Režie:
Fernando MeirellesScénář:
Don McKellarKamera:
César CharloneHudba:
Marco Antônio GuimarãesHrají:
Julianne Moore, Mark Ruffalo, Alice Braga, Júsuke Iseja, Jošino Kimura, Don McKellar, Maury Chaykin, Mitchell Nye, Danny Glover, Gael García Bernal, Sandra Oh (více)Obsahy(2)
Vo veľkomeste zavládne panika, chaos a zúfalstvo. Bez zjavných príčin začnú totiž obyvatelia slepnúť. Vláda okamžite zasiahne všetkých "infikovaných" izoluje v opustenom komplexe bývalej psychiatrickej liečebne s nevyhovujúcimi podmienkami. Slepých pribúda a vznikajú getá, ktorú však už čoskoro preplnené. Samozrejme, že zúfalú situáciu slepcov využívajú kriminálne živly, ktoré ich okrádajú aj o úbohé prídely jedla. Manželka lekára, ktorý oslepol ako jeden z prvých, má veľkú výhodu v tom, že hoci je izolovaná s ostatnými, vidí. Rozhodne sa to však zatajiť a spolu so siedmimi neznámymi vytvorí akúsi rodinu, ktorá sa pokúsi utiecť. Ale ako sa však bezbranná skupina ubráni pred pouličnými gangmi ťažkých kriminálnikov, ktorí už len završujú skazu ľudstva? (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (316)
Máloktorý režisér má všetky filmy tak výnimočné ako Fernando Meirelles. Vizuálna stránka opäť rovnako dôležitá ako postavy a situácia. K záveru to možno trochu zakolísalo v tempe, ale inak veľmi dobrý film. Nie je dôležité, prečo sa to všetko deje. Je to skôr o tme v ľudskej duši ako o slepote. Inak Drama / Thriller / Mysteriózní? Je to sakra scifíčko ako hrom... ()
Odhodlám-li se ke srovnání s Darabontovou Mlhou, fanatičtí vyznavači ve spojení se sci-fi příšerkami zcela vítězí. Meireless sice předkládá solidní rozjezd, ale zhruba v polovině upadá do letargického průměru a nechá film skončit o půl hodiny déle než by bylo záhodno. Zajímavá sonda do temných lidských zákoutí, leč víceméně nedotažená. ()
Sníval jsem dlouho o tom, aby někdo natočil animovaný film pro dospělé, který si bude hrát inteligentním způsobem s nějakým žánrem, a když jsem ho v podobě Ranga spatřil, byl jsem poměrně slušně zklamaný. Když jsem svého času viděl Smrtící epidemii, tak jsem si říkal, že tohle je typická hollywoodština, a jak by bylo fajn, kdyby to někdo zkusil udělat realističtějším způsobem jako kruté psychologické drama. Tak jsem se v podobě Bílé tmy dočkal a byl jsem za své sny náležitě vytrestaný, protože sice schvaluju filmové směřování Slepoty, jenže její výsledná podoba je bohužel rozpačitá. Film je scénáristicky roztěkaný, v zásadě chce být něčím, jako jsou Potomci lidí, jenže k tomu schází především bravurní Cuaronova režie. Meirelles si sice dává záležet při vykreslení města zasaženého apokalypsou, jenže atmosféra stejně nějak chybí, a ten film může být považován za přímo unikátní příklad toho, jak se nemá pracovat s postavami. Uvažoval jsem o třetí hvězdičce, ale ta by v tomto případě byla jen za snahu a námět. Celkový dojem: 45 %. Je škoda, když už někdo takový film natočí, že to dopadne tak neslaně nemastně. ()
Jen na chvilku zavřete oči a představte si, že už to tak zůstane napořád....Opravdu zvláštní psychologické drama, jenž mi s některými vyhrocenými scénami bralo dech. Obzvláště zajímavé bylo sledovat, jak se po oslepnutí začala projevovat pravá povaha hl. hrdinů... Jak jsem čekal, moje oblíbenkyně ( Julianne Moore ) předvedla neuvěřitelný výkon a díky tomu jsem s ní prožíval každou minutu. Z ostatních herců mě nejvíc potěšil Mark Ruffalo, kterého jsem po vynikajÍcím dramatu What Doesn't Kill You začal detailněji sledovat. Abych to shrnul.. obsazení i hudba na výbornou, ovšem pátou hvězdu si netroufám dát kvůli zdlouhavému začátku ( tuším, že se jednalo o druhou půlhodinovku ), bez které bych se klidně obešel a zažil bych svižnější podívanou s o 30 min. kratší stopáží... takže dnes už po druhé slušných 80%. ()
Působivé dílo ve své přímočarosti, relativní jednoduchosti a jisté povrchnosti. Film se divákovi snaží navodit pocity a vnímání postav jak na rovině vyprávění (omezené vědění postav - divák ví stejně jako postavy nebo jen o málo víc), tak na rovině stylu (stížená orientace diváka v prostoru, silně přeexponované záběry, filtry), přičemž se soustředí téměř výhradně na interakci mezi postavami/skupinami (v uzavřeném prostředí, kdy se vytváří jednoduchá společenství a "kastovní systém"), která se postupně zvrhává v boj o ukojení základních lidských potřeb a pudovost je jeho hlavním jmenovatelem. ()
Galerie (46)
Zajímavosti (7)
- Některé z japonských dialogů napsal Yusuke Iseya. (HellFire)
- Slepý muž v podaní herca Yusuke Iseya nosí hodinky značky TAG Heuer Link. (dyfur)
- Nápad zfilmovat Saramagův román dostal producent Niv Fichman v roce 1999, kdy spolu se scenáristou Donem McKellarem letěli na Kanárské ostrovy za Saramagou, požádat ho o práva na zfilmování. Jednou ze Saramagovych podmínek bylo, že se film nesmí odehrávat v žádných konkrétních zemích. (POMO)
Reklama