Reklama

Reklama

Santiniho jazyk

(TV film)
  • angličtina Santini's Enigma
TV spot

VOD (1)

Obsahy(1)

Filmově televizní zpracování známého románu Miloše Urbana organicky propojuje prvky thrilleru, mystiky a hermetické filozofie s poutavým historickým exkurzem. Na pozadí fascinující a znepokojivé architektury Jan Blažeje Santiniho, která světově unikátním způsobem mísí prvky baroka a gotiky, se rozvíjí příběh člověka, hledajícího na počátku nového tisíciletí ztrácející se pocit smyslu a životního naplnění... Nespokojený zaměstnanec reklamní agentury Martin Urmann je pověřen nesplnitelným úkolem, který má fakticky ospravedlnit jeho náhlý vyhazov ze zaměstnání. Martin úkol přijímá, ale je to spíše gesto vzdoru, než vážně míněná snaha zachránit své postavení. Práce ho nepřímo zavede na stopu tajemných vzkazů dávno mrtvého architekta, které se zdají promlouvat přes hloubku času přímo k němu. Martin se pouští do honby za rozluštěním těchto zpráv. Jeho cesta je lemována záhadnými vraždami, které nějakým způsobem musí souviset s jeho pátráním. Fascinující síla světa, do kterého se postupně propadá, vylučuje možnost, že by od svého záměru odstoupil. Musí dojít až na konec, kde čeká odhalení, které od základu změní celý jeho, doposavad pečlivě udržovaný, pohled na svět. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (266)

black.mao odpad!

všechny recenze uživatele

Topornost a hrůza výkonů hereckých se vzácně snoubí s plytkostí a naivitou filmového zpracování, přičemž společně tvoří univerzální jednotu symbolizujíc tak neumětelství, tolik typické pro tvorbu České televize, mělo být poslední Santiniho šifrou v tomto filmu. Takové jako "tajemno" mizerné stejně jako dialogy (v nich se herci raději nepouštějí do žádných souvětí, co kdyby ...). Naivní antagonismus duchovna (zde ukryté v Santiniho architektuře, či v Santiniho osobě skrze jeho architekturu nahlížené) a zaměstnance pražské reklamní agentury, kterému každý říká Kňour, ale opravdu každý a to neustále, pomalu v každé druhé větě a který chce vytřískat jmění z několika biblických citátů. Vraždy jejichž důvod mi zcela unikal - zabití blázna, který se po hrdinovi ohnal motyčkou, nebo kněze, který ho pro změnu zamkl v kryptě a ubitého sekerou, která se zřejmě jen tak válela někde poblíž. Poznání, že ona bílá postava Viktorie má ještě autistické dvojče Aurelii, jsem přijal s radostí, jen proto že na další záhady a překvapení už nezbýval čas, a tohle tak bylo poslední. Kamera snímá celou tu krásu Santiniho staveb pokud možno v pár krátkých záběrech stropních fresek, víc by jim asi producent nedovolil. A navíc celé to poselství sdělené nakonec češtinou, latina, kterou tehdy vzdělanci a církevní hodnostáři mluvili, byla asi nad síly tvůrců filmu. ()

UncleG 

všechny recenze uživatele

Santiniho jazyk je poměrně nezdařený televizní blábol, jenž se snaží čerpat z ohromné popularity všemožných "šifer" všemožných "mistrů". Na pozadí české barokní architektury tak vznikla vcelku kuriózní matlanice obvyklých mysteriózních klišátek, jejíž příběh dojíždí převážně na lobotimizačních motivacích všech ústředních postav. Padouch i hrdina pobíhají jak divoký skauti zmateně sem a tam v marné snaze rozkrýt "nějaké zašlé tajemství", zatímco divák se marně snaží celých 90 minut vykoukat alespoň náznak kloudné myšlenky. Do toho samozřejmě mrtvola sem, mrtvola tam. Jakoby se nechumelilo. Zápletka a celé mystérium je natolik chabé a nedotažené, že mě ve finále donutilo jemně pozdvihnout obočí. Největší záhadou celého filmu tak zůstává, že se nikdo z televizního štábu nebyl schopen zastavit nad scénářem a pronést něco ve stylu: "uvědomujete si, rejžo, jakou děsnou koninu to tady točíme?" Jiřímu Strachovi to totiž evidentně nedošlo. ()

Reklama

Rover odpad!

všechny recenze uživatele

Můj potenciální zážitek z filmu možná zkazilo přílišné očekávání. Knihy Miloše Urbana mám hodně rád a byl jsem zvědavý, jak se podaří převést jednu z nich na obrazovku. Nepodařilo se. Nebudu se ani pokoušet obě média srovnávat, ale film prostě selhává v těch aspektech, které dělají film filmem. Všechno zkrátka působí spíše směšně, atmosféra veškerá žádná (práce se světlem? Lol, to myslíte ty kužely záře linoucí se z oken? Samotné Santiniho stavby působí světelně daleko lépe samy o sobě, nemusí se jim "pomáhat"). Nejzoufalejší na filmu je bohužel výběr herců a hereček - jediná trefa do černého byl pouze Preiss v roli starožitníka Unterwassera. Motivace postav je nelogická a neopodstatněná, všude potkávaj mrtvoly, normálka ne? Sestup do podzemí ve Křtinách bohužel nabídne podzemí kláštera v Louce (románské, kde Santini určitě žádnou klenbu dělat nemohl, což je docela fail). HUDBA: velká bída. Hudba hraje mimořádně podřadnou roli, je jednotvárná, nekoresponduje s dějem a je špatná. PS: a jak tak koukám na ty komentáře, je to sranda, jak to "pochopili jen ti, co dokáží přemýšlet" ()

fantassia 

všechny recenze uživatele

Tvorba režiséra Stracha se dá skutečně nazvat mysteriozní, na rozdíl od mnoha různých děl, která se tak nazývají a vůbec nejsou. Mystérium znamená tajemství a stejně jako symbol, vidíme jen půlku a druhá půlka zůstává skrytá, odkrývá ji pouze duch, není tělesná a jak je psáno : tělesný člověk " nemůže přijmout věci Božího Ducha; jsou mu bláznovstvím a nemůže je chápat, protože se dají posoudit jen Duchem" Proto se bude hodně lidí vztekat a vášnivě brojit proti, to se bouří ten tělesný člověk, s tím se počítá:-)Za odvahu s tímhle tématem pracovat a celkem zdařilý počin dávám tři, popravdě, mohlo to jít ještě líp, ale určitě se ještě dočkáme. ()

movieband 

všechny recenze uživatele

„Skrytá oběť je mnohem víc, než křičená pravda.“ Strach, co se thrillerů týče, je mistr v naší tvorbě. Santini má perfektní atmosféru, která je těžká a pomalu se táhnoucí. Celková myšlenka filmu divákovy dá určitě zabrat, protože je relativně těžké se v tempu událostí orientovat v myšlenkách, symbolice a filozofii filmu. Jak tomu ale divák přijde na kloub, stane se z filmu solidní thrillerová jízda. Je sice pravda, že napodruhé bych se asi trochu přemáhal, ale i tak je to zajímavý kousek, který je působivý minimálně atmosférou, perfektní prací s kamerou (zachycení sakrálních budov je skoro hypnotizující) a výbornou hudbou. Stropnický taky není špatný. 77% ()

Galerie (45)

Zajímavosti (13)

  • Pojmenování postavy profesora Maxe Unterwassera (Viktor Preiss) vzniklo převzetím pseudonymu autora stejnojmenné literární předlohy Miloše Urbana. Ten pod zmíněným pseudonymem vydal kontroverzní novelu "Michaela - Události v klášteře svatého Anděla". (Ak.žena)
  • Ve scéně, kde dá Martin Urmann (David Švehlík) výpověď,odchází a hádá se se svým šéfem Kňourem (Marek Taclík), se u recepce objevují jako komparz režisér filmu Jiří Strach a herec Jiří Dvořák. (Anonymka1)
  • Film se začal natáčet 23. března 2010, plánováno bylo 20 natáčecích dnů, dotočeno bylo 18. dubna 2010. Filmování probíhalo hlavně v Praze (včetně katedrály svatého Víta na Pražském hradě, kde štáb 14. dubna navštívil arcibiskup Dominik Duka) a na dalších místech, kde stojí stavby Jana Blažeje Santiniho: v Kladrubech, v Plasech, na Zelené hoře (o Velikonocích 2. a 3. dubna 2010), v Rajhradu, v Křtinách a v Sedlci. Točilo se také na zámku Panenské Břežany. První klapka padla v penzionu blízko Benešova. (hippyman)

Související novinky

Psycho Film 2011

Psycho Film 2011

21.05.2011

Psycho Film 2011 se uskuteční ve dnech 3. – 5. června 2011 v Praze a 8. – 10. června 2011 v Opavě. Věnuje se tématům psychiky člověka, letos se zaměřuje na hranici mezi vírou a duševní nemocí.… (více)

Reklama

Reklama