• Vesecký
    ****

    Překvapivě dobré drama z hornického prostředí, které má především výbornou režii Martina Friče a skvělé výkony herců počínaje Zdeňkem Štěpánkem a představitelů horníků konče. Film, který musí diváka do sebe vtáhnout, pak už jen čekáme, jak to všechno dopadne (pokud si dějovšem dříve nepřečteme nebo neznáme jistě zajímavou předlohu Jana Drdy). Klasický milostný trojúhelník se však nedaří Petru Lukášovi pro věrnost Marie Gregorové naplnit, ale přesto způsobí žárlivost Gregorovu. Pak už jen závěrečná scéna udobření, což je jedna z mála slabin děje, protože Jiří skutečně dal zazdít vchod do zničené štoly kvůli žárlivosti. A pak ten běh havířek k dolu, který trochu připomínal sovětskou avantgardní školu Ejzenštejna (zvlášť pohledy žen skrž mříže brány), jenže samotný běh stážistek byl dost amatérský.(5.11.2019)

  • Marthos
    ****

    Spolupráce pětadvacetiletého Jana Drdy, začínajícího spisovatele s velkými literárními ambicemi, a zkušeného režiséra Maca Friče věstila mnoho zajímavého. Důlní drama, odehrávající se v dráždivých, vypjatých momentech osudového milostného trojúhelníku, bylo jistým krokem do neznáma, už proto, že český film dosud neměl adekvátní zastoupení v podobných příbězích. Zásluhou vynikajícího Zdeňka Štěpánka, Ladislava Boháče i Vlasty Fabianové, herců, kteří se stali hlavními aktéry ústředního konfliktu, se tato sázka naslepo záhy proměnila v úspěšné zakončení další filmové sezóny. Jakékoli vedlejší dezinterpretace, včetně Kašparova nesprávného včlenění mezi kolaborující prohřešky českých filmařů, jsou mylné a neměl by na ně být brán nejmenší zřetel.(23.5.2009)

  • NinadeL
    *****

    Geniální důlní drama, které mi trochu evokovalo Šachtu pohřbených ideí s Rudolfem Myzetem a trochu Pittsburgh s Marlene Dietrichovou. Vlasta Fabianová hraje v podobném dramatickém tónu jako Zarah Leander a ještě se jí to několikrát poštěstí zopakovat (k mé radosti, protože v jiné poloze ji nesnesu). Výborný svár mezi tragédem Štěpánkem a hurónským Boháčem je příjemně podkopávám Jaroslavem Vojtou a korunu tomu jako vždy nasadí geniální muž z lidu L. H. Struna.(9.3.2009)

  • Karlos80
    ****

    I přes pár nelogičností ve scénáři, násilných změn oproti původní předloze (Drdův námět), jistou křečovitost a vyvolání senzačnosti za každou cenu, tak podle mého názoru jde stále o zajímavé a pak krásně realistické drama s prostředí uhelného dolu (s poměrně jednoduchou zápletkou; "klasický milostný trojúhelník"), přeci jen tématicky podobně zaměřených filmů v té době zase mnoho nevznikalo, to až tak o dobrých 8-10 let později, tam už ale čistě na propagandistické notě, ale to je na jinou debatu. Herecké výkony jednotlivých představitelů, to je pak druhá kategorie, nejpřirozenější se mi zde zdál opět Plachta (Jančar) pak dále neuvěřitelně laskavý Vojta (Kalina - Helenin otec), všichni ostatní podle mě dost přehrávali (říká se tomu odoborně afektované divadelní herectví), znatelné to bylo především u Boháče (ing. Lukáš), jeho z nenadálé zjevení u soudu bylo přímo odstrašující. Vlasta Fabiánová (Marie) v první velké roli (která ji už stavěla do tragičtější polohy). Poprvé viděno někdy před 10 roky na ČT1, teď podruhé se mi dostala do ruky kopie z CS-flmu.(21.11.2013)

  • lucascus
    *

    Velice nesympatický film, který jako by se ani do roku 1940 nehodil (podobně zaměřená dílka jsme mohli častěji vídat o deset let později). Záchranou nejsou ani výkony herců, kteří bývají jinde perfektní, ale tady hrají mizerně. Fabiánová se ve své druhé roli teprve hledá, Štěpánek šíleně přehrává, dialogy jsou příšerně teatrální a místy i naivní, scénář a samotné zpracování je velmi nudné. Jedna hvězdička je pouze za Friče, kterého mám prostě jindy velmi rád, proto nemůžu dát odpad.(22.9.2012)

  • - Film bol natáčaný v Kladne. (dyfur)

  • - Ve filmu jsou použity verše Josefa Hory. Zdroj: Český hraný film 1930-1945, NFA 1998. (NFA.cz)