poster

Přežít svůj život

  • slovenský

    Prežiť svoj život

  • anglický

    Surviving Life (Theory and Practice)

  • Česko

    Přežít svůj život (teorie a praxe)

    (neoficiální název)

Animovaný / Komedie / Drama

Česko / Slovensko, 2010, 105 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • creeper
    ****

    Zručně zpíchnutá šestáková báchorka. Švankmajerův typický cynismus a s tím spojený nadhled posouvá snímek do sféry herního-hravého principu(podobně jako v eXistenz, Matrix, Inception). Nabízí také řadu asociací. Některé jsou avizované tvůrcem (evžen-autorovo alterego), některé jsou ponechány na divákovi, který je na první pohled veden režisérem za ruku, Zvolená formální stránka je dalším pozitivem, které divákovi usnadní přijmout příběhem distribuované skutečnosti. Samozřejmě nejsme ochuzeni o většinu Švankmajerových trademarků. Příjemným překvapením je pro mě i znovuobjevená sexuální přitažlivost Kláry Issové,(20.12.2010)

  • Maagggddddaaaaa
    ***

    Celé tahle přehlídka úžasné animace začala skvělým intrem v podání samotného Švankmajera. Film nabízí dokonalé propojení animovaných a hraných sekvencí, smršť výborných nápadů, většinou na motivy psychoanalýzy, od nafukujícího se melounu po vytrhávané zuby, strašně se mi líbily při určitých slovech záběry jen na rty aktérů, ovšem nejlepší byli Freud a Jung na zdi dávající si pěstí.Takže výtvarnému zpracování nemám co vytknout,ale bohužel snímek samotný je velmi předvídatelný a zdlouhavý,proto to nízké hodnocení.(10.2.2011)

  • Vančura
    *****

    Skvostný film, který mě zmátl hned dvakrát. Původně jsem - hlavně podle názvu - soudil, že zde bude Švankmajer bilancovat svou životní dráhu, a podruhé jsem - během prvních scén - pro změnu podlehl dojmu, že půjde o klasický švankmajerovský surrealistický bizar, který by mohl být dokonce vtipný. Ne že by na obou názorech snad nebylo trochu pravdy, ale skutečností je, že teprve krátce před samotným závěrem jsem užasl, jak dovedně promyšlený ten film je - a jak se zcela vymyká všemu, co jsem o něm předem soudil. Jsem skutečně ohromen, jak je zde postupně divák zaplétán do stále rafinovanější smyčky, z níž není úniku, a která v závěru vezme dech - Švankmajerovi se zde skutečně podařilo přivést k životu fascinující podívanou o lidských snech a nevědomí, které není rovno. Z relativně nízkého hodnocení, které si zde film vysloužil, mi je jasné, že to není podívaná pro každého - přece jenom lidé nedotčení myšlenkami Freuda a Junga nemají moc šancí si tento film náležitě vychutnat (dokonce jsem v pokušení se domnívat, že tento film zcela docení pouze psychoanalytici - a možná i pár jejich klientů). Skutečnost, že se ve filmu objeví celá řada mně osobně důvěrně známých lokací - Kubelíkova ulice, palác Akropolis, Bio Oko... - mu v mých očích jen přidává na zajímavosti. Chtěl bych si vyhradit věčnost, abych mohl na tento film koukat opakovaně a převalovat v hlavě všechny asociace a myšlenky, které se mi při jeho sledování honí hlavou. Dát tomuto nedoceněnému filmového majstrštyku 5 hvězd je pro mě osobně naprostou samozřejmostí, u které není o čem dál diskutovat.(12.10.2014)

  • Tochal
    ****

    Svým způsobem instruktážní film k celé Švankmajerově tvorbě a k surrealismu obecně. A vyučovat společenské vědy, film pouštím jako úvod do psychoanalýzy. .... "Žádný způsob, jak ovlivňovat vlastní sen, neexistuje", hlásá karikatura psychonanalytičky a diváka nitně napadane srovnání s nolanovským superhitem - porovnává však neporovnatelné. Na jedné straně stojí vyčichlý blockbuster, který si svou emocionální prázdnotu a nízkou míru nápaditosti supluje draze vyhlížejícími triky (nečetl jsem někde náhodou, že Nolan počítačové triky nerad?) a nesrozumitelně podaným příběhem, který si nemůže dovolit snížit tempo, aby vykulený divák nezjistil, že je vlastně o ničem. Zpět ale k mistru Š.: ten ví, jak sen vypadá, jaká "logika" pro něj platí, jak se to má s jeho ovlivňováním. TAKHLE má vypadat film o snění. ... Čím více se Evžen do snů noří, tím provázanějšími si stávají i oba světy, a vlastně nevíme, co je sen a co realita - realita domnělá, jelikož žádná betonová zeď mezi sny a realitou nidky nebyla, a i když je vs současnosti stavěna a osazováná pohraničníky, člověk se prostě MUSÍ pokoušet ji slézat a ztákat. ... Herecké výkony jsou sice jaksi toporné, jenže do zvolené metody a způsobu zpracování se právě takový typ herectví nesmírně hodí. Trhanost, nejistota v pohybech, tak vypadá i skutečný život, nezakalený růžovými brýlemi "objektivního vnímání". ... Dosud jsem chválil a chvílil bych až do konce, neskončit film tak, jak skončil, nepředvést etudu na téma: "kterak učinit nejednoznačný film tak jednoznačným, až to bolí." Škoda té nepřekvapivé pointy, a i kdyby takový být prostě musela, pak škoda té doslovnosti, kterou je panem Fikejzem vysvětlena. Škoda. .... Kamil Fila ve své recenzi uvedl: "Švankmajer bojuje svým filmem proti životu, který už je dávno pryč, a nečelí žádným novým výzvám lidí (post)moderní doby. Kde je vliv masových médií, převracení tradičních rolí žen a mužů, a vůbec proměna životního prostředí? Nebo proč tu není nikdo mladší, kdo by nebyl přelud?" A já odpovídám? Proč by, sakra, cokoliv z toho měl dělat? Není snad vztah dítěte s matkou a otcem a třeba i svou animou ve své nadčasovosti dostatečným tématem? Proč by se měl člověk, který k animaci donedávna nepoužíval ani počítač, vyjadřovat ke vlivu masových médií? Proč by neměl dělat prostě to co ho baví a co mu jde, navíc je-li vývoj i tak zřetelný? Ach jo. :::::::::: Cením si komentáře uživatelky Vodnářka, díky kterému jsem si všiml symbolického užívání zubů. Díky jí!(24.10.2011)

  • darkrobyk
    ****

    ,,Je třeba se naučit plavat, abys přežil." Jak mám Švankmajera rád, tak se příznám, že jsem chtěl film několikrát vypnout. Vyčkat do konce se ale vyplatilo. Jedním slovem - skvělé! Evžen krůček po krůčku odhaluje tajemství svých snů společně s divákem, a jelikož v jisté chvíli přijde tušení, tak závěr je jeho potvrzením. Původně jsem čekal více bizarních nápadů, avšak po zhlédnutí jsem spokojen.(12.2.2015)

  • - Z ekonomických dôvodov bola vo filme použitá čisto ručná animovaná technika bez počítačových animácií. S tým režisérovi pomáhalo veľa študentov z celého sveta, ktorí mu asistovali v rámci svojej neplatenej stáže. (Raccoon.city)

  • - Švankmajer napsal snímek na základě svého vlastního snu, který ho jednoho rána probudil. (hippyman)

  • - Snímek byl ve světové premiéře uveden na 67. ročníku mezinárodního filmového festivalu v Benátkách, kde u publika sklidil značný úspěch. S velkou pravděpodobností by byl přijat i do prestižní soutěžní sekce, ale režisér Švankmajer a jeho stálý producent Jaromír Kalista se svými snímky zásadně nesoutěží. (Coldrex)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace