Režie:
Vladimír BahnaScénář:
Štefan SokolKamera:
František LukešHudba:
Jozef MalovecHrají:
Emília Vášáryová, Bronislav Križan, Ctibor Filčík, Martin Gregor, Viera Strnisková, Eva Poláková, Oľga Sýkorová, Július Vašek, Vlasta Fialová (více)Obsahy(1)
Filmový prepis rovnomenného románu Rudolfa Jašíka. Dej filmu je situovaný do štyridsiatych rokov nášho storočia, do prvých rokov druhej svetovej vojny. Zachycuje politickú a spoločenskú atmosféru jedného zo slovenských mestečiek, ktoré žije zdanlivo v závetrí, ďaleko od sveta a vojny. No zdanie klame. Pod povrchom pokojného, každodenného života prebieha tragický proces urýchľujúci osudy ľudí, rozpad ich charakterov, no aj dozrievanie ich vťahov. Film je príbehom Evy a Igora, ich lásky, násilne prerušenej vplyvom politických udalostí. V tejto epoche osobných i spoločenských tragédií sa z detí takmer cez noc stávajú dospelí, z poctivcov obete a z duševných úbožiatkov vrahovia. Film na osudoch Evy a Igora, židovských povozníkov Samka a Maxiho a kariéristu Flórika podáva vierohodný, presvedčivý obraz doby, poznačenej expanziou fašizmu. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (40)
Kvalitné odkrývanie našej histórie, ktorá nie je na chválu. Osudy postáv z námestia svätej Alžbety a jeho okolia sú postihnuté nešťastnou dobou fašistického Slovenska. Na príbehu čistej lásky dvoch mladých ľudí, keď sa Igor ( Bronislav Križan ) snaží bojovať proti rozdeľovaniu ľudí na židov a tých dobrých a chce ochrániť svoju lásku Evu ( Emília Vášáryová ) od potupného nosenia židovskej hviezdy, sa režisér snažil detailne zobraziť vtedajšiu spoločnosť. Pamätám si na školské časy, keď bol Jašíkov román povinnou četbou, čo som úspešne ignoroval, o to viacej som si užil po rokoch toto filmové spracovanie. ()
„Je nevyliečiteľne chorý, je Žid...“ Téma holokaustu mě dokáže zasáhnout už jen při vzpomínkách na stovky obětí i následné celospolečenské trauma, jakým si zejména středoevropské národy ještě dlouho po válce procházely. Námestie svätej Alžbety je jeden z filmů, do něhož se (také s ohledem na rok vzniku) podařilo protavit prožitky z nesnadné doby tvůrcemi přímo zažité i potřebu vyrovnání se s těmito událostmi. Svou atmosférou mě po celou dobu pohltilo a dokázalo pravidelně vyvolat silné emoce bez jakýchkoliv stop po citovém vydírání, což se při tak citlivém tématu vidí málokdy! Prostředí Slovenského státu dýchá temnotou a tísní, ponurou atmosféru dějiných událostí uprostřed stále přísnějších podmínek zároveň doplňuje hutné psychologické drama několika postav různých charakterů. Objevují se všední problémy obyčejných lidí, láska se špetkou naděje ústící do odhodlanosti pro čin, bezskrupulózní přechod na stranu k vládnoucímu režimu (holič) i morální dilema ve vztahu k rozhodnutí mezi prospěchem plynoucím ze zrady nebo zachováním čistého svědomí (jeden z Igorových kamarádů). ***** Ani netuším, proč se mi tento snímek až doposud vyhýbal, ale pro jeho působivost a díky celkově silnému prožitku s plným počtem hvězd neváhám. Také protože podobně vzácných dramat na tohle téma jako je tenhle nebo Obchod na korze se už asi v současnosti jen tak nedočkám. [90%] ()
O tomto filmu jsem neměl ani tušení, jméno režiséra mi nic neříkalo, o to větší bylo překvapení, jak kvalitní film to je. Má ovšem smůlu, že je ze stejného roku jako Obchod na korze, takže je jím zastíněn, neb ve srovnání s ním je kapánek slabší. Tísnivá atmosféra, která postupem děje nabývá na intenzitě, je zachycena skvěle. Hlavní nevýhodou oproti Korzu je asi představitel hlavní mužské role B. Križan, který toho neuhraje tolik jako J. Króner. ()
Film nesie pečať povinnosti. Literárna predloha bola povinným čítaním, židovskú otázku počas Slovenského štátu bolo treba povinne vyjadriť aj filmovým príbehom. Dalo sa to urobiť buď tak, ako to urobili Kádar s Klosom v Obchode na korze, alebo tak, ako to urobil Vladimír Bahna v Námestí svätej Alžbety. Nemohol urobiť viac. Nemal taký úderný príbeh, ani takých hercov, ako tvorcovia Obchodu na korze. I keď aj v tomto filme exceloval napr. Ctibor Filčík a mladučká Milka Vášáryová neupútavala iba svojou dievčenskou krásou. Celkovo teda film, za ktorý sa slovenská kinematografia nemusí hanbiť, aj keď určite nepatrí k jej vrcholom. ()
Klasický snímok z obdobia Slovenského štátu, v ktorom je dobre spracovaná ťaživá atmosféra blížiacich sa neskorších krutostí. Tradičné výborné herecké prevedenie - vyzdvihnem napr. Filčíka, Vašeka, Polónyiho či Gregora. Človek si celý čas musí klásť otázku, ako sa mohlo dopustiť, aby sa tieto a podobné veci udiali. ()
Galerie (3)
Photo © Slovenský filmový ústav
Reklama