poster

Kainova výchova

  • anglický

    Raising Cain

Thriller / Horor

USA, 1992, 91 min

Režie:

Brian De Palma

Scénář:

Brian De Palma

Hudba:

Pino Donaggio

Producenti:

Gale Anne Hurd

Scénografie:

Doug Kraner, Barbara Munch (set dekoratér)

Kostýmy:

Bobbie Read
(další profese)
  • Rob Roy
    ****

    Tak tohle jsem si užil. Brian De Palma znásilňuje Hitchcocka ( a to doslova ), podráží diváka, opouští žánrová pravidla a já se skvěle bavím, s občasným příjemným mrazením v zádech a úsměvem na rtech ( přímé citace z Psycha ). Dočkal jsem se i De Palmových obsesí monitory ( obecně voyeurství ) a dlouhých steadicam záběrů ( ten nejdelší má těměř 4 minuty ). A samozřejmě nějaké ty vracečky. Brát to jako seriózní thriller/horor je fatální chyba! Pobavte se! Zásadní pro vvychutnání nebo odvrhnutí tohoto filmu je to, do jaké míry jste ochotni přistoupit na De Palmovu hru, kde je pro vás míra "tak tohle už ne." Závěrečná scéna je lahůdka!!! -- Sám Quentin Tarantino na bonusovém disku k Pulp Fiction ( rozhovor s Charlie Rosem, 31. minuta ) říká, že se u tohoto filmu skvěle bavil a označuje ho za experiment na téma "Jak neuspokojit řadového diváka." Souhlas. Jen mě mrzí, že jsem ještě neviděl De Palmovy starší thrillery, protože je možné, že tohle už je jen slabý odvar. -- psáno cca o 3 týdny později: Femme Fatale je taky pecka a Brian De Palma jde do mých TOP 5.(12.12.2005)

  • B!shop
    ****

    Hodne slusnej thriller. De Palma celej film natocil tak, ze vypada jako silene starej, dlouhy zabery, dramaticka hudba a docela zamotanej pribeh, diky ruznejm snum a flashbackum. Jen tu smrt manzelky sem nak nepochopil. A konec se fakt poved. Hlavni klad je urcite John Lithgow, kerej si poradil se vsema 5 rolema. Nejvic se mi libil jako Dr.Nix, pak Cain, pak Margo, pak Josh a nejmin jako Carter, i kdyz to byla vlasne jeho hlavni role. De Palma natocil lepsi kousky, ale za tenhle se stydet nemusi.(13.9.2006)

  • Bloody13
    *****

    Brian De Palma ve svých filmových dítkách sice vykrádá Hitchcocka, ale pravdou je, že tyhle thrillery, často o poruchách osobnosti, mu svědčí jako málo komu. De Palma je hračička a velký detailista, což je naprosto odzbrojující kombinace, díky které si můžeme vychutnat mnohdy fascinující obrazy a kamerové hrátky, něco jako střihem nepřerušený čtyřminutový záběr několika postav, které společně procházejí několika patrovou budovou. Je sice pravda, že samotné závěry nemá nijak šokující a plné překvapivých zvratů, což byl problém i u staršího snímku Oblečen na zabíjení, ale jenom kvůli tomu na jeho filmy nekoukám. Výbornou volbou bylo obsazení Johna Lihtgowa do hlavní role Cartera Nixe, jehož rozštěpění na několik rozdílných osob jsem mu sežral i s navijákem. Jeho precizní práce s prudkými změnami ve tváři, zabarvení hlasu nebo řečí těla si u mě vyžádalo ocenění nejvyšší. A když navíc vzpomenu hudebního mistra Pina Donaggia, není o čem diskutovat.(14.5.2011)

  • playboxguest
    **

    Chtěla jsem být shovívavá. Už proto, že jsem tenhle film měla v papírovém budíčku (seznam, co chci vidět z doby, kdy mi byl internet na hony vzdálený) dlouhá léta. Už proto, že má režii a scénář na svědomí DePalma (jehož Femme Fatale se mi zaryla hluboko do podvědomí). A je fakt, že režie je tady pěkná, některé záběry důmyslně vyvedené a Lightow prudce sledovatelný. Ale scénář prokoukne každý, kdo už nějakej ten schizofrenickej kousek viděl, během chvilky a vůbec jsem se tím filmem do závěrečných titulků dobrouzdala spíš znuděně a bez zájmu o rozhřešení. 50%(31.5.2012)

  • EdaS
    ****

    Raising Cain ukazuje, že jednou z De Palmových osobností je pořád ten uchylák, jakého milujeme (nebo nenávidíme) ve filmech jako Body Double či Dressed To Kill. Nemůžete tedy čekat solidní (a logický) thriller, ale šílenost s dlouhými kamerovými jízdami, bizarními zvraty a povrchním kopírováním Hitche (který fajnšmekrovské záběry používal pro lepší vyprávění příběhu, zatímco zde opravdu potěší jen oko - třeba šílená finální zpomalená scéna). Opravdu nic pro "obyčejného" diváka.(18.7.2007)