Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Detektivní komedie režiséra Pavla Blumenfelda vypráví o bývalých kasařích, kteří se – až na jednoho – polepšili a vedou řádný a poklidný život a většinou se zoufale brání sebemenší připomínce své minulosti. Jeden z nich, Josef Fiala, dříve známý pod jmenem Procházka, je však jednoho dne požádán, aby otevřel trezor v továrně Sitex, který se neopatrností zaměstnanců přibouchl s klíči uvnitř. Akce zdárně proběhne, ale za čas se Fiala octne v podezření z krádeže… Snímek vznikl v letech 1957–1958 podle scénáře Miloše V. Kratochvíla a Zdeňka Podskalského. Právě Zdeněk Podskalský okořenil scénář satiricko-humoristickými prvky, které tu sice nejsou dominantní, ale dokreslují atmosféru případu. Režisér si pro film vybral samé herecké osobnosti – Ladislava Peška, Jana Pivce, Martina Růžka, Rudolfa Hrušínského nebo Eduarda Kohouta. (Česká televize)

(více)

Recenze (36)

Marthos 

všechny recenze uživatele

Detektivní žánr se na konci padesátých let ocitl ve vzácné shodě se svými tvůrci. Ve výborně pointovaném příběhu, jehož kriminální podtón je skorem vedlejší, se ke slovu hlásí propracovaná psychologie postav, tehdy vlastně znovuobjevovaná, a také cosi jako svědomí člověka. Pešek, Pivec, Hrušínský, Kemr, Fiala, Kohout & spol. hrají s osvobozující lehkostí, nadhledem i jemným, decentním humorem a už pouhý fakt, že příslušníci neoblíbené Veřejné bezpečnosti jsou sympatičtí, je malý zázrak. Příjemný film, k němuž má smysl se opakovaně vracet. Rozhodně je proč. ()

Rodriguez 

všechny recenze uživatele

Příjemná oddychovka na odpoledne. Ladislav Pešek coby bývalý kasař je přizván na otevření úředního trezoru, aby pracující lid něměl problémy. Jenže problém se objeví během 14 dní, kdy je ve vedlejší kanceláři nalezen vyloupený trezor. Stejný trezor, stejná práce, jen pachatel je jiný, ale to ještě veřejná bezpečnost v čele s Rudolfem Hrušínským neví. 55% ()

Reklama

UncleG 

všechny recenze uživatele

Kriminální komedie, která víc než cokoli jiného připomíná spíš rozhlasovou hru. Celý film je tak neskutečně přetmavený, podexponovaný, že bývají zpravidla vidět jenom bílý límečky ve tmě. A když už se kameraman hodně rozdivočil, bylo občas někomu i vidět do obličeje. Momenty, kdy je naprosto kompletní blackout a nebohý divák pouze dedukuje, co by se asi tak mohlo dít, nejsou výjimkou. Takže říkejme tomu spíš: "odvoď si svou detektivku"... Zajímavý koncept. ()

Schlierkamp 

všechny recenze uživatele

Československé krimi, jež se zabývá pátráním po muži, jenž vykradl pokladnu podniku Sitex. Hlavní podezřelý je bývalý kasař Procházka/Fiala, jenž se však od jisté doby živí poctivě. Proto se L. Pešek v roli Fialy rozhodne obejít své bývalé kolegy kasaře a zjistit, který z nich mohl krádež vykonat. V tomto zajímavém díle se objevila vskutku elitní jména československého herectví, neboť jen v malých rolích Fialových kumpánů své umění předvedli E. Fiala, výřečný E. Kohout a vždy nepřehlédnutelný F. Kreuzmann. Národní poklad R. Hrušínský, v roli usměvavého kapitána Šmoka vyšetřujícího tento případ, pojal svou postavu velmi švejkovsky a dobrosrdečně, nakonec však pachatele nekompromisně a uvážlivě odhalil. Vyšetřování sekundoval J. Pivec (poručík Rybák), jenž neodmyslitelně též náleží k velkým hereckým postavám. Komickou roli potrhlého podnikového účetního s chutí ztvárnil J. Kemr obarvený na blond a svým energickým vystupováním snímek oživil, kromě něho se v rolích podnikového ředitele a dalšího účetního ukázali M. Růžek a J. Beyvl. Přestože příběh samotný má dobré nečekané zakončení a tolik slavných jmen v jednom snímku se nevidí často, hodnotím dílo pouze průměrně. Na konci 50.let vytvořil podprůměrný režisér P. Blumenfeld pro mě zatím své nejlepší dílo. ()

rakovnik 

všechny recenze uživatele

Kriminálky nejsou úplně můj šálek kávy. Přesto jsem byl příjemně potěšen tímto pro mě neznámým filmem. Sice v první polovině herci spíše jen strnule koukali a odříkavali text, ale zápletka mě vtáhla do děje, takže jsem až do konce s napětím očekával, jak vyšetřování dopadne. V mnoha rolích se objevují výborní herci, kteří ale neměli moc prostoru (či chuti) předvést něco ze svého umění. Jen postava kapitána (Rudolf Hrušínský) mě zaujala především tím, že téměř neustále buď jedla, nebo pila kávu. Závěr filmu a rozuzlení případu mě velice potěšilo, i když tedy indicie vedoucí k dopadení pachatele bych rozhodně dohromady neposkládal a divil jsem se, že vůbec někdo ano. Trochu mi přišlo, že tvůrci filmu nostalgicky vzpomínají na dobu předválečnou, ať již obsazením postav či některými replikami. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (3)

  • Ve scéně, kdy prochází Fiala (Ladislav Pešek) Prahou, mine stojan s plakátem k filmu Dobrý voják Švejk (1956), na němž je Rudolf Hrušínský, který se v roli policejního vyšetřovatele objevil i ve filmu Kasaři. (rakovnik)
  • Interiéry se natáčely v Ústí nad Orlicí a exteriéry v Praze, ačkoliv děj je situován do Týnce nad Vltavou. (zdeny99)
  • V roce 2008 k padesátiletému výročí vzniku filmu byl snímek zařazen do promítání jako hlavní bod Ústecko-orlického potěšení na festivalu dokumentárních filmů Na dotek. (zdeny99)

Reklama

Reklama