poster

Banksy: Exit Through the Gift Shop

  • USA

    Exit Through the Gift Shop

  • Slovensko

    Banksy - Exit Through the Gift Shop

  • Slovensko

    Exit Through the Gift Shop

    (festivalový název)

Dokumentární / Komedie

USA / Velká Británie, 2010, 87 min

Režie:

Banksy

Střih:

Chris King
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Shadwell
    ***

    Přečetl jsem si většinu z komentářů a vnímám celou věc trochu jinak. Tohle totiž není nějaká moralisticky-kritická óda na téma, co je a co není umění, nebo ironický lament nad tím, jak se street art komercializuje a ztrácí autenticitu, ale bezskrupulózně sobecký a zcela egoistický výkřik z dílny Banksyho kritizující rádoby-umělce jako je Guetta, kteří si dovolují na něm parazitovat. Správně se to mělo jmenovat nikoliv Banksy: Exit Through the Gift Shop, ale Banksy: Ty sviňáci mi lezou do zelí. Proto nemůže být a není Guetta Banksym, jak se někdy v rámci debat „mockumentary versus hoax“ objevuje; Bansky je tady zcela jasně britská superhvězda a pan umělec, kdežto Guetta šmejd, který má tu drzost pana umělce kopírovat. ____ Pokud by ale někoho přesto zajímala cesta od „čistého" umění k vyprázdněnému byznysu a nekonečná schopnost kapitalismus začlenit, a tak otupit subverzivní ostří všech jednotlivých požadavků, ať vezme v potaz Piráty z Karibiku. Ono se sice pořád přetřásá Che Guevara na tričku buržoazní mládeže coby příklad hegemonie a její inkorporace, ale Piráti z Karibiku nám poskytují mnohem pěknější příklad. Na jedné straně tu máme disneovsky uhlazený mainstreamový film pro celou rodinu, a hle!, do něj včleněný asociální, osamocený klaun, mimoňská, loserovská postava kapitána Sparrowa, která trpí problémem komunikace s okolím a nevyhraněnou sexuální orientací. A přesto ho všichni berou a mají ho div ne za boha. Jaký nádherný příklad! Nebo si vezměte reklamu, která přebrala metody ruských avantgardistů: juxtapozice tváře strávníka hned vedle ledničky opisuje Kulešův efekt, zatímco rovnice špína + prášek = čistota vychází z principů intelektuální montáže, která počítá s tím, že ze střetu dvou záběrů a s pomocí asociativního myšlení diváka vznikne v jeho hlavě záběr třetí, který vytváří poselství a smysl celého tohoto pomyslného „souboje záběrů". Jak se později ukázalo, ono to často nefungovalo, lidé si ten třetí záběr nedomýšleli. Reklama to zdá se pochopila a ukáže nám jej explicitně v celé své kráse. A pak že to nejde.(22.6.2011)

  • Rogue
    *****

    Mystifikační peklo o několika liniích. Možná o komerci, možná o street artu, možná o tom, kdo rozhoduje co je a není umění a jak dobře se bude prodávat. Zcela nejspíš ale o tom, jak snadné je zblbnout lidi. Každopádně je celý dokument vtipný, což diváci přes svou snahu důvěřovat či naopak objevit pravdu často přehlížejí.(24.9.2011)

  • Z0oMb3E
    *****

    Banksy a na Banksa sa obratiš... keď ťa mestskí vygumovanci nachytajú, ako na vysvietené reklamné tabule na zastávkach vyjadruješ svoj vzdor voči zaužívaným konvenciám pomocou kosoštvorcov. Na druhú stranu sa na svetlo sveta dostane takýto dokument o kolegovi, z ktorého som nadšený. Je pravda, že Bansky má kus viacej talentu než ja, ale ten kúsok znamená to, že moje kosošvorce sú považované za vandalizmus a tie jeho za umenie. Dám sa radšej na plagiátorstvo a podporím tak kult nejakého žabožrúta s poďobaným ksichtom.(21.4.2013)

  • reqiuem
    ***

    Banksy, Banksy, Banksy..jeho nick je nalepenej na filmu stejně monumentálně jako na jakýkoliv jiný zdi..zpočátku se zdá, že si dokáže zachovat určitej odstup a film nepojme čistě sobecky..výsledek je nemastnej neslanej..spousta otázek zůstává nezodpovězenejch a možná to tak má bejt..přesto se těžko ztotožňuju s diskuzí, která konfrontuje grafity s uměním.tenhle úhel pohledu se mi příčí a to říkám právě proto, že je grafity moje love.(když s nim přichází do galerie, tak to nechápu jako vítězství, ale jako prohru) s touhle kulturou se pojí mnohem víc témat a problémů, takže buďto je film nějakym způsobem pokryje a nebo se natočí klasický sprejerský video jako je např. Dirty Handz nebo Hard 2 Burn...tenhle film se dostává někam mezi a to je prostě málo..nehledě na to, že postav, který sehráli v rámci grafity důležitější roli je mnohem víc(jeden profláklej případ za všechny Basqiuat)..tady je asi tolik aktérů jako sprejerů v našem poloměstě(18.1.2011)

  • Zeck
    *****

    Banksy je geniální, sám zrežíroval tento dokument a sám sobě dal tak málo prostoru, přesto si z tohoto dokumentu odnesete pouze dvě myšlenky... "miluju street art".... "Banksy je genius". Noční bandita, Zorro se sprejem, geniální myšlenkář, umělec. Banksy je jednička a jeho práce se mi neuvěřitelně líbí, udělal si reklamu a zároveň dokázala odvyprávět spoustu příběhů, které se jakkoliv váží k ulici. Dokonale působí i fakt, že tupé stádo je ochotno koupit cokoliv za miliony, i když to jsou naprosté sračky vyrobené v počítači, pouze vytištěné přes kvalitní tiskárnu. Bravo Banksy! Dokázal jsi pochcat člověka, kterému jsi zavázaný a přitom jsi nemusel říct jediné negativní slovo na jeho hlavu! 100% 23.12. 2010(3.1.2011)

  • - V deviatej minúte, počas rozhovoru so Space Invaderom, môžeme za ním vidieť plagát k filmu Osvietenie Stanleyho Kubricka, ktorý je zostavený z maličkých doštičiek. (TMNT)

  • - Název odkazuje k jednomu z Banksyho děl, kdy na idylický obraz krajinky přimaloval upozornění na východ vedoucí skrze obchod se suvenýry. (Stegman)

  • - Film obsahuje krátkou ukázku z filmu Life Remote Control, jehož autorem je právě Thierry Guetta, hlavní hrdina tohoto dokumentu. Banksy se rozhodl sestříhat z materiálů, které mu T. Guetta poskytl, vlastní dokument, protože byl nespokojen s provedením připravovaného Life Remote Control. (Rosana)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace