Režie:
Timur BekmambetovKamera:
Mitchell AmundsenHudba:
Danny ElfmanHrají:
James McAvoy, Morgan Freeman, Angelina Jolie, Terence Stamp, Thomas Kretschmann, Common, Kristen Hager, Marc Warren, David O'Hara, Konstantin Chabenskij (více)Obsahy(2)
Hlavní účetní Wesley Gibson je mladý sympatický muž, jen se mu v životě příliš nedaří. Deptá ho tlustá šéfová, přítelkyně je mu nevěrná, a navíc trpí záchvaty panického strachu, kdykoli se dostane do stresové situace. Jednoho dne se za dramatických okolností Wesley od tajemné Fox dozví, že je synem jednoho z nejlepších zabijáků tajného bratrstva bojujícího za vyšší dobro. Shodou okolností ho ale nedávno někdo zavraždil. Wesley svého otce nikdy neviděl a historce o tom, čím se zabýval, zpočátku moc nevěří. Okolnosti a působení krásné a tajemné Fox jsou ale silnější. Vstupuje tedy do řad prastaré organizace Fraternity, vedené záhadným Sloanem, který Wesleyho přesvědčí, že je zrozen k tomu, aby byl jedním z nich. Absolvuje náročný a naturalisticky pojatý výcvik, při kterém se přehlížený beránek změní ve vlka, který v něm vždycky číhal. (TV Nova)
(více)Videa (5)
Recenze (1 741)
Bomba. Bekmambetov spaja filmovy Zapad s Vychodom. Znamy (nielen) komiksovy motiv vyvoleneho a jeho cesty za naplnenim svojho osudu ozvlastnuje hutnou porciou rezijnych napadov (i ked, kto videl jeho "hliadky", moze naznacovat urcitu recyklaciu) s razanciou a nekompromisnostou videnou castejsie od Slovenska smerom k sikminkam, aby neuhol ani pred dekonstrukciou mytu s az fight-clubovskym uzitim voiceoveru povrchnej socialnej kritiky. Zaverecnym infernom zdravi Bruce Leeho a jeho pyramidovu vyradovacku v Game of Death :) Zatial jedno z najprijemnejsich prekvapeni roka. ()
Naprosto giganticka ultra rezba, od zacatku do konce desne adrenalinova zalezitost. Ale poporade. Nebudu tu tvrdit, ze pribeh je zas nejak extra super originalni a slozitej, tajemno okolo Bratrstva je sice fajn, ale je to sfoukly desne rychle, nicmene pribeh je stoprocentne dostacujici, protoze dava prostor pro akci, navic se zdarne vyhne par klise, dokaze i prekvapit a je tu jeden necekanej zvrat a docela originalni konec, kterej zaroven dava prostor pro pripadny pokracovani. No a co se tyce akce, samozrejme hodne nadsazena, misty skoro az do sci-fi (tohle se netyka jen akce, viz treba regeneracni lazne atd.), ale neskutecne cool, naprosto dokonaly napady, krvi a fuck se nesetri a ani jednou me nenapadlo, ze uz jsem to nekde videl. Navic podbarvena naprosto uzasnou hudbou a triky naprosto bezchybny. A do toho vseho padaj paradni hlasky a neni nouze o vtipny momenty, ktery prijemne odlehcujou dej. A kdyz uz si clovek mysli, ze je po paradni akci a bude konec filmu, pride jeste zaverecna giga vyrubavacka. No a co se tyce hercu, Angelina spravne sexy, McAvoy, ackoliv na to nevypadal, spravnej akcni borec a i ostatni dojem nijak nekazi. Ted to podle komentare vypada jak nejvetsi akcni rezba vsech dob, to ale zase ne, svy mouchy film ma. Ze zacatku mi prislo, ze Timur nemuze najit rovnovahu mezi akci a humorem, coz se ale rychle srovnalo, obcas, jak uz jsem psal, je to silne prehnany a takovy maly minus, Angelina tu ma jen jednu kratickou odvaznejsi scenu, kde neni skoro nic videt. Nicmene jedna z nejvetsich akcnich rezeb tohohle roku urcite. ()
Ačkoliv jsem viděl obě Hlídky, chvilku mi trvalo, než jsem si tomuto snímku přivykl. Automobily sice točí horizontální vruty, ale efektnější moto-triky vybalil Bekmambetov již v Denní Hlídce. Vystřelené kulky zahýbají ve slow-motion záběrech stejně neuvěřitelně jako míč roteiro vypálený Robertem Carlosem z 15-ti metrového náběhu. Ale jak říkám, v první půli se vyskytlo několik okamžiků, kdy jsem si uvědomoval svoje těžknoucí oční víčka. Jakmile se ale hlavní hrdina stane cestujícím pendolina, začíná neskutečně nabušená druhá část. Vlaková souprava penetrovaná žigulíkem se po částech řítí do hluboké rokle, nastupují nečekané příběhové zvraty a hlavně McAvoy se stává nabuzeným killerem. V okamžiku, kdy se rozbíhá k finálnímu infernu a na krku mu naběhnou pletence tepen a žil, řekl jsem si, hergot, on je fakt hustej akční týpek! Paráda! Finále znovu překvapivé, opravdu povedené, kamerové záběry okouzlující. Po dlouhé době skvělý písničkový soundtrack. McAvoy stoprocentní, Jolie snesitelnější než v Laře Croft (ale pořád mi do role zabijáka nesedí), Freeman tradičně dobrý. Nejlepší nápad: bezpochyby letící písmenka klávesnice plus jeden zoubek... Při odpolední cestě vlakem z Českých Budějovic nás po souběžně vedené silnici dojel červenej žigul. Za volantem ale seděl snad osmdesátiletej dědula. Uf, ještě že tak... 75 miliónů dolarů(rozpočet)/342 miliónů dolarů(výdělek celosvětově)/96 miliónů dolarů(čistý zisk z kinoprojekcí) ()
Neuvěřitelná pecka o síle tisíci bombami ověšených krys (pochopíte, až uvidíte), která přebírá konceptuální model z KLUBu RVÁČů (ironické glosy hlavního hrdiny mimo obraz, zcizovací prkvy v podobě promluv do publika...) a MATRIXu (míchání východních a západních vlivů, teorie o nadčlověku přenesená ale do našeho světa...) . Bekmambetov se svou schopností bravurně rytmizovat akční scény (když začínají, průměrná deĺka záběru se pohybuje kolem 8-6 sekund, vrcholí kolem dnešního standardu 1-2), zakomponovat do světa podvratně reklamu glosující dění a ironicky přistupovat k žánru prokazuje, že ne vždy Kazachstánec rovná se Borat. S WANTED mám ale drobnější problém týkající se toho, že nám tahle adaptace nesmírně fašistického komiksu (kterého se naštěstí drží minimálně) říká, že se staneme Vyvolenými, pokud jsme na to geneticky předurčeni a osvobodíme se tím, že začneme zabíjet lidí, což je prozentováno jako hrozně cool. Tahle fašistická ideologie, která se cudně kryje za levicový fíkový lísteček s kritikou současné společnosti toužící po IKEA stolečku, je ale omluvitelná, protože WANTED obsahuje nesčetné množství zcizovacích prvků a dovoluje nám se dívat na danou scénu z více úhlů pohledu, protože se přefokalizovává z postavy na postavu. Je to fašistické, ale boží a sexy. Podvratné ve své podvratnosti. ()
Wanted je jako obří lesklá bublina, která poutá pozornost a funguje jako pouťová atrakce, jenže její životnost je strašně krátká a nezůstává po ní nic hodnotného. Efektní akční scény nemůžou zastřít, že myšlenkově je film strašně plytký a nevytváří žádný funkční fantasy svět, který by diváka pohltil. O to víc pak vyniknou hlouposti typu zahýbajících kulek nebo superzabijáků skákajících z jednoho mrakodrapu na druhý. Ne, že by se v současné kinematografii zejména to druhé v hojné míře nevyskytovalo, ale tady je všechno podřízené vizuálu a akci, takže ve výsledku se to u mě míjí účinkem. Celkový dojem: 15 %. Je to přesně ten druh akčního filmu, který mě velkým obloukem míjí a v praxi spíš vadí, protože obrovské množství energie a finančních prostředků by se dalo ve filmové branži využít smysluplněji... ()
Galerie (75)
Zajímavosti (56)
- Když Wesley (James McAvoy) sleduje na bankomatu zůstatek, vidí částku 3 647 035,59 EUR a hned si několik bankovek vybere. Když se však dívá v práci na internetu, stav peněz je pořád stejný, přestože si už peníze vybral. (Sufferer)
- Ve filmu zazní skladba "Every Day Is Exactly The Same" od Nine Inch Nails, industrial rockové kapely Trenta Reznora. (Schyzartis)
- Jména předpokládaných obětí šifruje stav osudu Bratrstva Tkalců v ASCII kódu. (Aelita)
Reklama