Režie:
Paolo SorrentinoKamera:
Luca BigazziHudba:
Lele MarchitelliHrají:
Toni Servillo, Sabrina Ferilli, Carlo Verdone, Carlo Buccirosso, Isabella Ferrari, Giorgio Pasotti, Franco Graziosi, Serena Grandi, Luca Marinelli (více)Obsahy(1)
Po obrazově i hudebně atraktivní road-movie Tady to musí být (2011) sahá Sorrentino po osvědčených prostředcích svého jedinečného filmového stylu a opět přináší vizuálně podmanivé komediální drama o hledání smyslu vlastní existence a smíření se s věčně plynoucím časem a stárnoucím tělem. Příběh stárnoucího spisovatele a novináře Jepa zasazuje Sorrentino do prostředí "třpytivé" vysoké smetánky podmanivého Říma a po vzoru filmových velikánů Federica Felliniho a Michelangela Antonioniho podává kritiku současné společnosti, žijící v povrchnosti, přetvářce a zaslepenosti. Zoufalý Babylon zbohatlíků, politiků, zločinců, filmových hvězd, umělců, intelektuálů, ale i komplikovaných i nestálých vztahů ožívá v starověkých budovách a gigantických vilách Říma a sledujeme ho očima rozčarovaného Jepa, věčně se utápějícího v poháru gin tonicu a ve víru nekonečných party. A nad tím vším stojí Řím jako krásná, avšak mrtvá diva. (Film Europe)
(více)Recenze (503)
"La grande bellezza je tak spíš sofistikovanou, vtipnou, ornamentální hrou na pravdu než filmem, který by se tuto pravdu pokoušel cílevědomě a nelítostně obnažit. A Sorrentino je "upřímným lhářem" ve Felliniho stylu," více
"Sorrentinův film má místo klasické dějové linky spíše podobu kaleidoskopu složeného z různých epizod, kterými hlavní hrdina provází. Namísto děje zaujímá první místo ve snímku krása a nádhera a jejich hlavním cílem je během sto čtyřiceti minut diváka oslnit a zanechat v něm nezapomenutelný vizuální…" více
"Sorrentino natočil velké dílo, pracující s krásou nebo nádherou jako estetickou kategorií. O vyprázdněnosti okázalého života vypráví těmi nejpompéznějšími prostředky, které diváka zcela uhranou. Pokud režisér letos získá Oscara za nejlepší cizojazyčný film, bude v těch nejpovolanějších rukou." více
"Množstvo zaujímavých epizód či poviedok vytvára jeden veľký príbeh. Sorrentinove nekončiace odkazy na zmysel života, lásku, náboženstvo (ktoré k Rímu neodmysliteľne patrí), umenie, mladosť v kontraste so starobou, prelínanie filmu so snom robia z Veľkej nádhery snímku, ktorú treba vidieť rozhodne…" více
"Velká nádhera platí za naprosté zjevení a nezařaditelný kousek v současném evropském filmu. Vyžaduje soustředěnost, ale je tak podmanivá, že si získá i diváka, který náročnější kinematografií nevyhledává. Klenot obroušený k preciznosti, charizmatický herec, jímavý scénář a plnohodnotný filmový…" více
"Nutno podotknout, že Sorrentino zvládl film nepochybně i po stránce stylistické, když si vytvořil svůj vlastní nenapodobitelný ansámbl stylistických figur. Co do propracovanosti a jisté nepředvídatelnosti[3] Sorrentinovy virtuozity jde o režisérův prozatím nejradikálnější film." více
"Viac som si vychutnávala kompozíciu obrazov Ríma a jeho pokladov a až potom skutočnosť, že Veľká nádhera je pôsobivá alegória súčasného života, hľadania otázok i odpovedí. O starnutí, o umení, o viere, o zmysluplnosti našej existencie, o láske i o čase, ktorý nezastavíš. Občas sa zasmeješ, občas ti…" více
"Ve filmu opakovaně zaznívá narážka na Gustava Flauberta, který chtěl - podobně jako Gambardella - napsat knihu o ničem, ale nedokázal to. Sorrentino takový fascinující film o "ničem" zdánlivě natočit dokázal. Pod onou velkolepou prázdnotou se však skrývá nejednoznačná a mnohovrstevnatá úvaha o…" více
"Někdo by jistě mohl tvrdit, že o ničem je i Velká nádhera, zároveň by však někdo jiný mohl namítnout, že je o všem. Pravdu by měli tak trochu oba a právě v tom tkví její nádhera." více
"Sorrentino byl a bude provokatér, nenápadný anarchista a rozhodně ví, jak tuhle hru s obecenstvem koulet. Jeho filmy doslova srší inteligencí a sebevědomím a Velká nádhera, elegantní, hravá, přítulná, vrtošivá i provokativní, mezi nimi hraje první housle." více
"Vizuálně je film doslova velká nádhera. Velkorysé záběry na prosluněný letní Řím, které prudce kontrastují s barvami přesycenými, rychle se střídajícími a podmanivou hudbou podkreslenými záběry z večírků, které dávají divákům pocítit atmosféru pravé italské festy. Nicméně jde také o řádný nápor na…" více
"Sorrentino ve Velké nádheře dokáže během několika chvil navodit tu správnou náladu, především melancholii a smutek. A během pár vteřin zase umí přepnout - třeba na diskotékovou narozeninovou párty. Velká nádhera je spíš o impresích než o ději. O zprostředkování pocitů." více