Režie:
Rodrigo CortésScénář:
Chris SparlingKamera:
Eduard GrauHudba:
Víctor ReyesHrají:
Ryan Reynolds, Stephen Tobolowsky, Samantha Mathis, Ivana Miño, Erik Palladino, José Luis García Pérez, Anne Lockhart, Tess Harper, Kali Rocha (více)Obsahy(2)
170 000 čtverečních mil pouště, 90 minut kyslíku. Není cesty ven. Tvůj osud není nikdy zpečetěn… Paul Conroy je civilním pracovníkem v Iráku, kde je unesen a pohřben zaživa - tak by se dal ve stručnosti shrnout strhující thriller z dílny španělského režiséra Rodriga Cortése. Příběh muže uvězněného pod zemí, kde má k dispozici pouze mobilní telefon a pár dalších věcí, je natočen velmi sugestivním a napínavým způsobem s místy až dokumentární přesností. Zdá se, že jeho osudem je být pohřben zaživa, ale s tím se nehodlá smířit a je rozhodnut bojovat do poslední chvíle… Logika děje je zde vztažena právě k žánru thrilleru a nikoliv k tomu, zda by k takové situaci mohlo v Iráku dojít. Vynikající představitel ústřední role, Ryan Reynolds, svým výkonem dokáže hodinu a půl udržet tempo i pozornost diváka. Ve filmu se objevují i zajímavé společensko-politické otázky vybízející k reflexi ozbrojeného konfliktu nejen v této arabské zemi. Již při svém uvedení na festivalu v Sundance se filmu dostalo nadšeného přijetí. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (999)
Ešte že vyšla okrem ruskej aj nemecká R5, tak som si to konečne mohol pozrieť. No ako to zhodnotiť? Chlapík v rakve len vkuse niekam telefonuje a to je vlastne celý film. Nemôžem však povedať, že by ma to nebavilo, akurát si nie som celkom istý, prečo ma to vlastne bavilo. Asi najmä preto, lebo som bol zvedavý, ako to skončí. Podľa mňa stála celá kvalita filmu najmä na záverečnom rozuzlení a to bolo O.K. (nebudem samozrejme spoilerovať). Celkovo nadpriemer, ale že by sa jednalo o nejakú pecku, tak to určite nie. Keby to bolo aspoň o pol hodinu kratšie, dopadlo by to o niečo lepšie, takto sa mi film zdal miestami trochu monotónny. Dám 4 hviezdy s prižmúreným okom (lebo 3 dávam za priemerné filmy), ale vo vlastnom záujme od toho nečakajte bombu, ako som čakal ja (kOCOUR to podľa mňa vystihol najpresnejšie). ()
Beru zpět vše, co jsem kdy tvrdil o kulervoucích začátcích filmů: Buried hned po úvodních titulcích "vystartuje" s tak úderným knock-outem, že jsem se potmě svíjel nervozitou ještě dvacet následujících minut - absolutně nezapomenutelné. Zpětně - když teď hodnotím po dni - mě ještě příjemně zaráží, že všechno uteklo podivuhodně rychle - člověk by od filmu s tak jednoduchými kulisami čekal, že se bude nudit. Ne. Zářný příklad toho, co všechno se dá vytřískat z talentovaného herce a dobrého nápadu. Škoda těch několika papírem šustících scének navíc, ale moc se nezlobím... P.S. Konec by měl dostat každého, kdo nerad spoilery, a kdo si před shlédnutím nezjišťuje od snímku první poslední. ()
Ještě, že tenhle film jsem vidět teď v tomhle věku. Kdybych byl starší, tak v závěru filmu dostanu infarkt. Scénář kvalitně napsán, jen mě mrzí, že se jedná zase o další téma války v Íráku. každopádně skvělá one man show, která nenudí. Nevěřil jsem, že se na tak malém místě s "jedním člověkem" udrží tempo filmu, ale Buried mě přesvědčil o opaku. ()
Jeden dobrý nápad, skvělý herce a povinnost splnit alespoň hodinu a půl stopáže. Koncept je zajímavý, ale bohužel není dotažený do konce (mě osobně vadí "venkovní" záběry na celou rakev včetně hlíny a divák tak ví...klaustrofobní kamera uvnitř bez těchto záběrů by byla lepší) a občas nudí jeho zjednodušení (příliš velká rakev, signál). Přesto Cortés svůj záměr zvládá dobře, buduje napětí a dává přičichnout k dostatku nečekaných motivů. Z Buried se totiž postupem času stává příběh nejen o jednom muži zaživa pohřbeném v rakvi, ale také o nepružnosti systému a amerických zvyklostech ("čisté ruce" firem, média, vyjednávání s teroristy), které si Cortés bere po telefonu "na paškál". Na samotnou logiku buď někdo zapomněl nebo nebo je pohřbena ještě o pár stop pod hlavním hrdinou. Škoda, snad příště ji vykoupeme... Jako horor ne, ale jako mučení mravence, který je pro společnost jen jedním z mnoha v celém mraveništi, to smysl má. PS: Ryan Reynolds a zelená barva jsou k sobě předurčeni:)) scény se zelenými chemickými světly jsou dobrý marketing pro Green Lantern:) ()
Nápad nechat celý film odehrát se v zakopaný dřevěný bedně zní zajímavě, ale i docela děsivě. V hlavě mi visela otázka "Bude to zábavný?" a v "Ano" jsem moc nevěřil. Ale nakonec překvápko. První půlka ztrácí a je to spíše samý ne úplně záživný telefonování, ale černou sviní počínaje (nejnapínavějších 5 minut, co jsem teď za dlouhou dobu kde viděl) už to byla radost. Je to rozhodně nadprůměrné thrillerové pokoukání a já vážně netuším, jak by se film o jednom jediném člověku pohřbeném zaživa dal ještě víc vylepšit. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (15)
- Průměrný člověk dokáže přežít zavřený v dřevěné rakvi přibližně 60 až 90 minut. Pokud by tam byl malý otvor, můžeme počítat i více. Paul (Ryan Reynolds) strávil v rakvi podle filmu 90 minut. Přestože propadal panice, zběsile dýchal, telefonoval, měl zapálený zapalovač či kašlal, můžeme celkem s jistotou říci, že mohl mít na konci stále zbytek kyslíku. (civrss)
- Film měl původně trvat pouhých 60 minut, ale když byla práva na film zakoupena studiem Lions Gate Entertainment, muselo se dalších pár desítek minut donatáčet. (Zdroj: Wikipedia.cz)
- Panický strach z pohřbení zaživa se odborně nazývá tafefobie. (jenik71)
Reklama