Režie:
Peter WeirKamera:
Russell BoydHudba:
Burkhard von DallwitzHrají:
Jim Sturgess, Colin Farrell, Ed Harris, Saoirse Ronan, Mark Strong, Alexandru Potocean, Gustaf Skarsgård, Sebastian Urzendowsky, Dragoș Bucur (více)Obsahy(2)
Píšou se první roky války a na daleké Sibiři už komunistický režim ukazuje svou pravou tvář, v gulazích trpí spousta vězňů. Jedním z nich se stane Polák Janusz Wieszczek. Na dvacet let do gulagu ho přivede falešné obvinění ze špionáže, které pod nátlakem dosvědčila jeho vlastní manželka. Janusz tam potká Američana Smithe, herce Khabarova, ruského kriminálníka Valka, jugoslávského účetního Zorana, litevského kněze Vosse a další. Nehodlá se však se svým osudem smířit a začne spřádat plány na útěk. Jedné noci během sněhové vánice se mu podaří s několika spoluvězni uniknout. Vydávají se na náročnou cestu skrze nelítostnou sibiřskou zimu, oblast jezera Bajkal, transsibiřskou magistrálu, poušť Gobi a Himaláje. Cestou uprchlíci mezi sebe neochotně přiberou mladičkou Polku Irenu, prchající stejně jako oni z ruského zajetí. Uprchlíci najdou útočiště až v Tibetu a poté i v Indii. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (982)
Zpočátku jsem se trochu bála, jak američtí herci zapadnou do ruského prostředí, zvlášť když jsem zjistila, že úvodní sekvence je natočena v polštině. Pak se mi ale dostalo vysvětlení; Ed Harris hraje Američana, který kvůli Stalinovým čistkám potencionálních cizineckých špionů skončil v gulagu také, a všechny postavy kolem něj proto mluví anglicky. Je pro mě sice trochu záhadou, proč tento status quo dodržují, i když dojde na dialog mezi Polákem a Rusem nebo dvěma Poláky, ale budiž, nebudu po jazykové stránce do Weirova filmu rýpat, protože o tom to zas tolik není. The Way Back je o útěku, překonávání limitů a o tom, že ne všichni do konce dojdou. To vše doplněno o hezkou kameru a záběry krajinek, ne však o nějaký úžasný psychologický vývoj nebo napínavý, nepředvídatelný děj. (Celý ten film je vlastně o tom, že postavičky putují dál a dál a sem tam někdo odpadne.) Na jedno pokoukání fajn, vidět to ale znovu, šla bych možná s hodnocením o hvězdičku níže. ()
Režisér Peter Weir má na svém kontě už pár majstrštyků, ale v tomto případě mě jeho snažení tak nějak minulo. Je to moc prvoplánové, dialogy jsou informativní, aby se v ději orientoval i americký divák neznalý sovětské historie. Navíc postavy jsou černobílé, vůbec není náhodou, že jedinou opravdu plnokrevnou postavou je klasický ruský kriminálník ve výborném podání Colina Farrella, ze kterého čiší opravdové emoce, živočišnost a má charisma. Bohužel scénář mu nepředepsal významnější úlohu a v polovině filmu zcela zmizí. Tenhle námět si přímo žádal seriálové provedení tak v šesti až osmi hodinových epizodách, protože na tomto prostoru je zkrátka pro rozvinutí charakterů a jejich akceptování divákem málo místa. Přes dlouhou stopáž je spoustu věcí odbytých a divák spíš sleduje skupinku uprchlíků, jak jdou tajgou, pouští nebo velehorami, aniž by byl svědkem drobných ale pro přežití našich hrdinů charakteristických momentů, šarvátek a rozhodnutí. Hodně odbytý je např. útěk z gulagu a řada scén je krajně nepravděpodobná. Útěky z táborů se z pochopitelných důvodů odehrávaly během horkého sibiřského léta, nikoliv za sněhové vánice a při 40° mrazech... Celkový dojem: 55 %. Přes dobrý záměr je místy sledování Útěku ze Sibiře pro svou popisnost a odfláknutou dramatickou stránku stejné utrpení jako samotný pochod uprchlíků. ()
Pro Weira mám slabost, ale v The Way Back sáhnul vedle. Já si totiž hlavně myslím, že nebylo rozumné se něco podobného vůbec pokoušet natočit. Paradoxně z podobného (respektive opačného) důvodu, kvůli němuž jsem zpochybňoval 127 Hours. V poslední boylovce bylo příběhu na celovečerák příliš málo, v Útěku je ho příliš mnoho. Film tak působí jako ledabyle sestříhané úseky děje z mnohem delšího filmu. A nemůžu říct, že bych se u něj bavil, natož že by se mu povedlo vyvolat ve mně touhu vidět prodlouženou (=celistvou) verzi. Po těch 133 minutách jsem se cítil skoro tak vyčerpaně, jako kdybych ten pochod sám prožil. Což se mi jako divákovi milujícímu pohodlí nechce oceňovat. ()
| Scenár: Peter Weir, Keith Clarke | Hudba: Burkhard Dallwitz | Produkcia: Peter Weir, Nigel Sinclair, Scott Rudin | Distribúcia: Newmarket Films, Exclusive Film Distribution | Štúdio: National Geographic Films, Spitfire Pictures, Imagenation Abu Dhabi | Rozpočet: 30 miliónov $ | Tržby: 20,348,249 $ || ()
Survival filmy mám rád a tento se navíc opírá o skutečnou událost z druhé světové války, takže natěšenost byla opravdu velká. Před začátkem jsem cítil, že pět hvězd visí ve vzduchu. Ale kdepak. Už úvodní sekvence v gulagu napověděla, že se scénářem a nějakou návazností děje si autoři hlavu lámat nebudou. Ze začátku bylo hodně těžký se v tom orientovat, protože to bylo dost neucelený a zmatečný. Když už jsem si konečně v lidech, kteří prchají, udělal pořádek, tak začala pouť, která byla víceméně velmi zajímavá. Já tyto výpravné filmy prostě zbožňuju, mám rád putování a tady se navíc jedná i o jakýsi útěk z vězení, takže to tomu přidává na atraktivnosti. Hudba je fajn, kostýmy jsou fajn, výprava je fajn, herci jsou skvělí (Farrell), exteriéry jsou úchvatný, ale pořád tam vidím jedno velké ale. A tím je scénář. Děj je takový zkratovitý a chybí mu nějaký silnější moment, který by dokázal vyrazit dech. Chápu, že je těžký do dvou hodin rozplánovat putování několik tisíc kilometrů, ale přeci jenom se autoři mohli na některé momenty soustředít více. A ten konec? Himaláje? To už je extrémně useknuté. Něco si prostě mohli odpustit (Saoirse Ronan story) a naopak přidat hloubku důležitějším věcem. Pár drobných hloupostí se autoři taky nevyvarovali. Film se mi líbil hlavně pro svůj námět a výpravnost, na druhou stranu mu chyběly silnější momenty a několik důležitých částí bylo odbyto nebo úplně vypuštěno. Škoda, tak zkušený režisér z toho mohl rozhodně vytřískat víc. Problém bych viděl taky v tom, že nám hned na začátku řeknou, jak to všechno dopadne! 80% ()
Galerie (77)
Zajímavosti (23)
- Tesne pred natáčaním scény s piesočnou búrkou prišla búrka skutočná, ale pre jej veľkú silu sa nakrúcať nedalo. (gogo76)
- Z míst, kde se má příběh odehrávat, se ve skutečné oblasti natáčela jen závěrečná Indie. Ostatní části filmu vznikly především v Bulharsku a Maroku. (Coldrex)
- V rámci příprav na roli se většina herců v lednovém zimním počasí zúčastnila táboření, které koordinoval Cyril Delafosse-Guiramand. Protagonisté dostávali individuální lekce přežití obsahující specifické dovednosti, které jejich postavy musely ovládat, ať už se jednalo o stahování zvířat z kůže, kladení pastí, stavbu provizorních přístřešků nebo rozdělávání ohně. (Taninaca)
Reklama