Režie:
Paul Thomas AndersonScénář:
Paul Thomas AndersonKamera:
Robert ElswitHudba:
Jonny GreenwoodHrají:
Daniel Day-Lewis, Paul Dano, Kevin J. O'Connor, Ciarán Hinds, Dillon Freasier, Barry Del Sherman, Paul F. Tompkins, Kevin Breznahan, Jim Meskimen (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Film Až na krev se odehrává v Kalifornii na přelomu století, v období ropného boomu. Příběh dokumentuje vzestup Daniela Plainviewa (Daniel Day-Lewis), osamělého otce, který se z živořícího horníka ve stříbrném dole vypracuje na pozici ropného magnáta. Když Plainview dostane záhadný tip, že směrem na západ leží městečko, ve kterém prýští ze země oceán nafty, vydá se se svým synem H.W. zkusit štěstí v zaprášených ulicích města Little Boston. Plainview a H.W. se v tomto nuzném městě, jehož hlavní atrakcí je kostel s charismatickým kazatelem Elim Sundayem, pokoušejí prolomit dosavadní smůlu. Ale i když se jim začíná dařit, nedokáží uniknout konfliktům, ve kterých jsou veškeré základní hodnoty - láska, naděje, pospolitost, víra, ambice a dokonce i pouto mezi otcem a synem - ohrožovány korupcí, podvody a proudy ropy. (HBO GO)
(více)Videa (2)
Recenze (1 085)
Možná jsem byl až příliš navnaděný pětihvězdičkovými nadílkami mých oblíbených uživatelů a jejich nadšenými komentáři plnými superlativů, stejně jako oskarovou nadílkou, protože když se mi konečně Až na krev podařilo zhlédnout, byl jsem mírně zklamaný. Je to určitě profesionální filmařina s kvalitní prací kamery, silným příběhem, kvalitními herci, zkrátka a dobře na hony vzdálená tomu marasmu, jakému jsme svědkem v české kinematografii, jenže co naplat, těch 30 let života a díla hlavní postavy vměstnat do jediného celovečerního filmu je přece jenom velký oříšek a scénář se nevyhnul některým výrazným skokům v čase, osekání některých motivů a celkovému zploštění. Někdy je postava Daniela Plainviewa přirovnávána svou sebestředností k hlavnímu hrdinovi Networku, ale tam stačilo jediný rok strávený po boku Marka Zuckerberga, abych se vžil do jeho myšlení a pochopil jeho motivaci, kdežto v případě těžaře mi proklouzává jeho motivace a charakter tak nějak mezi prsty. Mohl to být velký film o naftařském průmyslu, který spolu s automobilismem vytvářel hospodářské dějiny a prosperitu Spojených států 1. poloviny 20. století, ale i tady scénář nedokázal postihnout ten velkolepý rozmach inovace a bohatství, prostě to všechno, co hýbalo životem obyvatel těžařských oblastí. Přesto zůstává několik scén, třeba jako je závěrečná konfrontace Plainviewa s jeho ideovým protivníkem, vůdcem náboženského společenství, které mě nenechávají na pochybách, že 4* snímku po právu náleží. Celkový dojem: 75 %. ()
Ropov zafŕkana dobová dráma, ktorá je štúdiou rozkladu ľudského charakteru. Tak ako stúpa úspech a peniaze, tak pomaly stúpa aj nenávisť voči všetkým ľuďom ktorý sa akýmkoľvek sposobom snažia zasiahnuť do jeho života. Zaujímavý je však fakt, ze do kontrastu s hlavným hrdinom režisér nestavia postavy s dobrými vlastnosťami. Práve naopak. Postavy, ktoré sú zatiahnuté do sledu udalostí okolo vzmáhajúceho sa biznisu s ropou prechádzajú podobnou zmenou a ich duše sa kalia priamoúmerne so vzrastajúcim množstvom ropy. Film tak nieje rozprávaním o tých zlých a o tých spravodlivých, ale je obrazom toho, aký drtivý dopad na spoločnosť má materiálnosť a s ňou spojená vzrastajúca chamtivosť. Treba doplniť, že celý film je podtrhnutý strhujúcim výkonom hlavného protagonistu, ktorý je právom označovaný za jedných z najlepšíh hercov súčasnosti. (8.5/10) ()
Až na krev svou pomalejší, ale za to velmi precizní režií vzdáleně připomíná No Country for Old Men. PTA dal do filmu opravdu hodně a je to znát, přesto to však není on, kdo by měl být středem pozornosti, protože svým správným vypravěčským hlasem, unikátní řečí těla, která se přesně hodí k hrané postavě a mírně shrbeným pohybem na obrazovce doslova září Daniel Day-Lewis - Oscarová hvězda roku 2007... Film se úspěšně vyhýbá klasickým, mainstreamovým aspektům jako např. jednoznačný konec, láska, morálka, rodina i vesměs ženy obecně. Typický dramatický oblouk se zde nebuduje, místo toho se nenuceně soustředí na vývoj charakteru ústřední postavy a zbytek prostě jen tak plyne... Výsledek je dílem originálním, zvláštním a uhrančivým, ale také je z něj cítit, že je více točeno pro "filmové umění", než pro vyprávění příběhu... 9/10 ()
Daniel Day-Lewis a jeho hereckej koncert, díky kterýmu je letos oscar ve správných rukou, i když žádná velká konkurence teda nebyla, to je fakt, nicméně Day-Lewis je tady brilantní a celej film spolu s vynikající muzikou táhne. Co se týká tý muziky, tak někdy bylo až zarážející, jak si film vystačil na dlouhý minuty beze slov jen s hudbou a přitom to byly asi ty nejvíc uhrančivý chvíle. Jen škoda trochu zdlouhavějšího konce, kterej mě začínal mírně nudit ()
// Panečku, tak jsem si tenhle špinavej krví nasáklej naftařskej opus konečně vpustil do žil, a teda... čekal jsem víc? Za ty roky jsem si k tomu filmu vybudoval možná až přehnaně velký respekt, místy jsem se snad i trochu bál se na něj podívat, takže si za to zklamání můžu vlastně nejvíc já sám, nicméně fakt je to JEN film, výborně natočený a geniálně zahraný film, kterému ale chybí jak výraznější gradace, tak silnější emoce. Za ty dvě a půl hodiny to se mnou nehnulo ani jednou, ujížděl jsem na kameře, Danieli Day-Lewisovi (do něhož se v posledních letech úspěšně transformuje Justin Theroux) i té všudypřítomné chamtivosti, nakonec ale odcházím s pocitem, že to téma šlo přece jen vytěžit (!) ještě o řád líp. 8/10 ()
Galerie (47)
Zajímavosti (34)
- Paul Thomas Anderson vlastní 1910 Pathe kameru, která obsahuje speciální 43 mm čočku. Čočka byla speciálně upravena, aby mohla být použita ve filmu. Má velmi nízké rozlišení a může změnit barvu v rozích. Jen některé záběry byli pořízeny touto čočkou, např. spící Plainview ve vlaku s nemluvnětem. (c.tucker)
- Film Až na krev se v prvopočátku inspiruje knihou Uptona Sinclaira - Petrolej z roku 1927, ačkoliv se posléze ubírá vlastním směrem. Režisér se inspiroval prvními 150 stranami pětisetstránkové knihy, na kterých Sinclair podrobně popisuje drsný a zoufalý život ropných prospektorů a dělníků. Na jejich základě stvořil režisér své postavy Daniela Plainviewa a Eliho Sundaye, které poté ožily vlastním životem. (Rodriguez)
- Daniel Day-Lewis zakládal hlas a charakter Daniela Plainviewa na starých nahrávkách herce a režiséra Johna Hustona. (c.tucker)
Reklama