Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Sven NykvistHrají:
Gena Rowlands, Mia Farrow, Ian Holm, Blythe Danner, Gene Hackman, Martha Plimpton, John Houseman, Sandy Dennis, David Ogden Stiers, Philip Bosco, Harris Yulin (více)Obsahy(1)
Marion má právě rozepsanou knihu, a chce-li ji někdy dokončit, musí si pronajmout kancelář, kde ji nebude nikdo rušit. Jednoho dne zjistí, že v jejím sousedství sídlí psychiatrická ordinace. Slyší každé slovo, jež je v ní proneseno. Díky jednomu vyslechnutému příběhu záhy procitá a zjišťuje, že zdaleka ne všichni lidé ji mají tak rádi, jak se tváří. Pozná pravdu o svém manželovi, o nejbližších přátelích. Stejně tak ale konečně pochopí sebe samu. Režisérské taktovky u pro něj netradičního psychologického dramatu se chopil Woody Allen, do hlavních rolí pak obsadil skvělé Miu Farrowou a Genu Rowlandsovou. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (85)
V rámci televizního klubu na ČT jsem se opět podívala na další film tohoto geniálního tvůrce, a to na film Woodyho Allena. Nevím, v poslední době mám štěstí na filmy, kde nehraje, tudíž jsou vážnější a ne tak skvěle ztřeštěné jako když v nich sám i hraje. Ale to neříkám, že jeho dramata jsou špatná! Vůbec ne! Jeho vážné a dramatické filmy jsou krásně komorní, prostě lahůdka pro filmového fajnšmekra. Navíc to jeho typické skvělé vykreslení postav, propletení jejich vztahů, skvělí herci... Zkrátka se nenudíte a dívá se vám na to dobře. Další z filmů, kterým si u mě Woody Allen upevnil svou pozici. ()
Psychologické drama asi padesátileté ženy, která je podruhé vdaná, uznávaná odbornice na poli filozofie a se spoustou přátel. Ta si však uvědomí, že její život je vlastně podivně prázdný. Chladný, bez vášně, se zdí okolo sebe. Najednou pozná, že lidé, o kterých si myslela, že s nimi má hezký vztah, k ní cítí naprosto něco odlišného. Woody zde zvážněl, řeší závažné lidské otázky a pokud máte chuť a potřebu je řešit s ním, film vás přiměje k zamyšlení. Rozhodně se nejedná o oddechovku či něco k odreagování. Kdo tohle čeká od každého Allenova filmu, asi bude zklamán. Kdo však v problémech jednotlivých charakterů filmu pozná něco ze sebe, a kdo k filmu přistupuje s tím, o jaký žánr se jedná, zklamán nebude. Film nenudí, je pravdivý a reálný (hodilo by se napsat klišeoidní "ze života") a najednou překvapivě brzo skončí. A mě k zamyšlení přiměl.. ()
Ze všech Allenových "depkových" filmů mě tenhle bavil nejvíc, přesto nemůžu dát čtyři hvězdy. Allen si tu strašně protiřečí. Na jednu stranu je proti "přílišné klidnosti, racionalitě a pohodlnosti", jak skoro doslovně některá z postav řekne, přesto se zde vše odvíjí právě podlě těchto pravidel, je taková gradace, vývoj charakterů i pointa. Je to až nelidsky intelektuální a v podstatě významově prázdné, protože vše, co film, říká, oklikou vyvrací. ()
Upraveno v říjnu 2020. Jiná žena, to je klaunovo zúčtování se snobstvím vyšší střední třídy. Klaunova zlomyslnější nátura jest zachycena ve způsobech procesu sebepoznání, životní krize se stává jedinečnou příležitostí k vyhodnocování všech doposud dosažených a společensky uctívaných úspěchů a do první linie se hlásí pochybnosti o plnohodnotném intimním naplnění a uspokojujícím pocitu osobního štěstí. Vyšší střední třída je zbavena ctihodné přetvářky, její intimita je poté bez zbytečných rozpaků svlečena donaha a vystavena do reklamní výlohy broadwayské kabaretní produkce. Bergmanovské vnímání života je vyztuženo kameramanem Svenem Nykvistem, přesto se klaun ani nadále nechce za žádnou cenu zbavit svého nejcharakterističtějšího znaku a trochu škodolibě si dobírá vyšší střední třídu. Její nároky a očekávání, intelektuální povýšenost, citovou chladnokrevnost, empatickou neochotu, snobskou jízlivost. Společenský úspěch je vždy nadřazován niternému naplnění, vášeň s bezprostředností jsou nevhodnými, až zakázanými životními radovánkami. Prohlédnutí často přichází až v pokročilém věku, kdy se spěje k pochopení o promarnění nejuspokojivějších životních příležitostí. Hrdinkou s úspěšnou kariérou je Marion Post (velmi dobrá Gena Rowlands, jako mladá Margaret Marx a jako dítko Heather Sullivan), vedoucí katedry filozofie a žena mnoha úspěchů. Náhoda otevírá hlubokomyslnější přemítání nad střípky vlastního života. Realita se prolíná se vzpomínkami a sny, připomíná si těch několik málo poznaných dotyků vášně, ze které se točí hlava a proto jsou pro spořádanou vyšší střední třídu naprosto nevhodné a nepřijatelné. Sebejistota je umem sebeklamu, mysl se zpočátku brání alergickou reakcí, ale uvědomění se stejně nevyhne. Hlavní mužskou postavou je Ken Post (zajímavý Ian Holm), Marionin manžel, ctihodný kardiolog a společensky úspěšný a všemi vážený muž. Přirozená snobská nadřazenost není schopna upřímnosti ani ke svým nejbližším. Z dalších rolí: křehká pacientka psychiatra se zásadní obavou o podstatě a upřímnosti života Hope (Mia Farrow), Kenova dcerka z prvního manželství a Marionina nezkušená obdivovatelka Laura (Martha Plimpton), Marionin společensky neúspěšný bratr Paul (Harris Yulin, jako mladík Stephen Mailer a jako dítko Dax Munna), Marionou přehlížená Paulova žena v manželské krizi Lynn (Frances Conroy), Marionin první manžel a univerzitní učitel filozofie Sam (Philip Bosco), Marionina kamarádka z dětství a divadelní herečka s nezapomenutelnou bolestí Claire (Sandy Dennis, jako mladá Jennifer Lynn McComb), choť Claire a divadelní režisér Jack (Jacques Levy), Kenova bývalá manželka Kathy (Betty Buckley), Marionin nejvášnivější okamžik jejího celého života Larry Lewis (Gene Hackman), velmi stařičký Marionin náročný otec a úspěšný historik (John Houseman, jako mladší David Ogden Stiers), soused a psychiatr (Michael Kirby), či nejbližší přátelé manželů Postových Lydia (Blythe Danner) a Mark (Bruce Jay Friedman). Jiná žena je nahota vyšší střední třídy, kde společensky preferovaný úspěch a též přirozená očekávání stavu jsou vykoupeny niternou nenaplněností. Život na nikoho nečeká se svými příležitostmi a pocity nejuspokojivějšího intimního štěstí. Klaunova trochu zlotřilá náruživost bortí zažité představy a stereotypy úspěchu. () (méně) (více)
Jo tak tohle je jina kava nez Zari a Interiery. Pribeh sice zase resi vztahy, praci a podobne, ale cely je to podany takovou zajimavou formou, ale nutno uznat, ze jsem se v deji misty ztracel, protoze je podanej fakt docela kosate. Jinak herci hrajou perfektne, ale nikdo tu vylozene nevicniva. Celkove povedeny drama a jakoze mam rad spis Woodyho komedie, tohle me fakt zaujalo. Navic delka 75 minut utece jako nic. ()
Galerie (21)
Zajímavosti (3)
- Narozdíl od většiny herců ve filmech Woodyho Allena si Gena Rowlands mohla přečíst celý scénář předtím než vzala roli. (ČSFD)
- Jiná žena je prvním ze čtyř filmů, kde Woody Allen spolupracoval s oblíbencem Ingmara Bergmana kameramanem Svenem Nykvistem. (ČSFD)
- Původně měla hrát Marion Mia Farrow, ale její těhotenství jí to znemožnilo. Gena Rowlands vzala roli místo ní. (ČSFD)
Reklama