poster

Kainova výchova

  • USA

    Raising Cain

  • Velká Británie

    Raising Cain

Thriller / Horor

USA, 1992, 91 min

Režie:

Brian De Palma

Scénář:

Brian De Palma

Hudba:

Pino Donaggio

Producenti:

Gale Anne Hurd

Scénografie:

Doug Kraner, Barbara Munch (set dekoratér)

Kostýmy:

Bobbie Read
(další profese)
  • Visáč
    ***

    De Palma opäť vykráda hitchcockovské motívy, ale... má to miestami televízny look, Lithgow nie je materiál na hlavnú postavu a okopírovaná scéna z Psycha v močiari je vyslovene trápna (dokonca aj na De Palmu). Príbeh o x-krát rozpoltenej osobnosti = pitomosť prvej kategórie. Ale i tak je to ešte celkom slušná zábava.(12.5.2012)

  • Bloody13
    *****

    Brian De Palma ve svých filmových dítkách sice vykrádá Hitchcocka, ale pravdou je, že tyhle thrillery, často o poruchách osobnosti, mu svědčí jako málo komu. De Palma je hračička a velký detailista, což je naprosto odzbrojující kombinace, díky které si můžeme vychutnat mnohdy fascinující obrazy a kamerové hrátky, něco jako střihem nepřerušený čtyřminutový záběr několika postav, které společně procházejí několika patrovou budovou. Je sice pravda, že samotné závěry nemá nijak šokující a plné překvapivých zvratů, což byl problém i u staršího snímku Oblečen na zabíjení, ale jenom kvůli tomu na jeho filmy nekoukám. Výbornou volbou bylo obsazení Johna Lihtgowa do hlavní role Cartera Nixe, jehož rozštěpění na několik rozdílných osob jsem mu sežral i s navijákem. Jeho precizní práce s prudkými změnami ve tváři, zabarvení hlasu nebo řečí těla si u mě vyžádalo ocenění nejvyšší. A když navíc vzpomenu hudebního mistra Pina Donaggia, není o čem diskutovat.(14.5.2011)

  • Djkoma
    ****

    Biran De Palma a jeho (další?) vykradení Hitchcocka. Možná jsem tohle neměl brát nijak vážně, ale bral a bavil jsem se velmi dobře, protože jako celek mi přišla Kainova výchova jako technicky skvěle zvládnutý a i dobře vymyšlený snímek, v kterém exceluje John Lithgow . Technicky opravdu vybroušené, možná chvílemi přehnané, ale přesto skvělé. Už jen ta dlouhá scéna s doktorkou, která vypráví detektivovi své zkušenosti s doktorem Nixem starším a Kainem, kterého nikdy neviděla (a přitom si asi dvakrát splete jen tak mimochodem směr, ale kamera vše snímá na jeden dlouhý zátah, přestože postavy projdou minimálně tři patra a několik chodeb). Velmi působivé, ale určitě prohlédnutelné a nikterak utajované v celé své délce.(18.7.2009)

  • Rob Roy
    ****

    Tak tohle jsem si užil. Brian De Palma znásilňuje Hitchcocka ( a to doslova ), podráží diváka, opouští žánrová pravidla a já se skvěle bavím, s občasným příjemným mrazením v zádech a úsměvem na rtech ( přímé citace z Psycha ). Dočkal jsem se i De Palmových obsesí monitory ( obecně voyeurství ) a dlouhých steadicam záběrů ( ten nejdelší má těměř 4 minuty ). A samozřejmě nějaké ty vracečky. Brát to jako seriózní thriller/horor je fatální chyba! Pobavte se! Zásadní pro vvychutnání nebo odvrhnutí tohoto filmu je to, do jaké míry jste ochotni přistoupit na De Palmovu hru, kde je pro vás míra "tak tohle už ne." Závěrečná scéna je lahůdka!!! -- Sám Quentin Tarantino na bonusovém disku k Pulp Fiction ( rozhovor s Charlie Rosem, 31. minuta ) říká, že se u tohoto filmu skvěle bavil a označuje ho za experiment na téma "Jak neuspokojit řadového diváka." Souhlas. Jen mě mrzí, že jsem ještě neviděl De Palmovy starší thrillery, protože je možné, že tohle už je jen slabý odvar. -- psáno cca o 3 týdny později: Femme Fatale je taky pecka a Brian De Palma jde do mých TOP 5.(12.12.2005)

  • Gilmour93
    ***

    Koulející se pomeranče, kočárek s dítětem v ohrožení, uctivé kroužení kolem Hitche a 254 vteřin dlouhý long steady-cam shot. No jasně, Brian De Palma.. John Lithgow 5x jinak jako vícečetná osobnost přesvědčivý, jakmile však zmizlo na Normanův způsob auto v močálu, odporoučelo se ve zbytku filmu někam do dáli i smysluplné a inteligentní rozuzlení. Jako by režisér příliš často během natáčení odbíhal z placu do svého karavanu za maminkou s parukou..(22.2.2010)