poster

Užívej si, co to jde

  • USA

    Whatever Works

  • Francie

    Whatever Works

  • Slovensko

    Užívaj si, ako sa len dá!

Komedie / Romantický

USA / Francie, 2009, 92 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • fauxthum
    **

    Už jsem zažil vtipnějšího W. Allena - viz recenzi zde: http://www.indiefilm.cz/2011/01/21/dvd-uzivej-si-co-to-jde/(22.1.2011)

  • Nathalie
    ***

    Whatever works. Except, it doesn´t. To, co mu svědčilo v minulosti (New York, neurózy, alterego), ho nyní paradoxně pohřbívá. Onen nihilistický hédonismus je fuč. Sbal si kufry, Woody, a vyraž na další filmové toulky Evropou.(9.8.2010)

  • T2
    *****

    Rozpočet $15miliónovTržby USA $5,306,706Tržby Celosvetovo $36,000,000 ║ Asi najobratnejší a najzábavnejší film Woody Allena, minimálne z toho čo som od neho videl, moc veľké a roztomilé prekvapenie, čo nadmieru zabavilo, uvoľnilo, oddychovka ako sa patrí, úžasne zostavené dialógy, fajn herci. Takéto filmy by mali byť Oscarové a ovenčené cenami. /95%/(11.5.2010)

  • nunka
    ***

    W.Allen svoj divácky fanklub každoročne zásobuje novinkou a pri Whatever Works sa scenáristicky vrátil o jeden či dva levely späť. Z nového Woodyho mám skôr rozpačitý dojem....dostala sa mi správna allenovská dávka humoru, hlášky ma bavili, herci tiež, najviac Henry Cavill. Až na kombináciu lolitkovskej postavy a starého ufrflaného mrzouta, kde to u mňa jednoducho prestalo fungovať a scenáristicky ani ďalej nefungovalo...hláška za hláškou fajn, no komplexne nič moc, žiadne špeci emócie, skôr woodyho priemer.(7.12.2009)

  • Shadwell
    ****

    Píše-li se rok 2009 a vy jste se narodili v roce 1935, znamená to vzhledem k průměrné délce života jediné: smrt klepe na dveře a je na čase bilancovat. Máte-li majetek, znamená to sepsat závěť, máte-li jako Woody Allen co říct, znamená to vydat memoáry. Takovým memoárem, či předčasným nekrologem, je i Whatever Works. A byť všechna ta rekapitulace a vzpomínky na život místo života samého – atmosféra přípravy na smrt – a zcizující prvky v podobě zásahů autorského já do plynutí příběhu mohou leckoho od filmu odradit, berme na vědomí, že když sedíte v čekárně na urologii s prostatou velkou jak ovčí mozek, to se pak těžko tváří, že jste pořád rock’n’roll. Zvlášť pokud k tomu připočteme břemeno židovské identity ve světě latentního antisemitismus, v němž výčitky svědomí a strach zatěžují každý čin i myšlenku jednotlivce. To vše nicméně ustupuje tématu stařectví, které film ze všech sil rozehrává. Stařectví znamená opravdovost, znamená konec s lhaním a popření všech falešných hodnot, nebo alespoň většiny z nich. Znamená přidat se k těm, kdo každodenně naplňují slova Merleau-Pontyho „nikdy se necítit zcela pohodlně ve svých vlastních pravdách.“ To měl na mysli Pavel Eisner, když říkal, že není žena nejkrásnějším tvorem Stvoření, je jím stárnoucí muž nebo stařec - ovšem vydaří-li se! I postava Borise Yellnikoffa se prostřednictvím nové upřímnosti snaží napojit na ztracenou autenticitu a cestu ke svému autentickému já obnovuje přes misantropii, perverzi a stařeckou prudérii. Na tomtéž „autentickém bručení“ postavil bezmála osmdesátiletý Eastwood postavu Kowalského v Gran Torinu. Je tomu tak proto, že normální život podléhá konformním tlakům, kdežto stařecký život je apriori non-konformní; je vyňat z dosahu působení norem a konformity. Znovunalezení vztahu s vlastní perverzní stránkou tedy může být paradoxně cestou k regeneraci duševního zdraví. Radikální potenciál stařectví konečně leží v obnažení lživé otázky „Kdo jsme, odkud přicházíme a kam kráčíme?“ a v nastolení hrozivě pravdivé „Proč jednou nebudeme, sotva někam patříme a jaktěživ nikam nedojdeme?“ A platí to pro nás všechny bez výjimky: V jakémsi vzdáleném koutu vesmíru byla jednou jedna hvězda, na které zvířata nabyla rozumu. Jen co se příroda několikrát nadechla, hvězda ztuhla a rozumná zvířata musela zemřít. Tak by si mohl každý vymyslet nějakou bajku, a přesto by tím dostatečně nevyjádřil, jak ubohým, prchlavým, prázdným, bezúčelným a svévolným se ve vesmíru jeví lidský život. Je na stařectví, aby nám klam života připomínalo, neboť mladická duše toho schopna není. Člověk je prostá, dětinská mysl, ale stařecká moudrost je nám tajemným zjevením nejvyšších poznatků, bohoslužbou, a poctivé naslouchání seniorům je úřadem kněžským.(1.1.2010)

  • - Larry David už s Woodym Allenem spolupracoval na filmech Zlaté časy rádia (1987) a Povídky z New Yorku (1989). (LucyD)

  • - Woody Allen má ve zvyku ve svých filmech také hrát. Toto je jeden z mála filmů, kde tomu tak není. (Ganka)

  • - Role Borise Yellnikoffa byla původně napsaná pro Zero Mostela. Po jeho smrti v roce 1977 Woody Allen scénář odložil, ovšem v době potenciální herecké stávky mezi lety 2008 a 2009 se rozhodl použít starý scénář pro svůj nový film. (Kreeki)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace