Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Niktorius
    ****

    Měl jsem trochu obavu, že Tomáš Vorel podlehne tlaku doby a pojme Gympl jako rádoby coolovou teenagerskou šaškárnu, která se zařadí do stejné lajny s filmy Karla Janáka. Nu nestalo se a Vorel si udržel statut osobitého tvůrce, jemuž můžou být současné trendy ukradené - on stále klouže na vlně Kouře a předkládá nám zajímavý pohled na současnou školní generaci zabalený do - v tuzemském měřítku netradiční - typicky vorlovské formální slupky. Kdo neměl se starší tvorbou Tomáše Vorla ještě tu čest, bude možná jeho nejnovějším snímkem zaskočený, už proto, že na pohled docela klame tělem. Navzdory názvu se Gympl příliš nezabývá školou a nesnaží se z tohoto prostředí ani příliš těžit, rovněž grafitti tu není ústředním motivem, ale jen určitým prostředkem - zhmotněním dobrodruštví a výkřikem revolty znuděné mládeže bez opravdových možností seberealizace. Gympl stojí postavami i příběhem na hranici karikatury - zobrazuje generaci dnešních středoškoláků vnímanou optikou jejich učitelů a naopak. Ovšem každý tábor zahrnuje i realističtěji vykreslené postavy, s nimiž nemá divák problém sympatizovat a mnohé výroky i situace (jakkoliv byly myšleny v nadsázce) odráží realitu s mrazivou přesností. Tohle pojetí by těžko fungovalo, kdyby nebyl film tak skvěle obsazen - ať už bereme v potaz záměrně přehrávající sklepáky v rolích učitelů nebo Tomáše Vorla mladšího a Jirku Mádla jakožto představitele ústřední dvojice a tahouny filmu. I většina neherců (výjma pana Teličky) mezi zmíněné zapadá, herecké projevy jsou totiž opět pojaty pěkně po vorlovsku na divadelní způsob, což (pomineme-li některé nepovedené post-synchrony) zcela zapadá do zvolené koncepce. Ale bylo by chybou, pět pouze chválu a tvářit se tvůrcum povedlo nelehký koncept polokarikatury udržet vždy pevně na uzdě. Přešlapovaní na hranici realistické výpovědi a groteskní hyperboly se filmu mnohdy bohužel nevyplácí a to zvlášť ve chvílích, kdy se tvůrci snaží ospravedlnit zařazení do komediálního žánru mnohdy křečovitými pokusy o vitp. Některé drobné epizodky lze těžko uhájit před nařčením z nadbytečnosti a bržděním tempa - například nad pasáží se sebeubližováním nebo Petrovou komínovou aférkou jsem si tak mírně povzdechl nad absencí páteřního děje, jenž by film dovedl protáhnout i přes okamžiky, které jsou tam do počtu. Audiovizuálně je Gympl výrazně nadprůměrný (hlavně noční/sprejovací scény jsou zpracovány impozantně) - stejně jako v Kouři si Vorel hraje s barevnými filtry a nasvícením, efektem rybího oka a s oblibou cpe hercům kameru těsně k obličeji. Zkrátka je stále svůj a nepouští se do žádného videoklipového snimání a zběsilých střihů, byť se mnohým filmařům může zdát, že bez podobných postupů by se film o sprejařské subkultuře neobešel. Hip-hopová hudba už moc originálně nepůsobí, zato je zatraceně dobrá a filmu dost pomáhá. Gympl vážně není filmem úplně vybroušeným a odjehleným, ale je zajímavý, zábavný, svojský a v silných místech se dovede zatraceně silně zakousnout formálně i obsahově - a to se počítá.(9.3.2008)

  • tahit
    ****

    Překvapivý typ humoru, který si nehraje na snobismus filmové akademie. Mohu s uspokojením říct, že jsem se důkladně zasmál. Pestrá ukázka ze života a báječná porce hlášek. Po dlouhé době ryzí komika studentského filmu dnešní doby. Nakonec ještě jednu poznámku, víme všichni ze zkušenosti, jak mnoho může film získat nebo ztratit podle toho, kdo tam hraje, špatní herci můžou film zazdít a naopak výtečný výkon může i slabému ději dopomoci k úspěchu. Pro mě docela dobrý film.(12.2.2008)

  • nunka
    **

    Pár kvalitných a "polokvalitných" hercov ešte celkovú kvalitu nerobí. Tým čo herecky dovádzali niektoré postavy sa tu vzrušovať radšej nebudem. Celý film však strašne hysterčí, aká je mládež zhýralá, zlá, bezcitná, rebelská a cool... v globále: sem-tam sa niečo podarilo, sem-tam niečo prešvihlo a tak vznikol Gympl.(8.9.2009)

  • Tosim
    ***

    Když už z těch neživotných karikatur vypadne něco, co by mohlo působit na pocity a názory normálních lidí, je to smeteno něčím, co vypadá, jako vystřižené z Kameňáku. Velká škoda už proto, že to nebyla nuda, vtipy se netočily např. jen kolem sexu a vypráví to o něčem, co český film pozoruje z hodně velké dálky. Mladí herci jsou v pohodě, z těch ostatních velice vyčnívá jen Zuzana Bydžovská.(11.12.2007)

  • Malarkey
    ***

    Po delší době jsem opět podpořil Českou kinematografii tím, že jsem se odhodlal vydat do Prahy a v pohodlí kina shlédnout film, ze kterého jsem měl strach a hlavně z hudby, kterou připravil přední představitel hiphopu v Čechách, tedy Wich. Já jako odpůrce tohoto hudebního stylu měl co dělat, abych v kině vůbec vydržel a neutek s brekem na záchod uklidnit své pocuchané nervy. Gympl je překvapivě povedená tragikomedie, kde jsem se občas zasmál, ale z té dramatičtější stránky jsem potěšen zas tak nebyl. Gympl je totiž film těžce o ničem, jde v něm akorát ukázat život několika málo lidí na gymplu, kteří si ve volném čase užívají života trochu jinak a akčněji než je zdrávo. Musím ale řícít, že pan režisér tu atmosféru zvládnul na výbornou, možnu mu k tomu dopomohl jeho syn, který herecky roste s jeho filmy a špatný herec z něj rozhodně není. Stejnak ale nedokáže něco co Jirka Mádl zvládá naprosto bravurně, zahrát cokoliv jakkoliv tak důvěryhodně až se divákovo oko zapotí. Koneckonců jsem rád, že jsem se na Gympl vydal. Dlouho jsem neviděl povedený český film jako je tento. Nebýt muziky, kterou osobně nesnášim a holek, který pořádně nevěděj co hrajou a jsou filmu spíš na obtíž možná bych ještě trochu přilepšil. Takhle je to povedená komedie, s řadou výborných herců, která po delší době v naší zemi má co nabídnout. Jenže se nemohu zbavit dojmu, že je cílená jen pro určitou skupinu lidí, kterou já nejsem. --- Nezajímá je literatura, nezajímá je nic. Válku na ně !(28.9.2007)

  • - Ve scěně, kdy třídní (Tomáš Matonoha) probírá se svou třídou motivace, má na sobě jiné kalhoty než v ředitelně, kdy řeší s ředitelkou (Eva Holubová) přepsání třídní knihy. Když se poté zvedá a odchází, ma opět kalhoty, které měl ve třídě. (Mr.Hudson)

  • - K natočení pokračování Vejška (2014) se režisér Tomáš Vorel rozhodl, přestože se přiznal, že nemá rád filmová pokračování a všechny ty - jeho slovy - „dvojky a trojky". (Olík)

  • - Při hádce ohledně výběru nové školy Kolman (Jan Kraus) rozbije vázičkou okno za Michalem (Jiří Mádl). Poté, co Michal odejde ke klavíru, je za Kolmanem vidět okno neporušené, bez jediné prasklinky. (DexMASTER094)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace