě pánské bikiny a v sobě zuřivý zabijácký instinkt, při kterém hrobníkovy mozoly poznávají středověk. Burt Reynolds se k filmu vyjádřil něco v tom smyslu, že je to tak hrozné, že jediné místo, kde to mohou pouštět, jsou letadlo a věznice, protože nikdo nemůže odejít. V podstatě má pravdu, ale má to své brakové kouzlo, Aldo Sambrell s třemi obočími je vytrvale odporný a mistr Morricone mezi ty pomeje tu a tam pohodí pár perel.. ()
Mám pocit, že Corbucci svou westernovou tvorbou provádí jakýsi (možná nechtěný) první stupeň "fenomenologie žánru". To znamená, že redukuje jakékoli naše stylistické, formální a rozumové předsudky, aby se tak dostal k samotnému základnímu "naturalistickému jevu". Corbucciho souputníci nebo následovníci pak tento jev ze všech stran detailně popisují, rozkládají a znovu konstruují, vrchol tohoto procesu, kterým žánr zkoumá sám sebe, pak končí (alespoň v italské podobě žánru) někde u Keomy - v jistém smyslu tak stojí Keoma a Navajo Joe pomyslně na dvou stranách jedné vývojové linie. Corbucci jev ale zatím pouze odkrývá a v jeho maximální jednoduchosti prezentuje, jde v akci i zápletce až na dřeň, obejde se bez zbytečných ornamentů - např. psychoanalytické vysvětlení motivů jednání hlavního padoucha nechá slovně odvyprávět přímo padoucha, nenaznačuje je obrazově přes složité flashbacky (Leone). U akce nevidíme žádné zpomalené záběry analyzující řetězovitou pudovost násilí (Peckinpah), Nenajdeme zde žádné opatrné relativizování osudů původních obyvatel, Navajo si rovnou vezme šerifskou hvězdu s tím, že na ni má nejvyšší právo, protože jeho otec a otec jeho otce atd. zde žili, narozdíl od přistěhovalců... ()
Klasicky stary dobry western,kde mlady indian v podani Burta Reynoldsa berie spravedlnost do vlastnych ruk a vykonava pomstu za smrt svojej zeny,film sprevadza vyborny hudobny doprovod,pribeh je jednoduchy,ale zaujme a moje oci este zaujala herecka Nicoletta Machiavelli,ktora ma oslnila svojou krasou...:-) ()
Přál bych si tento film vidět tak ve svých třinácti až šestnácti, kdy jsem si na westerny obvzláště potrpěl, jistě by se mi tento krvavý a proindiánský rodokaps líbil více. Teď už to takový zážitek nebyl. Nic originálního (ani ve své době), i to násilí jej jen samoúčelné, a v dnešní době už ani nešokující. V kdekterém nynějším amerikánském či asiatském thrilleru je ho více. No, jen ta hudba je vynikající, vlastně pro takový film je takové hudby škoda. ()
Italo Spaghetti o pomstě indiána v překvapujícím podání Burta Reynoldse. Není to však klasický indián. Je oblečen jako Mexičan, ale svoji indiánskou krev nijak neskrývá. Vše, co je typické pro Spaghetti tu je. Výborná Morriconeho hudba, která tak uchvátila Tarantina, dlouhé scény a záběry, rychlé přibližovačky na drsné pohledy. Jen té brutality, tolik typické pro tento žánr, se tu nedočkáme. Nijak, mi to ale nevadí. Alespoň nevzniká dojem, že se jedná o stále jedno a to samé. Jinak se tu ničím nevymezuje a rozhodně nezaostává za ostatními snímky. Nikdy bych neřekl, že by si Reynolds střihl takovou roli. Ale dokázal to a nijak nezklamal. ()
Reklama