poster

Řím

  • Československo

    Roma

  • Itálie

    Roma

  • Francie

    Fellini Roma

  • Slovensko

    Rím

  • USA

    Fellini's Roma

Drama

Itálie / Francie, 1972, 128 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Machrovic
    ***

    Fellini není zrovna mému srdci nejbližší režisér. Toto je první jeho film, který jsem dokoukal. (Satyricon ani Amarcord u mě dopadli hůř, buď mě před koncem přemohla únava nebo nuda.) Výhodou tohoto filmu je že vás na začátku varuje, že nebude klasickým filmem s klasickou zápletkou a rozuzlením. Takže víte do čeho jdete. Nejlépe lze k film přirovnat k mozaice. Režisér vás seznamuje s jednotlivými kamínky, ale jaký celkový obraz si utvoříte už záleží jen na vaší interpretaci. Určitě stojí za zhlédnutí, ale podruhý už to fakt vidět nemusím. SPOILERIDNÍ HLÁŠKY / REPLIKY: Tohle je škola a ne hampejz. // Na papeže kašlu vleže. // Vlak přijel včas, protože přijeli fašisti. // Kam ten svět spěje? - Do pekel. Kam jinam. // Já jsem stylový komik. Zabal to a vyliž mi prdel. // Růžičko, růže, já ráda muže. // Ty jsi ale blbá! - Blbec jsi ty! jenom ty! - Blbci jste oba dva. // Voda na saláty je jako chcanky v gatích. // My říkáme: Jak jíš, tak kadíš. // Sašci! - Řím nám posílá srdečný pozdrav. // Holoto. Šupáci. Hned vám nakopu prdel. // Měšťáci a páni, zatočíme s vámi. // Každý dělá na co stačí.(27.12.2006)

  • MarekT
    *****

    Jestli byly do této chvíle moje znalosti o Římu okrajové, po shlédnutí filmu mám obrovskou touhu se tam vypravit. Opět musím smeknout před panem Fellinim, Roma je vskutku skvostnou poctou milovanému městu. "I když by se tady našly nějaké mouchy, přece jsem zde šťastný," jakoby říkal sám režisér stavbou děje, někdy se může zdát, že italské hlavní město vykresluje spíše negativně (bouračky na dálnicích, mrtvá zvířata, policejní zásahy proti mladým...), závěrečná bezeslovná sekvence toto vyvrací a posadila mě opravdu na zadek. Ve zdejších diskusi jsem registroval názor, že je potřeba navštívit město a stát se aspoň na jeden den Římanem. Já jsem sice tu možnost neměl, zato však z vlastní zkušenosti vím, co znamená láska k městu a dá se předpokládat, že v tomto směru není rozdíl mezi Římem a Brnem a všude na světě to je stejné. Potěšila mě také provázanost s jeho nejvýznamnějším filmem Amarcordem, dá se říci, že Roma je jakýmsi sequelem. K této souvislosti bych použil stejná slova, jaká jsem použil v komentáři k Amarcordu, tudíž se zastanu i dalšího typického rysu jeho vrcholné tvorby - různých neřestí a mladické nerozvážnosti, podobně jako tam se do tohoto dokáži vcítit. Příjemná autoreflexe svých filmových začátků (kino na nádraží etc.) a camea Federicových kamarádů - známých herců jsou už jen třešničkou na dortu ("Běž se vyspat, Federico." :-)). Tudíž pro mě opět další Fellini z ryzího zlata a opět asi překvapím všechny komentující, ani u tohoto jeho výtvoru jsem se vůbec nenudil, a to ani při nejméně zajímavé části (módní přehlídka v kostele). Svým způsobem škoda existence Amarcordu a 8 1/2, takhle bude Roma navždy upozaděna.(21.5.2010)

  • Sokkk_y
    *****

    Film tohoto typu se jen tak nevidí. Ačkoliv jsem se opravdu snažil, částečně jsem nepochopil ústřední téma s téměř žádným dějem. Jsou zde jen dva navzájem se prolínající výjevy - část dokumentární a hraná. Ačkoliv jsem byl na snímek celý natěšený, moc mě nepotěšil, ale nemohu říct, že by se mi nelíbil. Naopak se mi celkem hodně zamlouvá. Jen prostě budu muset zhlédnout Řím víckrát, abych ho alespoň z 95% pochopil.___ Abych ale nekrizioval... chválím hlavně kameru, která se mi nejvíce líbila při závěrečné scéně, kde jede kolona motorek přes Řím a vše je filmováno z motocyklu. Z nej scén bych vybral tu, kdy mladý muž přijede do Říma a je pohlcen italskou atmosférou. Obzvláště je nádherná část, ve které se seznamuje s bytem, kde má bydlet.___ Řím je slovy nepopsatelný "výtvor", který DOPORUČUJI úplně každému a je (pro mě) nejlepší, když ho zhlédnete rovnou několikrát.(22.5.2006)

  • Exkvizitor
    ****

    Můžu to být způsobeno několika promilemi alkoholu, který koloval onoho večera v mé krvi, ale přiznávám se, že Mastroianniho jsem v tomto filmu vůbec neviděl (!) a pokud si vzpomínám, tak Fellini je v záběru asi dvě vteřiny z celé stopáže. Jinak Řím je snímek velmi zvláštní a nejlépe popsatelný asi slovy typu filmová anarchistická koláž či svérázná filmová esej prosycená italským temperamentem. - Není zde žádná ucelená narace, ale pouze řada vzájemně se střídajících a prolínajích výjevů, které (prosyceny typicky felliniovským magickým realismem) představují Věčné město zhruba v rozmezí 30. - 70. let, kdy zjišťujeme, že výjevy masových fašistických přehlídek vystřídaly pláně plné hippies apod. - Inu, pozoruhodný film.(24.11.2005)

  • Sandiego
    ****

    Až dechberoucí režijní práce Federica Felliniho a příklad neomezených možností studiového natáčení. Na mozaikovité struktuře několika imaginativních "etud" Fellini předvede jak svůj proměnlivý vztah k této metropoli, tak obecnější výpověď o boji tradice s novou civilizací, pojímanou jako hrozba. Davové scény se stovkami protagonistů dokazují režisérovo mistrovství a i když jsou naprosto nedějové, dokážou udržet pozornost a neustále bavit neotřelými detaily. Přesto však na mě několik epizod působilo poněkud samoúčelně, stejně jako snaha blýsknout se technickými schopnostmi, narušující tempo díla. Navíc mi o trochu chyběla výraznější spojnice mezi minulostí a přítomností na postavě režiséra, čímž pro mě výpověď zůstala silně útržkovitá, i když ve své podstatě splnila evokaci velkoměstského chaosu převedenou i na strukturu. Naštěstí oproti Satyriconu je obsah epizod mnohem živější, emotivnější a nezatížený symboly a šiframi a Fellini se dostává do fáze, která je pro jeho tvorbu nejcharakterističtější.(5.5.2011)

  • - Ve filmu hraje i česká herečka Marie Párová, která žila dlouhodobě v Itálii. (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace