Režie:
Tom TykwerKamera:
Frank GriebeHrají:
Ben Whishaw, Alan Rickman, Rachel Hurd-Wood, Dustin Hoffman, Karoline Herfurth, David Calder, Simon Chandler, Sian Thomas, Jessica Schwarz, Corinna Harfouch (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Jean-Baptiste Grenouille (B. Whishaw) narozen v roce 1738 v Paříži byl obdařen velmi zvláštním darem. Jako nikdo dokázal díky svému dokonalému čichu rozpoznávat i ty nejjemnější tóny všech vůní a pachů, zcela neznámé obyčejným lidem. Nikoho neměl a ze sirotčince putoval na těžkou práci do koželužny. Čím byl starší, tím víc rozšiřoval spektrum svých známých vůní a byl váben vším, co se linulo z centra Paříže. Nečekal, že tu nejopojnější a nejúžasnější vůni pocítí z krásné mladé dívky, kterou však zcela smyslů zbavený nešťastně zabije. Tato událost v něm vyvolá touhu umět zachytit všechny pachy světa a jejich krásu uchovat tak, aniž by kdy vyprchala. Díky svým schopnostem udělá dojem na starého parfuméristu za zenitem Baldiniho (D. Hoffman) a ten jej zasvětí do tajů svého umění. Uchovat vůni něčeho, co pro obyčejného člověka žádnou vůni nemá, jako skla, mědi, či kočky, však Baldini nesvede, a tak od svého mistra Jean-Baptiste odchází do města Grasse, proslulého města parfumérů, aby uskutečnil svůj děsivý sen – vytvořit dokonalou vůni, tak dokonalou, že by se nebál zopakovat svůj hrůzný čin. (Česká televize)
(více)Zajímavosti (47)
- Scéna s dítětem podle režiséra Toma Tykwera "nebyl žádný trik. Dítě je skutečné, i když o tom řada lidí pochybuje. (...) Točili jsme ty scény zvlášť, v naprosto kontrolovaných podmínkách nemocničního pokoje. Byli u toho rodiče i doktoři, nic se nemohlo stát. Svinčík, na kterém ditě leží a který vypadá tak nechutně, byl absolutně sterilní. Na plátně to vypadá jinak, ale všechno bylo superčisté." (NIRO)
- Jedna z nejdůležitějších scén byla pro režiséra Toma Tykwera už ta úvodní, v níž Grenouille (Ben Whishaw) přichází na svět uprostřed bláta a špíny pařížského rybího trhu: "Byla to vlastně úplně první scéna, kteoru jsme točili, a pro mě byla něčím velmi zvláštní. Jde o to, že každý, kdo román četl, si i po letech vzpomíná na určité výrazné pasáže, a scéna porodu na rybím trhu mezi ně bezpochyby patří. Takže mi hodně záleželo na tom, abychom zachytili veškerou hrubost a drastičnost téhle situace. Sám na sobě jsem totiž udělal zkušenost, že víc vyhledávám filmy, které mi zprostředkují nějaký intenzivní prožitek. Už jsem ztratil trpělivost s filmy, které jsou obecně velmi hezké, sympatické - ale nic víc. Skutečně dobré filmy musejí nabídnout fyzickou zkušenost a myslím, že se nám to na tomhle a pár dalších místech docela podařilo. Musíte diváka hned od začátku připoutat k sedadlu, protože kniha je taky taková - začnete číst a po prvních deseti stránkách jste úplně hotoví." (NIRO)
- S rozpočtem 48 milionů euro šlo ve své době o nejnákladnější německou produkci. Režisér Tom Tykwer na otázku, zda vzhledem k tomu cítil nějaký tlak a zodpovědnost, odpověděl: "Vlastně ne. Když už se produkce jednou rozjede, je to jako u každého jiného filmu. Navíc otázka rozpočtu se od určitého bodu stává jen jedním z mnoha aspektů - každý přece ví, že točíme Paříž osmnáctého století a to s dvaceti statisty prostě nejde. Jasně, že ten film byl šíleně drahý, ale jen práva na román stála balík. Navíc, když dvousetčlenný tým pracuje rok, už se to sčítá... Z toho jsem si popravdě řečeno hlavu nedělal. Peníze mi připadají jako nudné téma. Pokud vubec existoval nějaký tlak, přicházel úplně odjinud a tížil mě daleko víc. Parfém je knížka, kterou miluje velká spousta lidí, a tyhle lidi jsem nechtěl zklamat. Nechtěl jsem, aby si říkali: no jo, tak to nějak natočili... Film musel vyvolávat minimálně stejnou míru vášně a intenzity jako kniha..." (NIRO)
- V knižní předloze Patricka Süskinda je Jean-Baptiste Grenouille (ve filmu Ben Whishaw) popisován jako mimořádně nepřitažlivý, což byl podle režiséra Toma Tykwera "největší problém při obsazování té role. Krasavec nepřicházel v úvahu, potřevoval jsem herce, kterému uvěříte, že se propadá do své nevzhlednosti, který ale zároveň vypadá nebezpečně. Přitom nesměl působit v zásadě odpudivě, protože jde o postavu, na kterou se diváci dvě hodiny dívají. Protože Grenouille je tu pořád... nebo skoro pořád." (NIRO)
- Tržby z celosvětových kin dosáhly 135 milionů amerických dolarů. (NIRO)
- V knižní předloze se divák může dozvědět ještě další informace. Podle předlohy se například dokonalý parfém skládá z 25 dívčích aur. Jean-Baptista Grenouille (Ben Whishaw) také musel čekat dva roky, než mu jeho nejdokonalejší dívčí aura dozraje, a teprve potom si pro ni přišel. Když ji prvně objevil, byla ještě dítětem. (Nifgai)
- Aby páchnoucí rybí trh působil co nejvěrohodněji, nechal režisér Tom Tykwer zasypat část Barcelony dvěma a půl tunami ryb a tunou masa. (Olík)
- Herci museli kostýmy, které byly ušity ve vyhlášeném bukurešťském krejčovství, nosit nepřetržitě několik dnů a dokonce v nich i spali. To vše proto, aby kostýmy získaly uvěřitelnou patinu. (Olík)
- Aby byla co nejvěrohodněji vystižena Francie 18. století, byli všichni hlavní členové štábu nuceni nastudovat si kompletní dílo malířů Caravaggia, Rembrandta a Wrighta. (Olík)
- Film byl natočen podle známého bestselleru "Parfém" od německého spisovatele Patricka Süskinda. (FFilipCZ)
- V Praze vznikla třináctimetrová replika celého mostu Pont au Change, kde se odehrává velká část příběhu. (Reiniš)
- Podle oficiálních webových stránek se ve filmu objevilo 67 mluvících rolí, 5 200 komparzistů a 100 kulis. V zákulisí bylo zaměstnáno 527 techniků. (Reiniš)
- Snímek se natáčel v mnichovských ateliérech a ve Španělsku. (Reiniš)
- "Chtěli jsme, abyste měli pocit, že jsme se přenesli do 18. století a náhodou si s sebou vzali kameru..." - Tom Tykwer. (Reiniš)
- Snímek získal ocenění Bambi na předávání stejnojmenných německých filmových cen. (imro)
- Komponování hudby začalo netradičně už během psaní scénáře. Skladby byly přehrávány na place během natáčení jednotlivých scén. (imro)
- S rozpočtem 50 milionů eur šlo v té době o nejdražší německý filmový projekt. Do amerických kin film dorazil už s mezinárodním výdělkem 100 milionů amerických dolarů. Polovinu tržeb mělo na svědomí Německo. V USA film debutoval s 37 079 dolary ve třech kinech. Celkový výdělek distributora Paramount se po měsíci promítání vyšplhal jen na 1,8 milionu. (imro)
- Kvůli vytvoření autentického špinavého vzhledu byla součástí filmového štábu "špinící jednotka" čítající asi 60 lidí, jejichž úkolem bylo rozvážet po městě špínu. (Divočák)
- Vizuální efekty má na svědomí pražské postprodukční studio UPP. (Divočák)
- Ve filmu najdete celkem 27 detailních záběrů na čichové orgány hlavního hrdiny. (Divočák)