poster

Banksy: Exit Through the Gift Shop

  • USA

    Exit Through the Gift Shop

  • Slovensko

    Banksy - Exit Through the Gift Shop

  • Slovensko

    Exit Through the Gift Shop

    (festivalový název)

Dokumentární / Komedie

USA / Velká Británie, 2010, 87 min

Režie:

Banksy

Střih:

Chris King
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Shadwell
    ***

    Přečetl jsem si většinu z komentářů a vnímám celou věc trochu jinak. Tohle totiž není nějaká moralisticky-kritická óda na téma, co je a co není umění, nebo ironický lament nad tím, jak se street art komercializuje a ztrácí autenticitu, ale bezskrupulózně sobecký a zcela egoistický výkřik z dílny Banksyho kritizující rádoby-umělce jako je Guetta, kteří si dovolují na něm parazitovat. Správně se to mělo jmenovat nikoliv Banksy: Exit Through the Gift Shop, ale Banksy: Ty sviňáci mi lezou do zelí. Proto nemůže být a není Guetta Banksym, jak se někdy v rámci debat „mockumentary versus hoax“ objevuje; Bansky je tady zcela jasně britská superhvězda a pan umělec, kdežto Guetta šmejd, který má tu drzost pana umělce kopírovat. ____ Pokud by ale někoho přesto zajímala cesta od „čistého" umění k vyprázdněnému byznysu a nekonečná schopnost kapitalismus začlenit, a tak otupit subverzivní ostří všech jednotlivých požadavků, ať vezme v potaz Piráty z Karibiku. Ono se sice pořád přetřásá Che Guevara na tričku buržoazní mládeže coby příklad hegemonie a její inkorporace, ale Piráti z Karibiku nám poskytují mnohem pěknější příklad. Na jedné straně tu máme disneovsky uhlazený mainstreamový film pro celou rodinu, a hle!, do něj včleněný asociální, osamocený klaun, mimoňská, loserovská postava kapitána Sparrowa, která trpí problémem komunikace s okolím a nevyhraněnou sexuální orientací. A přesto ho všichni berou a mají ho div ne za boha. Jaký nádherný příklad! Nebo si vezměte reklamu, která přebrala metody ruských avantgardistů: juxtapozice tváře strávníka hned vedle ledničky opisuje Kulešův efekt, zatímco rovnice špína + prášek = čistota vychází z principů intelektuální montáže, která počítá s tím, že ze střetu dvou záběrů a s pomocí asociativního myšlení diváka vznikne v jeho hlavě záběr třetí, který vytváří poselství a smysl celého tohoto pomyslného „souboje záběrů". Jak se později ukázalo, ono to často nefungovalo, lidé si ten třetí záběr nedomýšleli. Reklama to zdá se pochopila a ukáže nám jej explicitně v celé své kráse. A pak že to nejde.(22.6.2011)

  • genetique
    ****

    Hranica, ktorá delí street-art od pravého umenia je skutočné veľmi tenká. Pre niekoho je street-art súčasťou umenia, iní ľudia v tom vidia len povrchný a nezmyselný vandalizmus. Je ťažké špecifikovať a jednoznačne oddeliť obyčajného sprayera, ktorý na verejné miesta len bezúčelne načmára nejakú machuľu a súčasne v tom vidí hlbokozmyselný odkaz. A on pritom aj sám seba a svoje výtvory môže vnímať ako súčasť moderného umenia. A potom sú tu takí, ktorých nočné výlety síce takisto zanechávajú značné stopy, ale často aj s umeleckou hodnotou. Ale aj to je vec názoru a uhla pohľadu. Keby som bol majiteľom nejakého skladu, na na ktorého steny som pred týždňom nahodil novú fasádu, asi by som sa na vec pozeral inak. Iný príklad je, keď som chodil na základnú školu, tak omietka bola natoľko zničená, že škola nemala peniaze na celú jej opravu, a tak si pozvala elitných graffiťákov nášho mesta, ktorí jednu stranu školy kompletne prerobili a z našej školy sa stala najcoolovejsšia budova v meste. :) Trošku som sa nechal uniesť pohľadom na vec, ktorý ukončím tým, že pokiaľ majú podobné obrázky, logá a symboly sebe-menšiu logiku, hĺbku, či nesú určitý odkaz, tak potom majú zmysel a spoločnosť by ich mala aspoň čiastočne akceptovať. Zákony sú ale zákony a ako trestná činnosť by tieto činy mali ostať zachované, pretože potom by bola len otázka času, kedy by sa to vymklo spod kontroly. Ale k filmu: Veľmi dobre obsahovo vyriešené, za hodinu a pol mi dal tento film skutočne veľa. Veľa informácií, vedomostí a nových pohľadov na veci, s ktorými sa bežný človek nemá šancu stretnúť. Koncept celého dokumentu je veľmi zaujímavý, štýlový, dynamický a hlavne komplexný. Nato, že tvorcovia pracovali s materiálom, ktorý zachytáva vyše desať rokov Guettovho amatérskeho nahrávania, sa im podarilo zachytiť skutočnú podstatu hlavnej myšlienky a možno samotného Guettu trošku zosmiešniť, čo mu podľa mňa právom patrí. Názor si urobte sami. 80%.(1.4.2011)

  • BigDeal
    ****

    Dúfal som, že uvidím dokument o Street Arte a Banksym. Neuvidel som, ale vôbec mi to nevadí. Namiesto toho sa mi dostalo iróniou preplneného, vtipného príbehu o tom, aké je ťažké byť umelcom v spoločnosti, ktorá nemá umelecké cítenie, avšak je skalne presvedčená o opaku.(22.4.2011)

  • hrona
    ****

    Po dlouhé době dokument natočený bez zbytečných opakovaček a směřující k jasnému závěru. Ač nejserm žádným fanouškem, ani obdivovatelem street artu, či moderního umění, tento dokument je mimořádně poutavý. Ať už pohledem na Banksyho tvorbu a jemu podobným, tak i sledováním Mr.Brainwashe a jeho vzestupu. Fanoušky zpěváků a herců uvedených v rolích herců, toto dílko asi zklame, jelikož se zde mihnou jen na okamžik.(11.3.2011)

  • Botič
    ****

    Inspirativní ve všech směrech! (Fresh Film Festival)(25.8.2011)

  • - Film obsahuje krátkou ukázku z filmu Life Remote Control, jehož autorem je právě Thierry Guetta, hlavní hrdina tohoto dokumentu. Banksy se rozhodl sestříhat z materiálů, které mu T. Guetta poskytl, vlastní dokument, protože byl nespokojen s provedením připravovaného Life Remote Control. (Rosana)

  • - V deviatej minúte, počas rozhovoru so Space Invaderom, môžeme za ním vidieť plagát k filmu Osvietenie Stanleyho Kubricka, ktorý je zostavený z maličkých doštičiek. (TMNT)

  • - Název odkazuje k jednomu z Banksyho děl, kdy na idylický obraz krajinky přimaloval upozornění na východ vedoucí skrze obchod se suvenýry. (Stegman)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace