poster

Agora

  • Španělsko

    Agora

  • Španělsko

    Ágora

  • Slovensko

    Agora

Drama / Historický / Dobrodružný / Romantický

Španělsko, 2009, 127 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radek99
    ****

    I kdyby byly postavy ještě více schématické a historické nepřesnosti ještě víc do očí bijící (jak o tom píše ve svém komentáři třeba Petr alias Subjektiv), nedá se téhle historické fresce Alejandro Amenábara upřít jedna věc - ve všeobecně aplikované mainstreamově umělecké adoraci křesťanství a jeho kořenů (docílené tisíciletou cílenou snahou zahrnující široké spektrum aktivit od inkvizicí praktikovaného práva útrpného až po současnou šikovnou PR politiku) je to jeden z mála filmů, který se dovolil podívat se na církevní apriorní pravdy jinak. Křesťanství jistě přineslo mnoho dobrého a jeho podstata je čistě pozitivní, stejně jako je tomu i u jiných (nejenom) monoteistických náboženství, jeho dějiny jsou ale (stejně jako třeba u islámu) krvavé. Nelze před tím zavírat oči, nelze tento fakt ignorovat, nelze ho vytěsnit z kolektivního vědomí, už je pryč doba hranic a obviňování z hereze, moderní doba otevřela hranice zažitým zvyklostem a přeje relativizaci dogmat a narovnávání tolikrát přepisované a upravované historie. A i když je Amenábarova Agora zase jen novým mýtem (ne nepodobný Gibsonovu Apocalyptu), jelikož věrná rekonstrukce faktů náleží jen vědecké disciplíně klasifikovaných věd historických a jejich badatelské a publikační činnosti (a stejně je věrná rekonstrukce minulého jen nedosažitelnou metou), Alejandro Amenábar pootevřel vrátka... A to rozhodně není málo... Podobné filmy a seriály: Řím(23.6.2010)

  • kiddo
    *****

    Upřímně nechápu, proč Agora nevoní pouze Vatikánu, protože film, v kterém se bez milosti masakruje chátra z řad jak křesťanů, tak Židů a pohanů, zatímco sekulární filozofové v koutku nerušeně studují astronomické problémy, nehází do koše ani tak křesťanství coby soubor idejí, jako spíš fanatickou, nesmířlivou a nezávislému myšlení nepřátelskou víru obecně. Starověk v Agoře vnímám spíš než jako dobu zániku starého a nástupu nového jako Amenábarovu laboratorní baňku, ve které můžeme vidět, jak se ve stejných výchozích podmínkách multikulturního města projeví odlišné myšlenkové systémy. Teprve pak vyplývá na povrch ideologičnost Agory, protože je to kritický sekularismus (třeba i věřících), co se ukáže jako ideální směr i pro dnešní dobu, na rozdíl od náboženství, které z pokusu vychází jako násilný prostředek moci k ovládání slabých, kteří chodí po ulicích s taškami šutrů pro případ neplánovaného kamenování. Je to koneckonců věda, která je k odhalení pravdy ochotná vzdát se staletí uznávaného konceptu, a náboženství, které pro soulad s jediným veršem Písma uvrhne ženy do věčného područí. Konec starověku pak nezavršují jednotlivé mocenské šarvátky, ale osud hlavní postavy, která je jeho personifikací (a proto je zcela samozřejmá absolutní rezignace Hypatie na její sexuální stránku). Ano, Agora je ideologická a chvílemi i manipulativní tím, jak srovnává ideální podobu vědy s praktickou aplikací náboženství. Prolhaná ovšem není.(8.7.2010)

  • arachneuss
    *

    Špatné, hodně špatné. Tak špatné až se tomu ani nedá věřit. Očekával jsem promyšlené drama z dob Theodosia Velikého a ono... nic. Film vypadá jako levná kopie seriálu Řím. Atmosféra na bodě mrazu, jakákoliv silnější příběhová linka zde chybí a postavy jsou stejně ploché jako kružnice Hypatie. Celé to působí, jak kdyby se mezi sebou mlátili ultras fotbaloví fanoušci, kteří místo zeleného trávníku vyznávají bytosti v oblacích. Agora má tak paradoxně stejnou vlastnost jako vesmír samotný - vzduchoprázdno. Myšlenkové i dějové.(25.2.2010)

  • Malarkey
    ****

    Agora je sám o sobě dost důležitý film, který vypráví příběh o křesťanství. Jak začalo, co způsobilo, a hlavně kdo dal ten první podnět v Římě, aby vůbec mělo nějakou šanci se trošičku rozvést. Film sám o sobě je to parádní. Kdybych se u něj v jistých chvílích nenudil, možná bych mu dal i plný počet. Je totiž naprosto parádně natočenej a pojednává o jednom z nejdůležitějším náboženství nejlíp jak může...třeba ty kulisy. Ty bych v Hollywoodu nejradši nechal jako muzeum a multikulturní zážitek pro Američana. Škoda jen, že jsou z 99ti procent digitální.(14.8.2010)

  • castor
    ***

    Nevtíravý režisér Alejandro Amenábar se jednou za čtyři pět let představí filmovému divákovi, ale vždy to stojí za to. Agora sice není tak suverénní jako jeho předchozí Hlas moře (který byl rovněž inspirován skutečným osudem), nicméně i pro tentokrát předvedl, že je mistrem ve zdrženlivosti. V duchařském hororu Ti druzí dokázal převést na plátno horor i bez zvláštních efektů a nejrůznějších bubáků, v Hlasu moře zase téma utrpení ustál bez melodramatických a sentimentálních berliček. I tady má po Nicole Kidman a Javieru Bardemovi silného koně v hlavní roli. Rachel Weisz, coby Hypatie z Alexandrie, první filosofka a astronomka západního světa, je díky režisérově vedení výborná. I když scénář není tak úderný jako v předchozích případech a v několika scénách jsem se nachytal, že (a to bylo dřív naprosto vyloučené) zívám, Amenábar ví, komu a kdy dát dominantní prostor, jak zkomponovat hudbu i kde uhodit na ta správná místa. 70%(28.6.2010)

  • - Rozpočet filmu přesáhl 50 mil. EUR. [Zdroj: Bonton] (POMO)

  • - V jedné ze scén je v pozadí socha Kapitolské vlčice se sochami Romula a Rema. Sochy Romula a Rema pocházejí až z 15. století. (gjjm)

  • - Hypatie je zobrazena jako atheistka, ve skutečnosti byla pohanka (tj. věřila v antické bohy). (gjjm)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace