Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Remi AdefarasinHrají:
Jonathan Rhys Meyers, Scarlett Johansson, Emily Mortimer, Alexander Armstrong, Matthew Goode, Brian Cox, Penelope Wilton, Colin Salmon, Steve Pemberton (více)Obsahy(1)
Muž, který řekl 'Raději bych byl šťastný než dobrý', viděl hluboko do podstaty života. Lidé se bojí čelit faktu, jak ohromná část života závisí na štěstí. Je děsivé vědět, kolik toho je mimo naši kontrolu. V tenisu jsou momenty, kdy míček udeří do okraje sítě a na setinu vteřiny se může překulit dopředu nebo zpátky. S trochou štěstí spadne dopředu a vy vyhrajete. Nebo možná ne a vy prohrajete.
Match Point – Hra osudu je drama o společenském vzestupu mladého muže a děsivých následcích jeho ctižádosti. Hlavní hrdina se nedokáže rozhodnout mezi dvěma ženami a nenachází cestu ven. Uchýlí se tedy k extrémnímu řešení. Děj filmu zasadil režisér Woody Allen do anglické vyšší společnosti. Scarlett Johanssonová zde hraje krásnou americkou dívku, která vstoupí mezi Jonathana Rhys Meyerse a jeho ženu Emily Mortimerovou. Matthew Goode je Emilyn bohatý bratr, který tuto zápletku odstartuje. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (903)
Woody se podobně jako ve Vicky Cristině Barceloně vypořádává s konfliktem západního konzumního stylu života a vášnivé lásky, která jako by existovala mimo tento svět a byla s ním neslučitelná. Film napřed dostatečně dlouho rozehrává poměrně klasické schéma allenovské konverzačky, aby pak za zvuků operní árie přešel do adrenalinových vod thrilleru a o chvíli později olíznul i kapku mysteriózna. Z čistě morálního pohledu lze režiséra za ten závěr nenávidět, já ho ale pro filmový zážitek musím milovat. Nehledě na to, jak kouzelně podvratným způsobem pracuje i s motivem štěstí jako takovým; ne vždy, když míček po kontaktu s páskou dopadne na naši stranu dvorce, to musí znamenat naši celkovou prohru. ()
"Nevinní občas padnou za oběť velkým cílům." Jsem slušnej týpek a hraju tenis jako Chris, ale členem britský smetánky nikdy nebudu. Jednak jsem totiž mizernej řiťolezec, nesnáším operu a problémy obvykle neřeším vraždou. Zmetek Chris to dává a to tak dobře, že i já jsem mu fandil, aby mu to prošlo. Tímto si sám sebe přestávám vážit. Ale ono je to těžký, když hlava chce nudnou životní jistotu a péro zase sexuální dračici. Nerad, ale rozumím tomu. A vlastně mě to hodně bavilo, ale ta neustále kvičící opera mě přiváděla k šílenosti. ()
Fakt nevim jak tenhle film ohodnotit. Je fakt, ze se Woody konecne probral a natocil zase neco nadprumernyho, ale az zas takova pecka to neni. Ze zacatku film pusobi jako prumerna romanticka neoriginalni komedie, ale ke konci film nastesti pritvrdi a je tu i par originalnich veci. Na jednu stranu mi celkove film neprisel nijak zvlast originalni, je zbytecne dlouhej, navic ta furt dokola hrajici operni pisnicka byla dost otravna a z filmu se mi vybavi jen tak tri, ctyri sceny, protoze zbytek neni nijak zasadni, ale na druhou stranu, jsou tu vynikajici herecke vykony Jonathan Rhys-Meyerse, kterej me mile prekvapil, hlavne vyslech na policii byl bezchybnej. Pak tu je krasna Scarlett Johansson, ktera by ale mohla predvest trosku vic a pekne otravna Emily Mortimer (tim myslim jeji roli, ona byla fajn). A navic je tu bezchybna rezie a kamera. Je to tak mezi 3* az 4*, ale v porovnani z jinejma Woodyho novejsima kouskama ty 4* musim dat. ()
Match Point, to je nový Allen, takový jakého jste jej doposud neměli šanci poznat. Tak takové zprávy jste mohli slýchat před premiérou nového Woodyho filmu, dokonce jsem o nich věděl i já a děsili mě, je to nakonec opravdu tak žhavé? Ano, Woody Allen opravdu natočil film, který se jistým způsobem vymyká jeho dosavadní tvorbě, nevím zda to byl jeho vlastní nápad nebo si někdo přál, aby se tento známý režisér dokázat prosadit i u mladší generace, každopádně to funguje, ale vezmeme to pěkně po pořádku. Match Point - Hra osudu, zejména český přídavek o filmu vypovídá téměř vše. Jedná se opravdu o hru osudu, záleží jen na divákovi, zda tu hru, kterou Allen se svými postavami hraje bude milovat nebo nenávidět. Já patřím do té první skupiny, film se mi opravdu líbil, moc, ale na druhou stranu je velice nutné zmínit se o tom, že se nejedná v žádném případě o snímek bezchybný. Opět se setkáváme se zajímavými postavami, které ovšem nejsou tak bizardní, jak bychom mohli očekávat, ale spíše až příliš obyčejní (prosím neslučovat s nudní). Příběh se od ostatních ''allenovek'', můžu-li tak Allenovi filmy nazvat, odlišuje zejména svým přesunutím do Velké Británie a zmodernizováním. Tentokrát se neodehrává na sídlišti, ale zejména v honosných sídlech a blízkosti moderních mrakodrapů. Ale teď už konečně k samotnému ději. Škoda, že se musím přidat k většině a konstatovat, že vše funguje převážně v prvních dvou třetinách, kdy sledujeme klasický romantický příběh muže, který se musí rozhodnou mezi dvěma ženami. Jedna je krásná a on po ní neuvěřitelně touží, ale na druhou stranu ho s ní nečeká žádná zářná budoucnost, s tou druhou to je trochu jiné, ano miluje ji, ale možná ho spíše než ona přitahuje prostředí kterému mu nabízí a veliké množství peněz a komfortu, na což si již hodně přivykl. Děj je snadno sledovatelný a odlehčený vtípky různé síly, u nichž jsem se většinou náramně bavil. Pak ovšem přichází poslední část a s ní nová rovina příběhu, ta kriminální. Bohužel její navázání na tu původní selhává a působí spíše rušivě než aby se díky ní film posunul zase o kus dál. Byl jsem neuvěřitelně zaražen tím co se to vlastně děje, ne že by to logicky nedávalo smysl, ale Allen, ač si ho jako filmaře velice vážím, v této části selhal. Dokonce ani Jonathan Rhys-Meyers jakoby neunesl náhlou proměnu své postavy pod tíhou dramatických okolností a působí spíše než věrohodně docela rozpačitě. Právě v tomto okamžiku jsem se začal pěkně bát, že se tento pěkný film zhoupne a přestane se mi líbit. Už podle hodnocení jste nejspíše poznali, že jsem tuto chybku režisérovi odpustil, i když nevím, zda to bylo správné... Na druhou stranu mě k tomu přesvědčily okolnosti následující. Zejména policejní vyšetřování, které se neslo v mírně nadneseném pro Allena tolik typickém stylu. Vlastně kromě toho ne zrovna fungujícího napojení je poslední část naprosto geniální... Nádherná epizoda s prstenem, která tolik poukazuje na úvod - tolik s filmem spoutaný - a možná ještě o trochu lepší shledání s mrtvými (bravo Woody, ani jsem nečekal, že dokážeš takhle dobře navodit napětí). Dokonce i ta pointa byla bravurní, ani jsem nedoufal, že by to nakonec mohlo opravdu takhle skončit. Na druhou stranu, Match Pointem budou stejně jako já okouzlení spíše ti diváci, kteří jsou ochotni na Woodyho hru přistoupit a nechají se unášet příběhem, který je opravdu okouzlující, stejně jako Scarlett Johansson. No a to jsme se konečně dostali k hereckým výkonům. Ačkoli se zde dočtete různou kritiku, nenašel jsem jediného herce, kterého bych musel za výkon nějak zvláště odsoudit. Sice mi chvilku trvalo, než jsem si zvykl na Scarlett, ale nakonec je jasné, že hraje přesně tak, jak musí. Vlastně si nedokážu představit Nolu, která by se chovala jinak. K ostatním hercům nemám absolutně žádné výhrady. Režisér znovu ukázal, jak skvěle si dokáže představitele titulních rolí vybrat... Myslím si, že Woody Allen je zpět ve formě, ať si říká kdo chce co chce, a Match Point to ukazuje dostatečně jasně. Vlastně kromě té jedné jediné věcičky mu nemám co vytknout. () (méně) (více)
„Tvrdá“ kamera a vyprávění jdoucí skrze lavinu dialogů s absencí vizuální narace zpočátku házejí diváka do vývrtky, ale zasněná romantika přejde v drama, to v thriller a morálka padá na hubu do bahna, což je vcelku neortodoxní cesta proti sluníčkovému trendu, ke kterému se sice Allen dopracuje s hodně vachrlatou vsuvkou z detektivní kanceláře, ale za ten pocit, že se Dostojevský několikrát neklidně obrátil v hrobě to pravděpodobně stálo. ()
Galerie (50)
Photo © DreamWorks SKG
Zajímavosti (25)
- Woody Allen chtěl do filmu obsadit britského herce Tobyho Kebbella, který ho oslovil svým výkonem ve filmu Boty mrtvého muže (2004). Nakonec si zahrál policistu. (Roman.Ticka)
- Ve scéně, kdy vidí Chris (Jonathan Rhys Meyers) Nolu (Scarlett Johansson) skrze okno, jak odchází do zahrady, by mělo silně pršet. Přesto můžete vidět zcela jasně, jak kolem přeletí motýl. (don corleone)
- Přesná adresa bytu Chrise (Jonathan Rhys Meyers) a Chloe (Emily Mortimer) je Parliament View Apartments, Parliament View, 1, Albert Embankment, Waterloo, London. (hendrich6)
Reklama