Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
Lynn Carlin, Buck Henry, Georgia Engel, Tony Harvey, Audra Lindley, Paul Benedict, Vincent Schiavelli, Tina Turner, Philip Bruns, Allen Garfield, Kathy Bates (více)Obsahy(1)
Manželům Larrymu a Lynn, kteří jsou navenek spokojeni se svým životem, jednoho dne nečekaně zmizí dcera Jeannie. Začíná pátrání, v němž se ukazují marné snahy „rozumně“ objasnit její dobrovolný odchod, stejně jako nalézt místo, kde se ukrývá… Takový je ve zkratce příběh, který natočil režisér Miloš Forman v USA poté, co zde dlouho hledal vhodnou látku pro svůj nový film. Navázal v něm na svoji českou tvorbu (zejména na snímek Konkurs) a zároveň satirickým až zlomyslným způsobem postihl způsob života některých Američanů. Není proto divu, že byl mnohem lépe přijat evropskými diváky. Získal za něj ocenění britské akademie BAFTA za nejlepší režii a na MFF v Cannes Cenu za nejlepší film. Současně otevřel Miloši Formanovi cestu k další umělecké činnosti a možnost přesvědčivě se prosadit mezi hollywoodskými tvůrci. (Česká televize)
(více)Recenze (221)
Ne ne ne... po druhém skouknutí zjišťuji, že i první americký film Miloše Formana si zaslouží 5 hvězd ---- Dospělí jsou jen přerostlé děti. Nádherný humor, moc pěkné písničky evokující éru hippies a špičkové herecké výkony..... Trocha osvěty: Lidi, choďte na PROJEKT 100, protože dávají filmy, kvůli kterým stojí za to žít... ()
Na tejto Formanovaj prvotine za veľkou mlákou je vidieť, že ešte len hľadal svoj štýl, pretože aspoň na mňa film pôsobil dosť nevyvážene. Konkurz na "superstar" dostal až nečakane veľký priestor, o dcére, ktorá ušla z domu sa nedozvieme takmer nič a rodičovský humbuk okolo úteku dosť neisto kráča na hrane drámy a komédie. Nájdu sa tu však i podarené momenty, najviac ma zaujala masová skúška marišky na stretnutí rodičov. Ten čo vysvetľoval "čo a ako" bol predstavený ako "pacient". Ja len dodám, že aj vyzeral ako čistý pacient. Prejsť sa dnes s takým strapatým kožuchom na hlave, to by od smiechu pukala celá ulica...60%. ()
Viděli jste někdy lepší "americkou" komedii ? ...škoda, že Forman nepokračoval v tomto směru... možná bych se podíval radši na něco podobného Taking off nebo Hoří, má panenko než na Amadea (nic proti Amadeovi). Hlavně v dnešní době se ve filmu oběvují humorné scénky založené na tom, že se zhulí někdo, od koho se to nečeká... v Taking off mi to nepřipadá spíš trapné než humorné, jako u zmiŇovaných filmů, naopak je to jedna z nejzábavnějších scén... ()
V tu chvíli, co píšu tenhle komentář jsem ještě neviděl všechno, abych mohl tvrdit, že jsem na Miloše Formana profík. Nicméně můžu říct, že to, co jsem viděl, mám od srdce opravdu rád a jsm hrdý na to, že Čech jako poleno v Americe dokázal to, co dokázal. Kdo jiný takový celosvětový úspěch kromě sportovců dokázal? Zřejmě nikdo. Proto jsem se rozhodl si sehnat i další jeho filmy, které jsme ještě neviděl a jeden z prvních výběrů padl i na film Taking Off. Ten ze začátku předvede ryze hipízácký začátek, kde asi 20 minut halekal, řval, ječel a v neposlední chvíli i neuvěřitelně falešně zpíval asi tucet všelijakých holek, což mělo dát najevo tu anarchii. U toho jsem bojoval, to se přiznám. Po chvíli ale přišel příběh, který měl velice zajímavé vysvětlení a ke konci to mělo grády jak kráva. Respektive samotné vysvětlování kouření trávy a následné scény neměly chybu. Miloš Forman ukázal opět naplno krásu citů, které v sobě skrýváme, a které málokdo dokáže pronést najevo svým blízkým. Film mi tolik blízký nebyl, ale i tak se na něj velice hezky koukalo. ()
Hodne vydarená formanovsky kritická komédia, ktorá obzvlášť naberá na tempe v druhej polovici. Aj keď to začína ako hippícky casting na Superstar, postupne to prechádza k útoku na typickú variantu american dreamu . Je zbytočné upozornovať na najlepšie scény, ale pri table danci som sa teda hodne škeril. Proste kto umí, ten umí. Alebo skôr kto húli, ten umí :-)). ()
Galerie (36)
Photo © Mokép
Zajímavosti (28)
- Závěrečná scéna, kdy přítel dívky řekne jejímu otci, že vydělává 290 000 amerických dolarů ročně, byla zčásti improvizovaná. Herec David Gittler měl říci jen částku, ale před stopnutím scény se rozpovídal o tom, jak ho štve vláda, a tato scéna ve filmu nakonec zůstala. (ČSFD)
- V den premiéry se režisér Miloš Forman probudil ve čtyři ráno a už nemohl usnout. V šest si šel koupit výtisk The New York Times a kupodivu v nich našel velmi slušnou recenzi, včetně své fotografie. Když později svým (z Československa dovezeným) autem mířil vstříc kinu, v rozrušení porušil dopravní předpisy a okamžitě se ocitl v rukou zákona. Když policista zaslechl jeho přízvuk a spatřil (ještě nepoameričtělou) poznávací značku, okamžitě Formana - který si zapomněl doma peněženku s doklady - předvedl na stanici. Do premiéry zbývala hodina a nezdálo se, že by tvůrce mohlo něco zachránit před celou předběžného zadržení... dokud nedostal spásný nápad a nezeptal se, zda někde nemají dnešní Timesy. Pohled na článek a fotku otočil skeptický až výsměšný přístup policie o sto osmdesát stupňů, protože v podezřelém imigrantovi najednou spatřili "pana Hollywooda". Propuštěný Forman a jeho producent Michael Hausman se pak úlevně bavili - dokud nezjistili, že na samotnou premiéru přišlo všehovšudy osm lidí. (NIRO)
Reklama