poster

Raskolnikov: jeho zločin a jeho trest (divadelní záznam)

Psychologický / Thriller

Česko, 2009, 108 min

  • WANDRWALL
    *

    Morávek: jeho zločin a trest.(1.4.2011)

  • gudaulin
    **

    Výchozí Dostojevského látka je vynikající a je neuvěřitelné, že se na jejím základě mohla objevit divadelní adaptace, která se mi nelíbí, ale je to bohužel fakt. Zatímco Stavrogin je ďábel bylo divadelní představení, které jsem ohodnotil čtyřmi hvězdičkami především díky Budařovu fascinujícímu hereckému výkonu, v téhle hře se už naplno projevila manýra Vladimíra Morávka. Ošizená scénografie, mundúry, které připomínají gestapácké uniformy, chtěné přehrávání, výkřiky, přehnané grimasy, celková přestylizovanost, to všechno zkrátka odvádí divákovu pozornost od myšlenky. Bylo tam zkrátka příliš málo Dostojevského a příliš mnoho toho, co si hraje na divadelní avantgardu. Celkový dojem: 40 %.(19.10.2009)

  • kobejn
    *****

    Souhlasim s komentářem "M.Macho", Raskolnikov je intenzivní zážitek, totální nasazení všech herců na scéně je cítit i skrz televizi. Morávek se ukázal jako originální inscenátor Dostojevského "pošahaného" mikrokosmu. Oceňuju kromě úžasného výkonu P.Jeništy i geniální portréty vedlejších rolí, které v románu Dostojevský napsal jako směšné karikatury. Zde postavy kupce, Poláčka a vší tý "pakáže příživnický", co je přítomna na smuteční hostině vyznívají náležitě groteskně. V Dostojevského světě se to jen hemží vším možným, jen ne "normálními" postavami snad s výjimkou Razumichina, který právě proto je v inscenaci málo výrazný.(8.11.2009)

  • Aky
    ****

    S velkou nedůvěrou jsem k tomu přistupoval, ale nakonec jsem se tvůrcům poklonil. Zločin a trest se dá obtížně převést do filmové podoby - jako divalo se mi zdál téměř nepřevoditelný. Forma, kdy se kusy děje jako by čtou z románu, všechno je vysoce stylizované, kostýmy nečasové... se ukázala jako cesta. Obrovské nasazení celého souboru úspěch dotvořilo.(22.11.2009)

  • M.Macho
    *****

    Tento brilantní kousek paradoxně jako první část Sto roků kobry natočila Česká televize na konec. Strhující inscenace po všech stránkách - osobně ji řadím jako nejlepčí část série. Precizně modelovaný temný svět téměř nihilisty a téměř pragmatického Raskolnikova víří intensivní hladinu moderní filosofie. Rychlopalné herectví Petra Jeništy, který v napětí nepolevuje ani sekundu; je zdatně doplňováno zbytkem husáckého asámblu, který drží napětí obřadbě až do krve. Ženiální...(15.10.2009)