Reklama

Reklama

Královna

Trailer 4

Obsahy(1)

Osm dní, které otřásly monarchií. Oscarová Helen Mirrenová v titulní roli britského filmu, nabízejícího fascinující pohled do zákulisí britské moci po tragické smrti princezny Diany. Komorní drama uznávaného režiséra Stephena Frearse vypráví o těžkých chvílích britské královny Alžběty II., které následovaly po tragické smrti lidmi zbožňované princezny Diany. V době, kdy do křesla ministerského předsedy po drtivém volebním vítězství usedl Tony Blair, svádí panovnice souboj s veřejným míněním, sílou tradic a zejména sama se sebou. Zatímco dvůr považuje událost za ryze soukromou záležitost, veřejné mínění podněcované médii požaduje okázalé truchlení a neméně okázalý pohřeb. A ctižádostivý předseda vlády se snaží královnu, trávící čas na soukromém sídle ve Skotsku, přimět ke změně stanoviska. Režisér Stephen Frears společně se svým scenáristou Peterem Morganem čerpali z nejrůznějších zdrojů, včetně informací z nejbližších kruhů panovnice i premiéra. Pronikli tak do dvou zcela odlišných světů: konzervativního a upjatého prostředí dvora a nekonformního rodinného i pracovního zázemí nejmladšího britského ministerského předsedy, odhodlaného k radikální modernizaci systému. Popsali jak narůstající pochyby o vlastním přesvědčení na straně královny, tak nečekaný respekt, který si s postupem času dokázala u premiéra získat. Mnohavrstevnatý snímek, jehož nedílnou součástí jsou účelně využívané archivní materiály především z televizního zpravodajství, tak na pozadí reálných historických událostí nabízí také úvahu o samotné podstatě královského majestátu a jeho smyslu, o tradici a modernizaci, odpovědnosti a populismu. Vedle precizní režie a propracovaného scénáře film stojí na excelentních hereckých výkonech, jimž vévodí nepřehlédnutelná Helen Mirrenová. Za své dokonalé ztvárnění nepřístupné královniny osobnosti získala řadu ocenění, včetně přestižní ceny Britské filmové a televizní akademie (BAFTA), Zlatého Glóbu a především Oscara. (Česká televize)

(více)

Videa (4)

Trailer 4

Recenze (429)

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Skvělé herecké výkony s Helen Mirren a Michaelem Sheenem (kterého jsem jako Blaira dříve viděl už ve stejně dobrých Zvláštních vztazích) v čele, výživný, takřka divadelní scénář, který se nebojí ani satiry, jemná Desplatova hudba a Frearsova režie zručně míchající dobové záběry s těmi filmovými... To je Královna. Strhující hodina a půl, v níž se "jenom" mluví. ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Kdybych byla britka nebo čtenářka bulvárních plátků, určitě bych dokázala ocenit to, že Tony Blair ma v bytě bordel, na dveřích pracovny malůvky od dětí a chodí ve fotbalovém dresu, smutnět nad tím, že královna je taky člověk, který si zapláče a chodí venčit psy nebo obdivovala interiéry Buckinghamského paláce a výroky typu "já se na to nemůžu koukat, kdybys mě potřebovala, najdeš mě o jedny dveře dál" (král ke královně sledující video o princezně Dianě). Jenže nejsem ani jedno, ani druhé, takže královna se pro mě stala jedním z nejnudnejších děl poslední doby. Ne špatný, ale nudný. Dokážu ocenit skvělé herce (Helen Mirren je třída a Oscara si víc než zasloužila), dokážu ocenit krásnou kameru, exteriéry i interiéry, ale nejsem tím, pro koho byl tenhle film natočen a bylo to dost poznat... Mimochodem - hodně moc by mě zajímalo, jestli tenhle film, scénář, jeho natáčení a kdovíco ještě prošlo cenzurou v Buckinghamu (můj osobní tip je že ano a že nebyla rozhodně jediná). ()

Reklama

Tosim 

všechny recenze uživatele

Tiché a hlučné drama těch, kteří přecházejí od starého k novému a jsou konfrontováni se svým životem a názory. Stejně jako divák. Frears a všichni tvůrci IMHO monarchii neobhajují, jen se snaží vysvětlit postoje různých postav. A člověk, kterého tohle téma nezajímá, by snad na film neměl ani chodit ;-) ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Jednostranný tah na řadové publikum, průhledná idea celkového záměru a zklamání z toho, jak předvídatelně akademicky vytoužený může být slibně vypadající film. Nemůžu se totiž zbavit pocitu, že Královna funguje hlavně díky tomu, že je zobrazena jako člověk. Jenže tak nešikovně a lacině, že ji nemůžu brát vážně. Ohledně Dianina pohřbu si tvrdohlavě stojí za svým, neposlechne radu a když potká jelena, tak vyměkne a začne přemýšlet úplně jiným směrem? Tomu nedokážu věřit. Stejně tak mě mrzí, že je všechno převráceno do polodokumentární formy a přitom je divák od samého začátku dost nápadně manipulován do pozice Blairova fanouška a bez bližší znalosti politických souvislostí si přesnější obrázek udělat ani nelze. Chápu ten celosvětový úspěch, ale přičítám ho líbivě kontroverzní zápletce a faktu, že Helen Mirren vypadá jako Alžběta a Michael Sheen jako Tony Blair (čímž ale nepopírám, že většina kladů jde právě na jejich vrub). A přemýšlím, kdy jsem si naposledy připadal tak rozporuplně, jako když jsem pozoroval Královnu Matku v pozici vtipné vedlejší postavy. ()

Spooner 

všechny recenze uživatele

Příběh to je velice dobrý. Tvůrci měli dle mého docela odvahu, když se pustili do tématu, které je stále pro většinu Britů docela citlivé a navíc, když tuto událost popisovali pohledem královny Alžběty a Tonyho Blaira. Herecké výkony jsou navíc opravdu výborné a to nejen výkon výborné Hellen Mirren, ale i Michaela Sheena, který byl také vynikající. Zde ovšem dle mého pozitiva končí. Režisér nepřichází s ničím zajímavým, film se docela vleče (a to má cca 90 min) a vůbec mě to neoslovilo tak, jak nejspíš mělo. Prostě jeden z těch filmů, který jeden rok posbírá hodně cen, ale za pár let imho si na něj nikdo nevzpomene. ()

Galerie (65)

Zajímavosti (30)

  • Helen Mirren se osobně několikrát setkala s reálnou královnou Alžbětou II. a řekla, že s ni nemá co se charakteru týče vůbec nic společného. (Lynette)
  • 15-milionové drama vydělalo distributoru Miramax během prvního víkendu (29. 9. - 1. 10. 2006) promítání na 38. příčce amerického žebříčku navštěvovanosti 40 671 dolarů ve třech kinech. Počet promítacích míst se časem měnil a jak film získával mnohá ocenění, rostl i jeho výdělek. Ten konečný se nakonec vyšplhal na 56,4 mil. dolarů. (imro)
  • Scénář vznikl na základě mnoha rozhovorů s různými „zdroji blízkými královské rodině i premiérovi“, které se vzájemně tak doplňovaly, že bylo možné domyslet si dění v zákulisí. (Siriuss)

Související novinky

Na Febiofest přijede Daniel Brühl

Na Febiofest přijede Daniel Brühl

19.03.2016

Organizátoři Febiofestu přivítají jednoho z nejvýraznějších mladých evropských herců Daniela Brühla. Jeho dnes už světovou kariéru nastartoval německý snímek Good Bye, Lenin!, zahrál si i v hvězdně… (více)

Královna, kam se podíváš

Královna, kam se podíváš

27.08.2007

Je srandovní, že tvorba takzvaných hodnotných oscarových filmů funguje na stejném principu jako běžný komerční Hollywood. Něco zabodovalo, tak to udělejme znovu, akorát v bleděmodrém! Rozdíl je jen v… (více)

S Oscarem se vydělává snadněji

S Oscarem se vydělává snadněji

30.03.2007

Všichni víme, že Oscaři v hereckých kategoriích často slouží k tomu, aby si jejich držitele konečně všimli producenti vysokorozpočtových bijáků. Jedni si chtějí vydělat, ti druzí potřebují do… (více)

Reklama

Reklama