Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na královském hradě vzbudí zvědavost mladého krále Jana vyprávění kočovné herecké společnosti o zlé a bezcitné princezně Anně. Rozhodne se s herci odjet do země krále Matouše a s jejich pomocí napravit rozmarné dívce hlavu. Když se Jan v noci tajně dostane do hradu a spatří princezninu krásu, rozhodne se požádat o její ruku. Princezna jej však odmítne s tím, že si raději vezme žebráka než jeho. A tak se také na příkaz jejího otce stane. Druhý den je princezna oddána se žebrákem oděným do rozedraných hadrů, ukrývajícím znetvořenou tvář pod režnou rouškou. Žebrák, který není nikdo jiný než s pomocí herců namaskovaný král Jan, připraví princezně řadu "lekcí", které princeznu změní v pracovitého a obětavého člověka. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (81)

sportovec 

všechny recenze uživatele

Odlišnost české a německé beletrizované literární i filmové pohádky je zřejmá někdy až křiklavě. Ve slovenském ztvárnění koprodukčního zpracování v rukou režiséra Miloslava Luthera tato skutečnost vynikne o to víc, že značnou část původní slovenské filmové pohádkové tvorby charakterizuje ono "presne to chladno-šedivé vyznenie", o kterém píše Klerik. V této souvislosti se nabízí jiná metoda zpracování sběrů lidové slovesnosti - ať už odborněji zabarvená Erbenova nebo výrazněji beletrizovaná pohádka Boženy Němcové, jedné z nejlíbeznějších českých spisovatelek vůbec. Platí to i pro filmová zpracování. Srovnání, které se v této souvislosti nabízí, je zřejmé. Klasická česká pohádka PYŠNÁ PRINCEZNA režiséra Bořivoje Zemana vyniká jak lépe zpracovaným scénářem, tak nesrovnatelně vyzrálejšími výkony hlavních představitelů Vladimíra Ráže a tehdy opravdu velmi mladé Aleny Vránové; pwčlivý byl i výběr dalších představitelů filmových rolí (Terezie Brzková, Jarmila Kurandová, Miloš Kopecký). Lehce budovatelské nádechy, jimiž se v tomto díle stále hlásí o slovo nejen "budovatelská" padesátá léta, ale i obdobná prvorepubliková tvorba Voskovcova a Werichova (SVĚT PATŘÍ NÁM, HEJ RUP!) po více než půlstoletí příliš nepřekáží. Posoudit, která z obou pohádek je zpracována romantičtěji, je věcí osobního názoru. Ale také náznakem limitů, které si jinak solidní koprodukční zpracování literární předlohy bratří Grimmů nedobrovolně samo uložilo. Mj. i prostorem, který vymezilo nejen Vaculíkovi a opravdu spanilé Tarábkové, ale i ostatním hercům. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Asi nejlepší verze "prince Chocholouše", tedy další z variací na téma zkrocení zlé ženy. Král Jan ovšem namísto záměny poutníků za dívky a naopak nasazuje těžší kalibr: fyzickou práci, což, jak je patrno, někteří nerozdýchají stále :). Někteří nechápou, co na princezně Anně král viděl, já odpovídám: krásnou Jeskyňku :). ()

Reklama

Jezinka.Jezinka 

všechny recenze uživatele

Co dělají králové špatně, že když umře královna a zůstanou na výchovu dcery sami, že z holek neomylně vyroste nezvedený, zhýčkaný a nesnesitelný spratek? Asi všechno. Ještě že je vždy za nejbližší hranicí pohledný, uvědomělý král, který kromě pedagogických schopností má ještě neodbytnou touhu se s tím, už převychovaným, spratkem oženit. Pravděpodobně si nejsou svou převýchovou tak jisti a raději to chtějí mít pod kontrolou. Jen kde se sám král naučil ty obyčejné manuální práce, to se nikdy nedovíme. ()

salahadin 

všechny recenze uživatele

Příjemný příběh mapující život chudého středověkého člověka a vcelku uvěřitelnou přeměnu čepýřící se nány v roztomilou včelku-dělnici. Na rozdíl od jiných pohádek tady zní středověká hudba v čele s majestátním renesančním tancem Schiarazula Marazula doplněným hezkou hudbou Jiřího Stivína. Lukáš Vaculík je sympaťák a hraje velmi dobře a na Adrianu Tarábkovou se ve druhé půli velmi hezky kouká (není už nafoukaná), především na její krásné oči. Dokonce závěrečné ANO nebylo bez problémů, ne jak v novodobých pohádkách, to se cení. ()

Phobia 

všechny recenze uživatele

Budovatelská pohádka o tom, že práce šlechtí: příživníci zaslouží leda opovržení a do tepláků nebo vykopat za hranice. Pokud je ovšem příživníkem hezká, rozmazlená princezna, která splaší hormon pohlednému aristokratovi, pak má dotyčná naději, že se jí dostane důkladné terapie a ještě z ní bude ochotný, pilný, skromný, zkrátka ukázkově platný člen socialistického království. Zdejší souhrné hodnocení 65% sedne jak macatá prdel na trůn. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (9)

  • Koprodukčný partner Omnia Film Mníchov mal na nakrútení rozprávky evidentný producentský záujem. Vedeli, že bude divákmi veľmi dobre prijatá a trvali na tom, že rozprávku budú robiť tvorcovia, ktorých si vybrali oni, inak nebudú v spolupráci pokračovať. A tak režisér Miloslav Luther po prvý raz vycestoval na Západ, kam predtým kvôli emigrovanému bratovi nemohol. (Raccoon.city)
  • Adriana Tarábková (princezná Anna) mala počas natáčania iba 16 rokov a počas štvormesačného natáčania rozprávky nemusela chodiť do školy. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama