• tomtomtoma
    *

    Otakar Fuka nebyl vynikajícím filmovým režisérem. Nepatří ani do kategorie dobrých. Jeho kriminální film "Pumpaři od Zlaté podkovy" je toho dalším důkazem. Kvalitní herecké obsazení zanechává zdání zajímavého, ale samotné zpracování bere i zbytek divácké naděje, která se mohla po přečtení všech jmen zúčastněných zachovat. Rozkrádání socialistického majetku a nezákonné obohacování bylo rozbujelým nešvarem doby. I když přesnější je označení "národní zlozvyk", socialistický ráj ho svým prostředím pouze dovedl do extrémní polohy. Napětí aby člověk pohledal, z dějové linky se stává nezúčastněné a nevšímavé pozorování. Několik interesantnějších pasáží se najde, ale to nestačí ani k příjemnějšímu odreagování. A hledat rádoby oduševnělé bonmoty není účelem. Hlavní postavou je mladý a začínající pumpař Zdeněk Černý (Jiří Bartoška). Nerozeznávám v něm kriminalistu s tajným úkolem, spíše drzého floutka, který se krutě mstí za nerovnoprávné přijetí do pracovního kolektivu. S funkcí podporučíka to pro mne ztrácí i poslední zbytky elegance, přijatelnosti a svéprávnosti. Hlavním padouchem je vedoucí pumpy Vávra (Josef Vinklář), bohém díky možnostem nadstandardního výdělku. Milovník krásy se oddává rozkoší přístupného mládí, na ostatní myslet netřeba. Dalším členem obsluhy vytížené pumpy je ing. Jiří Stejskal (Miroslav Moravec), decentní intelektuál. A Mojmír Karafa (Jiří Krampol), důvěřivě submisivní karatista a milovník božského Káji. Nejvýznamnější ženskou postavou je svačinářka Bobina (Karolina Slunéčková), kultivovaná vznešenost minulosti, nachytaná na švestkách třídní nepravosti. Výraznější postavou je Lojza Dvořák (Václav Lohniský), černé svědomí vypečené kumpanie. A Josef Beneš (Jan Schánilec), Vávrův všehoschopný bratranec na černou práci. Z dalších rolí: mladá lízátka hochštaplera Vávry Ivana (Jaroslava Pohlová) a Květa (Alena Pohlová), Karafova finančně náročná a nevěrná manželka Dana (Brigita Hausnerová), vychytralý advokát Malý (Jan Přeučil), bezelstná úřednice OPBH Eva Semerádová (Gabriela Osvaldová), neopatrný řezník Franta (Jan Kuželka), Zdeňkův otec a neodbytný prodavač fotoaparátů (Jiří Pleskot), či žoviální náměstek ředitele Benziny (Adolf Filip). Stále věřím, že označení kriminalista u postavy Černého se ocitlo omylem. Děj je nezajímavý, charaktery povrchní, pohnutky nedostatečné, zážitek plytký. Fuka nebyl zručný filmař, nebyl ani průměrným vypravěčem. Pumpaře si příště již odpustím.(26.3.2018)

  • kingik
    **

    "Slečno, stojíte mu na hadici. Ne nohou, autem." Není to určitě jediná smrtící replika, která touhle normalizační krimi prosviští. Paradoxně film samotný nesviští tempem a vleče se. Rozkrádat majetek v socialistickém vlastnictví by se mělo neustále. Koumák Vávra na to má vlastní glejt. S partou pumpařů, které šéfuje, rozjel na benzínce šmelení ve valutách. Tohle místo je teď pro ně zlatý důl. A zapíjet to chodí ke Zlaté podkově. Kšefty se daří do doby, než na pumpu přijmou mladíka, který nepřišel kšeftovat, ale zjednat spravedlnost. A spadla klec. Klec i deka spadla na sérii normalizačně tendenčních kriminálek zesnulého režiséra Otakara Fuky, jehož režijní řemeslnost nikdy neplnila vysoké nároky. I tahle krimi řemeslnost postrádá. A nejen to. Je i nechtěně směšná. Vinklář hraje kšeftaře, který ovládá půl tucet světových jazyků. Jeho zdůvodnění, jak toho dosáhl, hlava nebere, ale huronský smích si neodpustíte. Vinklář podal přiměřeně slizký výkon, věčně nabručený, ale vlastně jsem s ním byl spokojený. Jeho dva parťáci, Krampol a Moravec, byli už trochu parodie, hlavně Krampol to zabíjel svými hláškami. Ke konci dostal akční scénu. Sepral se s Bartoškem o kufřík s penězi. Kopy naznačené, teatrální pády, jeden přes zábradlí, druhý do přistavených popelnic. Vše završené příšerně fušerskou automobilovou honičkou obou protagonistů. Zbývá dodat, že "závod" si dal na tu dobu luxusní meďour s oprýskaným fiatem. Mercedes uvízl v hroudě písku a Krampol byl dopaden. Scéna z technického hlediska směšná, to ano, ale byl jsem za ni vděčný, neboť utahaný film se na závěrečnou čtvrthodinku trochu rozjel. Do té doby to bylo poměrně tragické. Blbé dialogy, katastrofální režie i scénář. Prostředí benzínové pumpy za socialismu bylo vskutku neotřelé a dostalo značný prostor, ale stejně se z toho nic nevytěžilo. Scénář si dovolil i vlažné pokusy o erotiku, kterou prezentovala rádoby svůdná dvojčata(!). Přijít s takovou blbostí, to chce odvahu. Ženské úlohy měly snad jen jednu jedinou výhodu, a sice tu, že až na Slunéčkovou, je nehrály příliš známé herečky. Socialistický luxus v podobě tehdy nedostupného zboží, které představovaly cigarety a whisky, to pro tento film byla symbolika. A hrozba Vény a Bédi za každým rohem asi dnes už nikomu napětí do žil nenahrne. Za téměř adrenalinově akční závěr a hereckou squadru se dá nějaká ta hvězdička pustit. Ve výsledku to svým blbým pojetím utvořilo jakousi vzájemně nesouvisející krimi trilogii, do níž spadají "Mravenci nesou smrt" a Zlaté rybky". 40%(30.6.2015)

  • Kovaja
    *****

    Naprosto suprovej kousek nám ukazuje jak to chodilo za normalizace.Takovejch vejlupků a kšeftmenů co hráli Vinklář,Moravec,Krampol bylo habaděj.Ale Ti co se uměli ohánět a věděli co a jak chodí se pravda špatně neměli.Samozřejmě do doby něž dostali přes prsty.Myslím si že tahle role je přímo stvořená pro p.Vinkláře a nedovedu si nikoho jiného představit v roli prvotřídního kšeftmena jakým byl jen on.Dost podobnou roli zahrál i v Chalupářích jako taxikář zvaný Siola.Zkrátka,takový herci už nebudou a zbejvá na ně jenom vzpomínat(23.1.2008)

  • Drom
    *

    Tlensto bylo tak nemastný a neslaný, že snad ani nemá cenu psát komentář. Bylo to něco vo tom, jak všický, jejichž svět se skládá z přilehlé několikaproudé vozovky a nedalekého bufáče, šmelej a kradou a podvádí. A pak jsou tam nějaký nezáživný dialogy a jiný interakce. A nějaký scény asi tak na dalších čtyřech místech kolem malebného průtahu Prahou. Naštěstí je tam major Kosma ándr kavr a ten to všecko rozsekne. Pěkně pomalu a nezáživně. Jo a sou tam dvě celkem pěkný fifleny, dnes již ovšem nad hrobem. Jako ostatně každej z aktérů, kterej v něm ještě není. Kéž by pohřbili i tenhle omyl...(21.12.2017)

  • FireTight
    odpad!

    Bože můj, takhle jsem se u filmu nenudil několik dlouhých měsíců, možná i roků. Upřímně, po zhruba čtyřiceti minutách jsem se každých pět minut díval na hodiny a tiše doufal, že už tomu všemu nastane konec. A ten naštěstí opravdu přišel, bohužel pro mne až za ukrutně dlouhou hodinu. Závěr byl sice o kapku lepší, ovšem od odpadu tenhle film v mých očích vážně nezahrání. Stejně jako ho nezachrání pár vtipných hlášek a pohled na mladé české herce (a Gábinu Osvaldovou). Nikdy víc!(23.12.2010)

  • - Písnička Karla Gotta, která ve snímku zazní opakovaně, se jmenuje „Paganini“. Jedná se rovněž o titulní píseň k filmu Romance za korunu z roku 1975. (majky19)

  • - Jiří Bartoška (Zdeněk Černý) neměl záskok při automobilových honičkách. (M.B)

  • - Právě z tohoto filmu pochází zlidovělá hláška "karate je svinstvo", kterou zde pronesla postava Jiřího Krampola ve scéně, kdy lakomému taxikářovi kolenenem promáčkne kapotu. (sator)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace