poster

Gympl

  • anglický

    The Can

    (festivalový název)
  • Slovensko

    Gympl

Komedie / Drama

Česko, 2007, 110 min

Předloha:

Tomáš Houška (kniha)

Kamera:

Marek Jícha

Hrají:

Tomáš Vorel ml., Jiří Mádl, Eva Holubová, Tomáš Matonoha, Martina Procházková, Lenka Jurošková, Zuzana Bydžovská, Max Kušiak, Tomáš Hanák, Jan Kraus, Ivana Chýlková, Jiří Schmitzer, Milan Šteindler, Martin Zbrožek, Veronika Dobešová, Lenka Horáková, Pavel Telička, Marie Ludvíková, Tomáš Vorel st., Kamila Kikinčuková, Filip Vorel, Tomáš Vaněk, Daniel Sidon, Pasta Oner, Masker, Filip Maryško, Ondřej Trojan, Václav Marhoul, Radomil Uhlíř, Petr Bozděch, Radek Bruna, Zdeněk Stadtherr, Jaroslav Pšenička, Milan Kovář, František Loukota, Petr Čuda, Věra Ferdová, Romana Brožková, Jan Vosmik, Tomáš Peteráč, Miloš Leksa, Antonín Stříbrný, Miroslav Šedlbauer, Stanislav Huml, Jana Boučková, Iveta Trmalová, Vladan Martinec, Michaela Doláková, Karolina Holubová, Mary Angioliollo, Barbora Kopová, Daniela Valešová, Nikotýn, Martina Skalická, Libor Balabán, Matěj Balabán, Pavel Nosek, Tomáš Temr, Antonín Neubert, Miluše Staňková, Martin Kotouč, Štefan Oršoš, Jason King, Robert Nový, Dariusz Jakubowicz, Tomáš Houška, Gabriela Benešová, Ludmila Dvořáková, Lada Rulcová, Ludmila Tachovská, Adam Kulhavý, Ondřej Landák, Kryštof Haničinec, Simona Binterová, Matěj Bort, Anna Fišerová, Jitka Jirsová, Anna Hanáková, Rosalie Hanáková, Tereza Heincová, Petra Hejduková, Ondřej Hejna, Johana Hubičková, Michaela Podhajská, Silvestr Rovný, Štěpán Řezáč, Oliver Šteindler, Matěj Trojan, Veronika Vycpálková, Marta Yunyk, Simona Vavrušková, Lucie Pudilová, Laura Stavařová, Petra Vaníková, Kristýna Vaníková, Filip Müller

Producenti:

Tomáš Vorel st.

Scénografie:

Petr Fořt
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Subjektiv
    *

    Vítejte, vítejte! Vnější znaky mohly by vás másti, ale nejste ve sborovně, nýbrž v bizarním obludáriu, které realitu odráží tisíckrát nevěrněji než Petřínská zrcadla. Po levé straně vidíte ušlápnutého troubu, který chce být na žáky milý, změnit zatuchlou podobu českého školství, dát do škamen svobodu a vymést poslední zbytky husáctví. Je tak pokrokový a kladný, že neváhá s žáky šukat, fetovat a páchat trestnou činnost. Inu, vzor pedagoga, který teprve přijde. Nyní však pevně vládne zapšklá, neukojená ředitelka vystavená před vámi. Tlusté obroučky brýlí a pitvorný pohled značí velkého slepičího ducha, který se skloní před mladším samcem i tlustým kontem. Je libo karikaturně přetepleného hošana či hyperaktivního nablbocvikáře? Máme. Taktéž střeleného fyzikáře a zatrpklého češtináře, oba blbci k pohledání. Mamina matikářka, která jediná mi přišla jakžtakž odpovídající, nezachránila situaci. Není divu, že pod vedením takových existencí pátrají nebohé citlivé duše středoškoláků po smyslu bytí ve spreji, jointu, frndě, lahvi a sebepoškozování. Vědomi si hodnoty těchto hodnot, sebevědomě nadšlapují a sypou ze sebe jednu hustohlášku za druhou, vztekají se, kopají. A bodejť by ne, vzory učitelské zdařile sekundují těm rodičovským. Rozpadlé rodiny, špatná sociální situace, nezájem, nedostatek času i citu - toť viníci všeho grafitění, které jediné s mrdem na komíně dává žití šťávu a směřování. Ú, ó, tenhle film je o všem, o všem, o všem. Takže je tak mělký, až je o ničem, o ničem, o ničem. No ovšem. Další promělčení pitvorností dokonává dílo zkázy. Nebohá Bydžovská shrbená námahou jako novodobý Atlas tíhou gymplovských nebes, ani zručný kameraman noci, komínů, vlaků a metra, ba ani důvěryhodně tupá tvář Mádlova, ani jeho přesvědčivě přesvědčený kop bez otočky nemohou vnést do téhle kaše z hlášek, ksichtění se, přehrávání, chtěné vtipnosti, koz (pěkných, to zase jo) a seznamu školně-mládežnicko-rodinných problémů (a že je to seznam, na tom trvám!) chuť, tvar, ani důstojnost.(1.3.2010)

  • Radek99
    ***

    Gympl...takhle rozporuplný film jsem tedy nečekal. Mám rád Tomáše Vorla stejně jako jeho estetiku vzešlou z podhoubí divadla Sklep, předposlední Skřítek mne doslova nadchl, ale Gympl se nějak vymyká zažitému očekávání... Co nabízí? Leitmotiv Vorlových posledních třech filmů (Cesta z města, Z města cesta, Skřítek), tedy útěk z města a návrat k přírodě, se vytrácí a nahrazuje ho bytostně městská, ba civilizační tématika - fenomén graffiti. Obhajoba tohoto progresivního uměleckého stylu je asi nosným pilířem celého filmu. Reakce na šedou, odcizenou anonymitu města, na život uvnitř betonu a skla, generační vzpoura realizovaná jako už tolikrát v historii s živelnou vervou a s ideály dovolujícími bořit cokoliv. To staré, nezajímavé, nudné, šedivé... Vorel se ale v další významové rovině pokusil reflektovat jakousi krizi rodinných hodnot a rodinného života v současném Česku a projektuje cosi jako sociální sondu mapující schémata uvnitř rodin - rozvedená matka - samoživitelka (vynikající Zuzana Bydžovská), otec arogantní a všehoschopný podnikatel využívající svého vlivu (trochu stereotypní Jan Kraus). dominantní otec psychicky tyranizující svou rodinu (přesný Tomáš Hanák)... Jako jsou narušeny vazby uvnitř rodiny, tak je narušena i integrita světa mladých, kteří si jen stěží mohou tvořit civilizačně funkční hodnotový žebříček... Tomu odpovídá i symbolický obraz školy, v níž takřka není jediný normální pedagog, trefně zkarikované typologie českého učitele/ky není daleko od reality (mladý progresivní pedagog nezapadající do systému, který se marně snaží změnit, češtinář důchodového věku bazírující na klasických prvorepublikových humanitních hodnotách, fyzikář žijící v zajetí svého vidění světa, školník mající problémy s agresivitou...). To vše by doposavad bylo zcela v pořádku a Tomáš Vorel měl zřejmě ještě ve stádiu psaní scénáře zaděláno na strhující a hluboký film. Jenže... s takto nastaveným rastrem si zřejmě nerozumí klasická herecká výbava herců z okruhu divadla Sklep, kteří s oblibou přehrávají a karikují své postavy do absurdních rozměrů (Šteindler, Holubová, Zbrožek, Trojan, Marhoul, jakož i Matonoha...), mladší herci už mě nepřesvědčili téměř vůbec (vyjma obou hlavních hrdinů - Tomáš Vorel ml. i po Skřítkovi znovu přesvědčuje, že je dobrým hercem a hlavně Jiří Mádl mimo svou zažitou škatulku dokazuje, že je hercem výborným - jeho arogantní ,,spratek" byl zahrán dokonale...), některé pasáže a dialogy pozbývají svým ztvárněním na autenticitě a věrohodnosti (mnohé scény ve škole, především nadaný matematický génius dabovaný?! někým jiným, rvačka nahých slečen ve vaně...), film se místy nepodařilo režisérovi udržet v dynamickém tempu a občas hodně nudí (opět především neautentické školní scény...), hodně se ale povedla hudba (Wich i SuperCrooo k téhle scéně i generaci sedí...) a především akční scény z nočních grafitti bojovek. Každopádně osobně si myslím, že Tomáš Vorel starší své velké téma v tomhle filmu nezúročil. Graffiti scéna, stejně jako dnešní mladá generace, si ale takovéto filmy zaslouží... jen houšť!(18.11.2007)

  • Skejpr
    *****

    Film samotný za 7/10, sranda je vtipná, seriózní pasáže jsou taky super, dohromady to bohužel neladí... ALE Gympl je, alespoň pro mne, geniální v charakterech samotných. To nejsou jen figurky, to jsou skuteční lidé, které potkávám dnes a denně. Autoři MUSELI navštívit školu, na kterou chodím, ty charaktery studentů jsou přesné, stejně jako postavy kantorů i rodičů. U scén s Hánákem mi běhal mráz po zádech - fotr mé přítelkyně jako vyšitej... A když k tomu připočtu mou vlastní rodinnou situaci.. Nemohu jinak a dávám plnej počet.(14.10.2007)

  • Isherwood
    ****

    Ač v graffiti nespatřuji žádné velké umění a gymplu jsem vyhnul obloukem, jsem přeci jenom i dva roky po opuštění středoškolských lavic rád za to, že je to v nich stále stejné a ještě dlouho bude. Problém spíš vidím v tvůrčí chtěnosti generační výpovědi, která ale nemůže fungovat díky často až grotesknímu humoru, do nějž Vorel film tlačí příliš násilně (camea sklepáků, rozhovory s tahem na hustou hlášku). Slabší, ale přesto zasloužené, 4*, s myšlenkou na to, jak to budu vidět za deset let. PS: Mádl je neskutečný, světlá budoucnost české herecké špičky mu už teď otevírá dveře.(29.5.2008)

  • RHK
    **

    Film Tomáše Vorla o studentech a učitelích je plný klišé a černobílých postav. Značná část scén je nevěrohodná, zasedání ve sborovně vypadá jako psychoterapie v Bohnicích, studenti jsou stereotypně zaměření svým typem (hulič se zajímá jen o trávu, matematik se před učitelem opovržlivě vyjadřuje o češtině, graffiťáci se dokážou bavit jen o sprejování). Na druhou stranu lze pochválit akční scény při vytváření graffiti a výborný nápad hučení v hodině napodobující transformátor, stejně tak jako některé herce (Holubová, Hanák a Mádl). Trailer: http://www.csfd.cz/film/222341-gympl/videa/?text=145282(24.6.2010)

  • - Ani pět let od premiéry filmu se Gympl nedočkal uvedení na televizních obrazovkách. Jednou se již do vysílání chystal, avšak ani „vypípaná“ verze vedení České televize neuspokojila, takže titul z programu nakonec stáhla. (hippyman)

  • - Písnička, kterou hraje Tomáš (Tomáš Matonoha) na kytaru, je jeho vlastní, kterou složil na vysoké škole. (FMJ)

  • - Někteří herci ztvárnili postavy se stejnými jmény jako mají oni sami, například Tomáš Matonoha nebo Milan Šteindler. (L_O_U_S)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace