Reklama

Reklama

Tomuhle pistolníkovi nikdo nezkřížil cestu dvakrát. Až dosud… Během vzpoury proti habsburskému císaři Maxmiliánovi je obávaný pistolník Sabata najat, aby pro mexické povstalce ukradl rakouský zlatý poklad milionové hodnoty. O zlato má však zájem i pochybný Brite Ballantine… Ve filmu Sbohem, Sabato se oproti prvnímu filmu se Sabatou odehrála podstatná změna: Lee Van Cleefa nahradil Yul Brynner, pro kterého se jednalo o první a poslední účinkování ve spaghetti westernu. Režisér Gianfranco Parolini zde dává větší důraz na příběh než v prvním filmu o Sabatovi,s využitím pro western netradičního tématu habsburské nadvlády nad Mexikem. Zbytek klasických ingrediencí ale zůstává: prohnilí zloduši, množství netradičních rekvizit v roli zbraní, neustálá akce včetně parkuru a výrazná hudba Bruna Nicolaie. Pro pamětníky je třešničkou na dortu účast zpěváka Deana Reeda, který v době totality ze západu emigroval do Sovětského svazu a byl hojně využíván tamní propagandou. (Česká televize)

(více)

Recenze (33)

odpadlik123 

všechny recenze uživatele

Tohle mi nějak unikalo, takže do třetice...všeho zlého. Překvapivě nejméně důležitou mi tu přijde ústřední postava třásnatého Indio Blacka (tedy Sabata Yul opětovně mučený Soukupem), Sanchez ve víru podivně zapletené revoluce už přímo vybízí k zabití a jeho málomluvní přátelé (tanečník flamenga a Sal Borgese s fetišem z hodinek plus mnozí jiní) doplňují ansámbl. Kdyby však byla zdánlivě málo sranda, tvůrci se rozhodli za záporáků udělat Rakušany (nic vtipnějšího, než německy nadávající záporáci v čele s aktivním Brunem Corazzarim a pasivním Gérardem Herterem zřejmě být nemůže) a hlavní postavu Blonďáka z Deana Reeda. Jeho vymydlený frajer nad věcí, jemuž dabing a zjev dodává nádech jisté přiteplalosti a který diváka po celý film nutí doufat, aby mu už někdo naládoval broky do zadku, je zkrátka otřes. Sabata se nijak neprojeví, záporáků bude v průběhu tohoto díla bez určitelného děje dle náročných Paroliniho nároků rozmetáno na stovky, Dean dopadne dle tradiční Sabatovské šablony, jinak ucházejícně ztmelená hudba se nějak vytratí a ze všeho jsou cejtit prachy na sto honů. Až teď zjišťuji, jaký že to byl první Sartana majstrštyk a prvního Sabatu zřejmě za pana Kramera točil nějaký osvícenec. A ten Reedův deník, to musely být zápisky... ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Třetí díl sabatovské série. Odehrála se tu podstatná změna: Lee Van Cleefa nahradil Yul Brynner. Těžko říci, kdo byl lepší, vychází to asi na remízu. Yul je o dost lepším hercem, ale s Van Cleefem možná bylo více srandy. Každopádně z předchozích dvou dílů bylo převzato tak 80% - příběh o honbě za hromadou zlata, Sabatův nespolehlivý "kamarád", šílený zloduch, s nímž se Sabata vypořádá klasickým způsobem. Něco se ale změnilo - film má o dost propracovanější a především uchopitelnější příběh, hudba je uměřená, prostředí je klasicky spaghetti - westernové; snímek se tak rozloučil se starým Sabatou a stal se klasickým a nadprůměrným zástupcem italo-westernu. ()

Reklama

Lacike 

všechny recenze uživatele

V treťom diely Cleefa nahradil Yul Brynner. Vraj z toho súčasť série urobili až dodatočne po natočení. Ak je to pravda, tak je to vtipné, lebo hlavná zápletka a aj rozloženie postáv je identické ako v ostatných dieloch. Akurát je zápletka obohatená o motívy povstalcov a tentoraz tu je našťastie minimum humoru. Ale v centre deja je aj tak kopa zlata o ktoré ide jak našej nesúrodej bande tak bande rakúskych zloduchov. Brynner je tu za drsniaka ako má vo zvyku a s tou špeciálnou flintou odbachne každého. Objavil sa tu znova Bud Spencerovský poskok a nesmie chýbať aj nejaký ten akrobat a hlavne nespoľahlivý spojenec, ktorý chce zlato pre seba a ako v každom diely sa mu podrazáctvo nevyplatí. Akcia je najveľkolepejšia, ale pripadala mi najfádnejšie natočená. Tento diel je v každom ohľade taký solídny nadpriemer na jedno pozretie, ktorý v ničom nesklame ale ani nenadchne. 6/10. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Keď som počul prvé tóny z melódie k tomuto filmu, hovorím si, tak toto je buď Morriccone( ale nepoznám takú melódiu), alebo ho niekto brutálne vykradol a použil úplne všetky prvky a štýly, ktorými sa Morricone vo westernoch preslávil. Je to až neuveriteľné, ale je to druhá možnosť. Kvality ale uznať musím a hudba si pochvalu zaslúži, pretože je dosť výrazná i kvalitná. Okrem hudby je tu takmer všetko, čo môžme vidieť v starších špagety westernoch. Mexických banditos, hlboké pohľady do očí i charakteristický zvuk výstrelov. Iba ten nablýskaný ohoz Yulla Brynnera mi tam akosi nesedel a jeho terminátorovská mimika by tiež chcela rozhýbať. Tým nechcem zhadzovať jeho výkon, len bol trochu kamenný. Samotný dej, kde ide aj o zlato môže pripomenúť klasiku Dobrý, zlý a škaredý. Tu sú však protivníci až z rakúsko-Uhorska. Asi nemá veľkú cenu baviť sa o tom, kto má väčšie šance na prežitie. Rakúšania či mexický pistoleros? Záleží na tom, na ktorej strane bude stáť Sabata...70%. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Konečně to má pořádný scénář a nějakou zápletku, i když to vychází nadále z archetypu pistolníků, kteří by pro prachy zradili kohokoliv, takže vlastně vůbec nejde o nějaké kladné hrdiny. Dobré je zde ozvláštnění o Rakušáky s jejich císařem Maxmiliánem, nebo pár vtipných průpovídek (žel jen v první části filmu, později psal dialogy asi někdo jiný, protože z chytrých dvojsmyslů se přešlo na hrubozrnný humor). Pro našince je příjemným překvapením účast zpěváka Deana Reeda, jo, to je ten, který ze západu v době totality emigroval do Sovětského svazu. I ta partička tak nějak ušla. Ale příběh je celkem takový pitomoučký až nelogický. Proč by plukovník nebo jeho pobočník pořádali zbytečnou kamufláž s přepadením vozu, vždyť stejně celou dobu věděli, kdo se v tom veze? Ta tajná služba s holubí poštou, ta také se nechovala moc jako secret service. Ale hlavně - dostanu se k vozu s pytli plnými zlatého prachu, a ani se nepodívám dovnitř, jestli tam fakt je? A když už jsem jednou podveden, tak při příští příležitosti se nepodívám opět? Navíc hudba je zde svižnejší než střih, což je na pováženou, protože i když se hudba snaží, střih dává filmu pomaloučkou fazónku, takže nevěřím, že Sabata sejmul několik vojáků skoro naráz. Spíše to díky střihu vypadá, že než znovu vystřelí, stihli by se vojáci přesunout v klidu až k němu, kdyby mohli a scenárista a režisér jim to nezakázali. A Yul Brynner zde vypadá skutečně velmi otráveně a unaveně, bez šťávy. ()

Galerie (37)

Zajímavosti (3)

  • Náhradné pokračovanie Zbohom, Sabata (1969) (s Brynnerom namiesto Lee Van Cleefa) bolo nazvané "Indio Black", kým sa napokon nepremenovalo kvôli premietaniu v USA. (Svadbos)

Reklama

Reklama