poster

Přežít svůj život

  • Česko

    Přežít svůj život (teorie a praxe)

    (neoficiální název)
  • Slovensko

    Prežiť svoj život

  • anglický

    Surviving Life (Theory and Practice)

Animovaný / Komedie / Drama

Česko / Slovensko, 2010, 105 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • topi
    *****

    Zatím poslední film, co jsem od pana Švankmajera zhlédl a musím opět konstatovat, že to je prostě absolutní originál světového formátu! Takhle filmy nikdo netočí a tento snímek je navíc poskládán jako slepované fotografie prolínající se se živými herci. A ten nápad, to je prostě klasa! Perfektní snová imaginace! To se zkrátka musí vidět, je to opět jinší druh Švankmajerova umění, ovšem setsakramentsky okamžitě rozpoznatelný! Parádní a já dávám opět za plnej počet (stejně tak, jako úplně u všech Švankmajerových dlouhohrajících i krátkých filmů). A úvodní předmluva mistra Švankmajera před filmem nemá chybu!(28.8.2013)

  • Vodnářka
    **

    Všimli jste si, kolik toho ve Švankmajerových filmech vypoví o člověku ústa a hlavně zuby? Třeba v tomhle snímku - psycholožka s výhružně trčícím špičákem, doktor s arogantně zlatým zubem, manželka s dominantním předkusem, který se zmenšuje s jejím narůstajícím zoufalstvím, perfektní bílý chrup Evy Animy Evženie, bezzubá žebračka Superego Bůh a Freud výsměšně vyplazující jazyk. Anebo zbavení se malého Petříčka zobrazené právě drastickým trháním stoliček. Detailů právě na spodní čelist je ve filmu nespočet, jsou součástí jak reálného, tak i snového světa. Jenže právě v rozlišování těchto světů to Švankmajerovi docela dře, vždyť on všechny výtvarné hrátky a infantilní úchylnosti využívá úplně kdykoliv, takže svět spících naprosto zaniká a ani zdaleka se nevyrovná Gondryho poetické piplačce s celofánem nebo Nolanovým geniálním propletencům. A pak ten příběh. I kdyby Švankmajer vydoloval ze svého výtvarného nevědomí sebevíc, nikdy to neodvede pozornost od opravdu hloupého příběhu o pánovi, který vlastně celý život toužil být dobrým manželem své matky a správným otcem sama sebe. Přežít sto pět minut v kině pak může být těžší než přežít celý svůj život...(26.6.2011)

  • Radko
    ****

    Banalita prežívania. Banálne nie sú len naše sny, ale aj ich interpretácia. Za hlavy sa chytajú otcovia psychoanalýzy. Ale ako ukazuje i tento film - psychoanalýza nikdy žiadnou vedou ani liečebným postupom nebola. Zato predstavovala silný umelecký smer s viacerými skvelými spisovateľmi a esejistami (napr. Reich, Freud, Jung a Ferencsi), ktorých lekárske diplomy predurčili k literatúre. Preto tá blízkosť surrealizmu a psychoanalýzy. V liečbe sa však skvele hodí ako súčasť terapie (biblioterapia). Na totálne uletenú a švihlú predstavu, že za všetko môžu oidipovské utkvelé predstavy a traumy sú len libidóznymi nenaplneniami z detstva sú úžasne zaujímavými, no stále len beletristickými či poetickými fantáziami aj so všetkými kazuistikami, koľko ich bolo, je a bude. Samotný film trpí typickou vadou Švankmajerových celovečerákov: explozívne animačné nápady sú skvelé, no dochádza k ich príliš častému opakovaniu. Myšlienka filmu je originálna - plytké a banálne prežívanie preniká i do snov a dávno je súčasťou medicínskej dušoliečebnej praxe - no jej spracovanie trpí prílišnou dĺžkou s redučkým dejom, čím dochádza k jemnému otupeniu mysle. Myseľ sa tak nachádza na pohovke a zveruje sa doktorke so snami - ktoré sa prisnili uprostred zaspávania pri tomto skvelom a nezameniteľne originálnom kúsku.(9.9.2014)

  • pakobylka
    **

    ----- "Bohužel tato civilizace se sny nepočítá. Nedají se totiž zpeněžit." ----- No ... co sdělit světu - objevného ? Nevím ... můžu jen říct, že zpravidla mám ráda bizarně groteskní až fantasmagorické úchylné hříčky, jenomže tohle ?!? TOHLE je lehce přes čáru ... na můj vkus. Nikdo nemůže za své sny ani za své nevědomí (pokud použiju termín MUDr. Holubové), ovšem ne všechno, co se v našich hlavách urodí, je vhodné ke sdílení. Neboť zveřejnění určitých myšlenek může působit (kromě jiného) i jako vyprázdněné obscénní pozérství. Forma je bezesporu umělecká ... dokonce VELICE umělecká, ovšem obsah je čirý exhibicionismus - navíc s příliš doslovným překladem ... nebo - jinak řečeno: S příliš doslovnými vysvětlivkami. Neodsuzuju ho, nepohoršuje mě, jen ... je mi lhostejný, nepotřebuju ho, nemám k němu žádný vztah, nic mi nedal ani nevzal. Krom toho - myslím, že mé nevědomí s ním nechce mít nic společného ... a já pouze respektuju jeho přání ... 2,5*(23.5.2016)

  • anli
    ***

    S filmy Jana Svankmajera je potiz a s nekterymi obzvlast.Ani tenhle neni vyjimkou.Ke svemu vypraveni tentokrat pouzil techniku rozpohybovani fotek,coz nemusi kazdy skousnout.Film je jakousi psychoanalitickou sondou nasich zivotu a nasich snu.Psychoanalyza a jeji nastroje jsou dost zjednodusene,aby byli stravitelne pro co nejsirsi okruh divaku.Originalitu ani vtip"ala"Svankmajer snimku nelze uprit.Potiz je v tom,ze u filmu Jana Svankmajera si clovek mysli,ze neco pochopil hned-ono se pak ukaze,ze je to uplne jinak,neco ze pochopil pozdeji a neco nepochopi vubec.Zalezi do jake kategorie proste spadate.Ja dlouho s hodnocenim vahal,protoze psychareni snimku je patricne psychoticke a misty vtipne.Technika celeho snimku a vypraveni mi nejdrive vadila,pak jsem si na ni zvyknul.Herci se snazili a animatori tez,takze jsem nakonec skoncil u slusnych 55%.(4.11.2010)

  • - Scenár bol pôvodne napísaný vo forme určenej pre hraný film, neskôr sa uvažovalo nad animovanou technikou s využitím rozpohybovaných fotografií a výtvarných koláží. Ani jedna z techník sa nakoniec nepoužila. (Raccoon.city)

  • - Český lev 2010 za nejlepší výtvarný počin pro Jana Švankmajera. (M.B)

  • - Snímek byl ve světové premiéře uveden na 67. ročníku mezinárodního filmového festivalu v Benátkách, kde u publika sklidil značný úspěch. S velkou pravděpodobností by byl přijat i do prestižní soutěžní sekce, ale režisér Švankmajer a jeho stálý producent Jaromír Kalista se svými snímky zásadně nesoutěží. (Coldrex)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace