• kingik
    **

    "Slečno, stojíte mu na hadici. Ne nohou, autem." Není to určitě jediná smrtící replika, která touhle normalizační krimi prosviští. Paradoxně film samotný nesviští tempem a vleče se. Rozkrádat majetek v socialistickém vlastnictví by se mělo neustále. Koumák Vávra na to má vlastní glejt. S partou pumpařů, které šéfuje, rozjel na benzínce šmelení ve valutách. Tohle místo je teď pro ně zlatý důl. A zapíjet to chodí ke Zlaté podkově. Kšefty se daří do doby, než na pumpu přijmou mladíka, který nepřišel kšeftovat, ale zjednat spravedlnost. A spadla klec. Klec i deka spadla na sérii normalizačně tendenčních kriminálek zesnulého režiséra Otakara Fuky, jehož režijní řemeslnost nikdy neplnila vysoké nároky. I tahle krimi řemeslnost postrádá. A nejen to. Je i nechtěně směšná. Vinklář hraje kšeftaře, který ovládá půl tucet světových jazyků. Jeho zdůvodnění, jak toho dosáhl, hlava nebere, ale huronský smích si neodpustíte. Vinklář podal přiměřeně slizký výkon, věčně nabručený, ale vlastně jsem s ním byl spokojený. Jeho dva parťáci, Krampol a Moravec, byli už trochu parodie, hlavně Krampol to zabíjel svými hláškami. Ke konci dostal akční scénu. Sepral se s Bartoškem o kufřík s penězi. Kopy naznačené, teatrální pády, jeden přes zábradlí, druhý do přistavených popelnic. Vše završené příšerně fušerskou automobilovou honičkou obou protagonistů. Zbývá dodat, že "závod" si dal na tu dobu luxusní meďour s oprýskaným fiatem. Mercedes uvízl v hroudě písku a Krampol byl dopaden. Scéna z technického hlediska směšná, to ano, ale byl jsem za ni vděčný, neboť utahaný film se na závěrečnou čtvrthodinku trochu rozjel. Do té doby to bylo poměrně tragické. Blbé dialogy, katastrofální režie i scénář. Prostředí benzínové pumpy za socialismu bylo vskutku neotřelé a dostalo značný prostor, ale stejně se z toho nic nevytěžilo. Scénář si dovolil i vlažné pokusy o erotiku, kterou prezentovala rádoby svůdná dvojčata(!). Přijít s takovou blbostí, to chce odvahu. Ženské úlohy měly snad jen jednu jedinou výhodu, a sice tu, že až na Slunéčkovou, je nehrály příliš známé herečky. Socialistický luxus v podobě tehdy nedostupného zboží, které představovaly cigarety a whisky, to pro tento film byla symbolika. A hrozba Vény a Bédi za každým rohem asi dnes už nikomu napětí do žil nenahrne. Za téměř adrenalinově akční závěr a hereckou squadru se dá nějaká ta hvězdička pustit. Ve výsledku to svým blbým pojetím utvořilo jakousi vzájemně nesouvisející krimi trilogii, do níž spadají "Mravenci nesou smrt" a Zlaté rybky". 40%(30.6.2015)

  • FOCKE_WULF
    ****

    V Pumpařích od Zlaté podkovy na člověka číhá všechno to pěkné, co může poskytnout československý normalizační krimifilm - Krampol, zaprané záclony, šmelení se vším možným, Přeučil s příčeskem, blokové poukázky na naftu, divoké honičky ve wartburgzích, valuty, barová kapela se zpěvačkou s rumbakoulemi, umakart, hudba Karla Gotta, drobné službičky poskytované za krabičku cigaret značky Sparta, hlídky Veřejné Bezpečnosti ve žlutobílých volhách, OPBH, podpultová játra a bifteky, tesilové obleky a popíjení balantýnky jako známka luxusu, grázlík Kodet.... Mně se to líbilo.(1.12.2011)

  • Karlos80
    ***

    Podvody byly jsou a budou a to nejen na pumpách..Hospodářská kriminalita, machinace kolem socialistického benzínu a nafty, kšefty s valutama (příklad 100 DM od tiráka velice solidních 800 Kčs), kdo v tom uměl chodit a měl kus štěstí, po převratu se z něj stal milionář a začal třeba podnikat s těmito původně špinavými penězi, takových případů je, kdo ne, šel bručet, ale i ten se později nějak uživil, s kontakty a tučným kontem to vždycky nějak šlo..Zelenou měli právě tihle pumpaři, zelináři, řezníci, veksláci, taxikáři, partajní/svazáčtí funkcionáři ap. Krampol, Vinklář, ti vždycky hráli takový hle vyčůránci a uměli to, nastrčený Bartoška který chtěl rychle na oko zbohatnout se teprve učil, páč něco z tu dobu obkoukal...:-) Stbáci nebyli ale vůbec blbí, moc dobře tito lidé sledovali a věděli o nich.. Závěrečná honička na naše poměry docela slušná..Normalizační příběh hodně poplatný době vzniku, stejně tak jako písně od Karla Gotta, podobný případ byl zaznamenán například v Havl. Brodě také někdy v 70 letech.(15.2.2009)

  • BDMarty007
    ***

    "Žrát můžeš, ale nesmíš při tom mlaskat!". Tohle je opravdu klasika žánru, který nazývám normalizační detektivka. Ač to jistě nebyl záměr, cítím z tohoto filmu takovou tu ponurost a plíživou hrůzu života v době hluboké normalizace intenzivněji, než z mnoha filmů, které se tomu chtěli záměrně věnovat. Myslím, že výborně nastiňuje mechanismy fungování stínové ekonomiky za komunismu a bohužel i smutné kořeny bohatství některých, kteří měli hned v roce 1990 po ruce tolik potřebný kapitál. Ve filmu je ale samozřejmě zlo po zásluze potrestáno příslušníky VB! Několik oblíbených herců v rolích, které jim myslím sednou jak vyšité.(6.9.2008)

  • darwin
    ****

    Výborná socialistická detektivka demaskující machinace kolem benzínu a nafty. Zralé herecké výkony "poker face" Vinkláře a Krampola jsou páteří filmu. Ostatní herci v čele se "soudruhem podporučíkem" Bartoškou hrají taktéž dobře a vytvářejí tak spolu povedený film, který po více než 30 letech od svého vzniku slouží také jako svědectví doby.(14.10.2010)

  • - Kriminální komedie byla natočena na motivy volně zpracovaného konkrétního případu rozkrádání u benzínového čerpadla. (JARDAHONDA)

  • - Ve voze (Mercedes) Jiřího Krampola (Mojmír Karafa) po každém otevření dveří hraje z rádia Karel Gott. (M.B)

  • - Písnička Karla Gotta, která ve snímku zazní opakovaně, se jmenuje „Paganini“. Jedná se rovněž o titulní píseň k filmu Romance za korunu z roku 1975. (majky19)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace