poster

Moucha

  • anglický

    The Fly

  • slovenský

    Mucha

Horor / Sci-Fi / Drama

USA, 1986, 95 min

Předloha:

George Langelaan (povídka)

Kamera:

Mark Irwin

Hudba:

Howard Shore

Producenti:

Stuart Cornfeld

Střih:

Ronald Sanders

Scénografie:

Carol Spier

Kostýmy:

Denise Cronenberg
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Gilmour93
    ****

    Na zácloně sedí Jeff Goldblum - podej mi plácačku! Nechutně krásný i krásně nechutný Cronenberg dosadil svůj rukopis hloubání nad lidskou metamorfózou do pozadí vědeckého experimentu, co se vymkl z rukou a v druhém plánu přináší i zamyšlení nad izolací nevyléčitelně nemocných od zbytku společnosti. Pro autora tak typická forma "klinického naturalismu" nutí diváka balancovat na hranici mezi odpuzením a fascinací, přičemž blitinky Brundlemouchy směrem k výrobkům s vyšším obsahem cukru (později i masa a krve) se už v hororovém světě dávno staly legendou.. Já popleta, co to viděl už dávno, jsem si myslel, že přenosem prošla i moucha a marně pátral, jestli dostala Nobelovu cenu za fyziku, nebo jestli nakupuje patero stejných obleků v muší konfekci a ono vlastně došlo ke geneticko-molekulární fúzi! Hlavně, že si ale pamatuji Homera, jak ve speciálním čarodějnickém díle sáhne z gauče do jednoho telepodu, aby si pomocí druhého vytáhl z ledničky vychlazený Duff..(12.1.2012)

  • Vitason
    ****

    Moucha je další hrdý člen rodinky nesoucí název ,, Made in Cronenberg" a řeknu vám: Já bych pana režiséra za strejdu nebral... Oproti originálu je Cronenbergův remake vystavěný spíše jako drama o ztrátě lidské identity, které se postupně mění v horor se slušnou atmosférou a vydařenými lekačkami a u scény s proskočením okna moc nechybělo, aby teto komentář začínal zvoláním: ,,Cronenbergu, dlužíš mi trenýrky!" Samozřejmě by to celé nefungovalo nebýt skvělých gore efektů a masek, které jsou velice povedené (U sundávaní nehtu jsem se přistihl, jak se šklebem odvracím oči od obrazovky). Celý děj se podobně jako originální verze odehrává na minimálním prostoru, což ale vůbec nevadí, protože Jeff Goldblum i Geena Davis odvedli opravdu dobrou práci i na pětníku, který měli k dispozici. Pochvalu musím také vyslat směrem k Howardu Shorovi. Jestli očekáváte dobře zahraný film se slušnou atmosférou, který se v posledních deseti minutách změní na horor a celý je obalen příjemným béčkovým nádechem, tak nemůžete být zklamaní. P.S. Na hodinách biologie jsem většinou spal, ale neměla by mít moucha křídla? :-)(16.7.2008)

  • Isherwood
    ***

    Velmi nezvyklá variace na téma nezdařeného vědeckého experimentu. Použitá forma osobního rozpadu člověka jak po duševní, tak i fyzické stránce skýtá příležitost hlavně pro herecké umění. Jeff Goldblum je přesvědčivý jak v úvodu, kdy hraje vědce zapáleného pro své životní dílo, stejně tak jako později, kdy si s ním vyhrál tým maskérů vyhrál do posledního detailu. Typické muší tiky spojené s nezaměnitelným pohledem jeho černých očí tvoří působivou hereckou kreaci. Na protější straně nutno uznat, že Geena Davis nikdy nebyla extra herečka, ale zde překvapivě ze sebe dostává více než jsme u ní byli zvyklí, což potěší. Jenomže jako celek je Moucha dosti mimo. Jakkoliv je totiž myšlenkově působivá a hluboká – obětovat všechno pro dosažení osobních cílů, je scénář až příliš beztvarý a celkově v něm nedojde k jedinému pořádnému zvratu. A Cronenberg – ač je režisérem, který „zoomuje“ hledáčkem kamery tam, kde by jiný použil střih, jaksi nedokázal řádně skloubit osobní drama s hororem, či jaké emoce měla vlastně ona kreatura budit? I když nutno uznat, že jeho cameo na porodním sále mělo cosi do sebe a můj žaludek občas zaprotestoval.(9.11.2005)

  • Madsbender
    ****

    Cronenberg má patent na sugestívne snímky, a Mucha odjakživa patrí k jeho najsilnejším. Námet je jednoduchý - vedecký experiment, ktorý Seth Brundle vykoná sám na sebe, sa nepredpokladateľne zvrtne, a časom sa začnú prejavovať jeho nepríjemné dôsledky. Cronenberg predkladá štúdiu fyzicky aj psychicky sa meniacej ľudskej bytosti v niečo odpudivé. Psychickejší dopad je paradoxne zaujímavejší - zo skromného a trochu ostýchavého Setha sa stáva ambiciózny vedec, ktorý prekročil prah dosiaľ neobjavených možností, túži po sláve a zapísaní sa do histórie. Azda jedinou vecou, ktorá mi na filme trochu vadila, bola expozícia (úvod) príbehu, ktorá mi po polnoci už prišla trochu zbytočne naťahovaná a nudná. 80%(26.1.2014)

  • Vančura
    *****

    Pustit si po letech znovu Mouchu, je jako prožít těžkou noční můru. Způsob, jakým ten film graduje ke svému grandióznímu finále, nemá obdoby. Film jsem musel několikrát během jeho sledování zastavit, abych rozdýchal to peklo, které se v něm odehrává. I kdyby Cronenberg nikdy nenatočil nic jiného, zapsal by se tímto legendárním počinem navždy do filmové historie - geniální masky + démonický Jeff Goldblum + nádherná Geena Davis = jedna z nejosobitějších variací příběhu o krásce a netvorovi a současně drásavě naléhavé varování před odvrácenou stranou technologického zázraku modernity. Hluboce znepokojivý film, jehož zhlédnutí může u citlivějších jedinců vyvolat menší trauma (sám nejsem výjimkou) či alespoň nutkání ke zvracení - nechutný je na to místy až až. Zatímco u většiny zástupců filmové produkce 80. let se nemohu zbavit dojmu, že zůstaly beznadějně zaseknuté v době svého vzniku a dávno pominuly všechny důvody, proč kdysi stály za vidění, Moucha v čase zraje jako víno a po letech její odzbrojující potenciál jen získává na síle - ten film mě nově naprosto omráčil a zbavil slov. Geniální, nechutné, vizionářské a nezapomenutelné - taková je Cronenbergova Moucha. Není to příjemná podívaná a spousta věcí tam hapruje, ale už pro ty neuvěřitelné masky nelze nehodnotit 5 hvězdami. Fantastická záležitost, kterou osobně řadím k nejzásadnějším filmům, jaké jsem kdy viděl.(9.4.2016)

  • - Role Setha Brundela byla nabídnuta Michaelu Keatonovi, ale ten odmítnul. (HellFire)

  • - Pre záverečnú hrôzostrašnú filmovú sekvenciu tvorcovia vyrobili špeciálne bábku, nazývanú „Spacebug". Bábka, ktorá bola ovládaná celým tímom odborníkov, je veľmi pôsobivá, zvlášť v očiach, ktoré trikoví pracovníci neustále menili, aby mechanizmus zachovával herecký prejav. (classic)

  • - Muzikál od tvorcov filmu na rovnaký námet sa hrá dodnes. (Methodix)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace