Reklama

Reklama

Láska, chamtivost, nenávist a Joan Crawfordová v hlavních rolích klasického amerického westernu. Americký western Johnny Guitar, natočený podle stejnojmenného románu Roye Chanslora z roku 1953, byl v době své premiéry v červnu 1954 jednoznačně odmítnut odbornou kritikou i diváckou veřejností. Prvním, kdo se filmu zastal a rozpoznal jeho kvality, byl francouzský kritik (a později slavný režisér) Francois Truffaut, který ve své dobové recenzi mj. napsal, že mu snímek připomíná Krásku a Zvíře s tím, že Kráskou je tu Sterling Hayden (představitel titulní postavy) a Zvířetem Joan Crawfordová, která s gustem ztělesnila majitelku saloonu Viennu. Dnes je Johnny Guitar právem pokládán za klasické dílo padesátých let, které svým příběhem i zpracováním předběhlo dobu. Příběh tvrdé Vienny a její bývalé lásky, pistolníka Johnnyho Logana, který si teď říká Johnny Guitar, se sice odehrává ve westernových reáliích (natáčelo se v okolí arizonského městečka Sedona s proslulými červenými skalními útvary), ale svým laděním spíš inklinuje k tehdy populárnímu filmu noir. Příběh snímku není ani tak příběhem jeho titulního hrdiny, který je tu v podstatě vedlejší postavou, jako příběhem dvou navzájem se nenávidějících žen – Vienny a zběsilé rančerky Emmy (vynikající Mercedes McCambridgeová), která svoji sokyni chce za každou cenu zlikvidovat. Právě obě ženy jsou nositelkami výbušné agresivity, která v tomto žánru jinak výhradně náleží mužům, a skutečná nevraživost obou hlavních představitelek značnou měrou přispěla k přesvědčivosti jejich postav.
Film, jehož děj dopředu posunují emoce a nikoli akce, bývá také považován za skrytou alegorii mccarthyismu (scenárista Philip Yordan byl známý tím, že svým jménem zaštiťoval práce kolegů, kteří byli na černé listině). Snímek překvapuje nezastřenou sexuální symbolikou (v dobovém hollywoodském kontextu naprosto výjimečnou), vizuální krásou (kamera Harryho Stradlinga) a působivým hudebním doprovodem Victora Younga. Režisér Nicholas Ray (1911–1979) je u nás známý především úspěšným dramatickým portrétem odcizeného mládí Rebel bez příčiny (1955) s Jamesem Deanem. Na sklonku svého života se objevil jako herec v úloze ukřičeného plukovníka ve Formanových Vlasech (1979) a spolu s Wimem Wendersem se podílel na dokumentu o svém životě a smrti, nazvaném Blesky nad vodou (1980). Některé motivy filmu (hlavní hrdina s hudebním nástrojem, ekonomické důsledky postupující železnice či postava tvrdé, soběstačné ženy) si „vypůjčil“ Sergio Leone do svého klasického díla Tenkrát na Západě (1968). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (58)

cheyene 

všechny recenze uživatele

Velmi dobrý western s prvky dramatu. Odehrává se v atraktivním prostředí, Vienna's saloon má velké kouzlo stejně jako srub v horách, k němuž se musí projet skrz vodopád. Na poutavosti se podílí také herci, resp. postavy, které ztvárňují. Obě ženy, ale i Johnny a Kid mají co nabídnout. Střety mezi nimi stojí za vidění. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Od režiséra filmu Rebel bez príčiny Nicholasa Raya, ktorý má tesne pred Rebelom s Deanom, iných rebelov, ktorí radi lynčujú, robia si čo chcú, najmä jeden bohatý McIvers, ktorý si s pomocou jednej zámienky zaumieni, že vyženie z kraja jednu dámu Viennu. Na začiatku vidím ako prichádza do kraja JOHNNY GUITAR, áno, chlapík s gitarou, ktorý sa nevrhá do konfliktov, ale tak či tak sa v nich ocitne... Totiž Johnny je bývalý pištoľník, ktorý túto kariéru zavesil na klinec, teraz používa pseudonym GITARA, a tak prichádza za svojou starou priateľkou, s ktorou ho spája vzťah, vášeň, po dlhých piatich rokoch si nemajú takmer čo povedať, ale situácia sa začne meniť. Vienna dlhé roky budovala svoj veľký SALOON, bar, podnik, ktorému šéfuje, kde má pár zamestnancov, ale domácim obyvateľom absolútne nevonia, nie preto, že by bola nejaká humusáčka, bezdomovkyňa, to ani nepripadá do najmenšej úvahy, totiž chcú ju odtiaľto vyhnať, kvôli jednak, že jej závidia úspech, a po druhé, že chce, aby tadiaľto viedla nová železnica, ktorá by so sebou priniesla tisíce a tisíce prisťahovalcov, hladných farmárov, ktorí by narušili pokojné dianie v mestečku. Naopak je tu dusná atmosféra, a to vďaka zlovestnej Emme Small, ktorá vytvára dusnú atmošku, lebo si naivne myslí, že zodpovední za zabitie jej brata je banda okolo Dancin Kida, najmä výbušný zlobor Bart Lonergan, ktorý sa naváža do Johnnyho. Jednoducho Emma si spojí Kida s Viennou, že je v tom s nimi. Všetkých okolo seba nainfikuje, šerifa, boháča i lovcov odmien. Boháč McIvers im dáva 24 hodinové ultimátum, aby sa odtiaľto spakovali. Zamestnancov prepustí, ostane odhodlaný Tom. Tesne predtým, ako dá výplaty, ide si pre peniaze do banky, kde sa čírou náhodou objaví Kid, aby s kumpánmi urobili lúpež tejto banky, kde je práve Vienna. Johhny čaká vonku. Tá KRAVA EMMA opäť hucká, že nie je pochýb o tom, že ide v tom s nimi. Večer prídu Viennu navštíviť, pričom Emma sa podpíše pod jedným, naozaj milým skutkom, a to, že jej podpáli Salón! Emmu nenávisť priam zožiera zvnútra, začína sa lov, lynčovanie, jedného, mladého sa im podarí obesiť, Viennu už nie, lebo je tu záchranca Johnny. Utečú a skrývajú sa v zrube, ktorý je pre verejnosť skrytý, vyčkávajú, čo príde, skrýšu aj tak objavia, je pod vodopádom, kadiaľ sa ide k tomuto zrubu. Súboj nebude tentokrát chlap proti chlapovi, ale žena proti žene! Joan Crawford je geniálna, odvážna, smelá, nebojácna, zato Mercedes McCambridge je opozitum, zaliata nenávisťou sa ženie proti múru, a ja som mal veľkú chuť jej niečo urobiť, aspoň ju zahnať do kúta, spomaliť ju, lebo jej totálne preskakuje v hlave. Perfektný WESTERN, a to len pre hlavnú postavu, ale i Sterling Hayden nemá v podstate žiadnu chybu. Je to bezchybná záležitosť, ktorú smelo odporúčam! Hor sa do toho! ()

Reklama

Bubble74 

všechny recenze uživatele

Ženské jsou bezbranné výlučně v době, než jim uschne lak na nehty. Dvě fúrie s koltem u pasu tímto čas nemaří. Nejsou to žádné křehotinky a estetická pastva pro oko taky ne. Ray to naštěstí vynahradil všemi klasickými, dobře namíchanými atributy koňské opery, včetně lyrických momentů a skvělé barevné dramaturgie. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 nejlepších westernů - 100 Greatest Western Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Podivný, rozporuplný, feministický western, možná spíš divadelní art drama ve westernových kulisách. Johnny Guitar je jedním z filmů, které si buď zamilujete pro jeho výjimečnost a dramatičnost, nebo budete nenávidět pro jeho divadelnost a neustálý svár. Podle mne byl film zpočátku pouhým statickým konverzačním dramatem, ale neustálé hádky mezi (anti)postavami mne brzy vyčerpaly a otrávily. Ve druhé části se děj již rozjede podle pravidel westernového žánru, obě konfikní hrdinky s chlapskými "gulemi" už jsou v pohybu, pomstychtivá fanatička typu Jany z Arku se neustále snaží přesvědčit dav, aby zlynčoval neústupnou majitelku saloonu. Johnny Guitar je pak jen vedlejší hrdina, který se vedle hraní na kytaru chová jako macho, ujme se záchrany konfliktní majitelky a vydrží nezastřelit její oponentku. Symbolickou alegorickou rovinou snímku je pak otázka morálky honu na nepohodlné potenciálně nevinné oběti, což bylo aktuální v době vzniku filmu v Americe, kdy probíhaly nedemokratické soudní procesy s možnými sovětskými špiony. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=yl6pc5de51w ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Western z jiného světa. Alegorický prostor na pomezí reality a špatného snu (nebo se ocitáme přímo v podvědomí postav?), chvíli vypjatý psychothriller (úvod s točící se ruletou a venku hučící meluzínou), chvíli satanistický horor (noční lynč, zřejmě reflektující mccarthyovský hon na čarodějnice), v jádru těžkotonážní melodrama, v němž ale až do finále není zcela zřejmé, kdo touží po kom. Cyničtí a psychicky nestabilní hrdinové (jako ve většině Rayových filmů) představují reprezentativní vzorek poválečné americké společnosti s Viennou coby emancipovanou ženou, k níž se z války vrací nových poměrů neznalý muž. Osudový motiv kruhu (ruleta, lustr), na pomezí campu zdůrazňovaná barevná symbolika (Crawfordová se v jednom kuse převléká), formální virtuozita a strhující tempo vyprávění. Film, ve kterém je toho opravdu hodně a lze jej „číst“ tolika různými způsoby, že první zhlédnutí bude pro každého milovníka odvrácené strany klasického Hollywoodu pouze začátkem jednoho krásného přátelství. 85% ()

Galerie (53)

Zajímavosti (7)

  • Natáčení probíhalo v americkém státě Arizona. (Terva)

Reklama

Reklama