Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Nejzdařilejší ze série burianovských komedií, natočených v třicátých letech, pojednává o tom, co způsobila urážka císařského majestátu, a o snaze vyhnout se trestu. Postava majitele dílny na výrobu hudebních nástrojů a neprávem nevyznamenaného člena městské domobrany patří k nejslavnějším rolím mistra českých komiků Vlasty Buriana. Stejnojmenná píseň z tohoto filmu nabyla obecné proslulosti. Růžena Šlemrová zde výjimečně ztvárnila jinou roli než obvyklou dámu z lepší společnosti. Výborný a netypický je i Jindřich Plachta. Podle jevištní frašky E. A. Longena "Už mne vezou" natočil nestárnoucí komedii, která je nadšeně vítána už několikátou generací diváků, režisér Martin Frič v roce 1932. (Česká televize)

(více)

Recenze (192)

MickeyStuma 

všechny recenze uživatele

"No tak, Toníku, tak buď přece rozumnej, no tak holt dostaneš tu mejdajli napřesrok, no." Další uniformovaná role Vlasty Buriana a do dnešní doby naprostá filmová pecka, po vojensku řečeno, s kulometnou salvou nejrůznějších hlášek a to od začátku až do konce. Očekávat vyznamenání, které nakonec vlivem nedostatku medailí uděleno nebylo, by vykolejilo snad každého. Obzvlášť Antonína Špelce s tváří Vlasty Buriana, který se s tím popral s vůlí a charakterem sobě vlastní. Jaroslav Marvan samozřejmě opět výborně přihrával a tak kdo z diváků si chce pošramotit bránici, u tohoto snímku má možnost? Co se týče vtípků o císaři pánovi, velkým konkurentem není nikdo jiný než samotný Jára Cimrman, ale co si budeme povídat, na Toníka Špelce prostě nemá. Výrazným projevem je vizuální zastavení času hrůzou po vznesení urážky císaře. Lépe vyjádřit dobu už nešlo. Ono vůbec se dá říci, že v tomto snímku jsou nejlepší scénky z útrob restaurace, hospody či nálevny, jaké kdy byly natočeny. A to je v českém filmu konkurence ohromná a to nejen z tvorby Vlasty Buriana. Tradičně samozřejmě nechybí ani písnička pro tento film, která prostě nesměla chybět. Film z roku 1932 a vůbec nestárne. Svým způsobem jsou mnohé hlášky nadčasové, což znamená, že hodně řeknou nebo alespoň naznačí i dnes. "Když má bejt pořádek, tak se račte postarat, abych měl medaili. Račte prominout při vašem vzdělání." K tomu už nelze nic víc dodat. Komedie, parodie i zesměšňování, či jak se dnes říká satira, mající stále svou zábavnou hodnotu a to i historickou výpověď své doby. A Vlasta Burian opět potvrdil, že na to prostě měl. ()

peaceNwar 

všechny recenze uživatele

Je to trochu iná Burianovka, ktorá viac zhrozuje diváka ako zabáva a tentokrát aj výnimočne pôsobí zápletka aj uveriteľne, ako film to síce funguje, ale čakal som ďalšiu nádielku burianovského humoru. Keby som mal byť subjektívny, tak by som dal tri *, lebo omnoho viac sa mi od Vlasta Buriana páčil Ducháček, Baron Prášil a U pokladny stál... ale kvalita a dobré hlášky sa tomuto snímku uprieť nedajú a preto dávam za štyri. ()

Reklama

topi 

všechny recenze uživatele

" Až řeknu tři, tak se to začne mazat! TŘI!!!! " Geniální film, geniální Vlasta, co hláška, to neskutečnej nářez!!! " A víš, co o tobě ještě říkal? Že jsi snědla psa!! " Hahahaááááá, miluju tenhle film a Vlastíkův je to jeden z nejlepších kousků, ikdyž, kde se on objeví, tak je to vždy mazec! Právem Král komiků!!! " Kačabo, Kkkačabo, Kkkkkačabo..." " Liguére, liguéééére!!!! " ()

Luxocculta 

všechny recenze uživatele

Z dnešního pohledu přespříliš sebejistá stopáž, během které toho na diváka kromě záživnějšího začátku a pak až konce příliš nečeká a ani Vlasta Burian tu není v nijak zvlášť sympatické roli. Navíc za celou dobu vystřílí dobrých vtipů zhruba tolik, co ran v hospodě, kde urazil starýho Procházku. Snímek je zajímavý tím, že v něm ještě doznívá němý film, což je znát na děravějším scénáři, dialozích i herectví, které má často blíž k divadlu, a to ještě ochotnickému, než k filmu. Za mě slabý film i na tehdejší dobu, kdy už vzniklala kvalitnější díla. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Upraveno v květnu 2020. "Anton Špelec, ostrostřelec" patří k nejpřehrávanějším filmům pro pamětníky v televizích a svou oblíbenost neztrácí. Martin Frič vsadil na osvědčený typ kabaretní zábavy s brunátným zbarvením klauniády, pro základní konflikt smaží švejkovský prvek, hrátky o životě a smrti jsou zde tím jevištěm burácivých litanií a malicherného protestu ze společenského ublížení. Motivace jsou pro efekt úderu zjednodušeny, nálada se uvolněně kucká smíchy a kabaretní klaun si užívá celou zářivě osvětlenou výstavní promenádu. Hvězdou zábavy je Antonín Špelec (výkonný Vlasta Burian), truhlář, opravář hudebních nástrojů a člen gardy ostrostřelců. Uražená ješitnost se přelévá do furiantství, ale ta horlivá provokace zákonných norem nechtěně uvádí do chodu víceúčelovou hru kdo je kdo a kde. Naštěstí, pravidla lze vychytrale v nutném případě potřeby pozměnit. Hlavní ženskou postavou je Tereza (příjemná Růžena Šlemrová), Antonova věrná, starostlivá a zatrápeně trpělivá manželka. Tajemství se chrání neustálou přípravou pokrmů. Výraznou postavou je Alois (velmi příjemný Theodor Pištěk), Špelcův dílenský zaměstnanec. Lenost a nenažranost si dokáží zjednodušit i zdánlivě namáhavou práci. K výraznějším postavám filmu patří také Josef Kukačka (zajímavý Jindřich Plachta), druhý Špelcův dílenský zaměstnanec. Cesta k výraznému finančnímu příspěvku vede sice přes nepříjemnou povinnost, ale i té se lze výhodně zbavit. Z dalších rolí: Antonův nejlepší kamarád, bednář a člen ostrostřelců Kačaba (Jaroslav Marvan), opilým Antonem závažně uražený velitel ostrostřelců Čtvrtečka (Jiří Dréman), jeho spolehlivý zástupce (Robert Ford), předseda soudního senátu (Alexander Třebovský), Antonova pokrytecká teta Josefína (Ella Nollová), či po vězení bažící nešťastný tulák (František Kreuzmann st.). Anton Špelec, ostrostřelec je rozkošnou ukázkou kabaretní klauniády, oblíbené zábavy doby, která svým způsobem v pozměněných tvarech přetrvává až do současnosti. Jednoduché, účinné, průměrné. ()

Galerie (26)

Zajímavosti (14)

  • Historie ostrostřelců sahá až do středověku, kdy sloužili k ochraně měst. Po roce 1848 byly rozpuštěny za zásah do revolučních událostí, později znovu obnoveny, ale jejich funkce už nebyla bojová, ale jen reprezentativní. (sator)
  • V epizodě si Špelec (Vlasta Burian) objednává kořalku slovy „liqueure“. Toto slovo se píše „liqueur“ a pochází z francouzštiny a jeho správná výslovnost zní „liké“ s neznělým „r“ na konci. Likér je sladký alkoholický nápoj, často ochucený ovocem, bylinkami, kořením. Slovo kořalka, které ve filmu také zazní, má původ v Polsku, tam to ovšem nebyla kořalka, ale gorzałka a toto slovo bylo v polštině odvozeno ze slova „gorzeć“, což znamená „hořeti“. Dříve, když se alkohol pálil po domácku, používal se jako test jeho kvality i míry množství jedovatého metylalkoholu právě test zapálením a sledováním barvy plamene. (sator)
  • Anton Špelec (Vlasta Burian) používá v rozhovoru s Kukačkou (Jindřich Plachta) pro slovo kriminál slovo „orláb“. Jedná se o zkomoleninu německého „urlaub“, tedy „dovolená“. (sator)

Reklama

Reklama