• anais
    ***

    Herecké přehrávání je jednou nohou v němém filmu. Kantor Ideál se proto potácí někde mezi nechtěnou naivitou vyplývající z neohrabanosti Anny Ondrákové i Karla Lamače, a zcela záměrnou šestákovou naivitou dívčích románů, za kterou film oběma představitelům vděčí stejně tak. Někdy jim ten vtip vyjde, a někdy ne... Martin Frič se taky teprve hledal, a tak je film poslepován z poněkud nesouvislých obrázků, ve kterých se postavy chovají zcela nesmyslně, bez jakéhokoliv pokusu o psychologii - vše je řečeno spíš střihem, což je zejména u závěrečné názorové proměny hlavních postav trochu škoda. Je až k nevíře, kam se režisér i celá československá kinematografie za dalších pár let dostala. Kantor Ideál je tak v prvním řadě skvělou ukázkou raného zvukového filmu na našem území, a v neposlední řadě přehlídkouhned několika legendárních filmařů, ať už to je Karel Lamač, Anny Ondráková, či epizodní Nataša Gollová (první film) a Josef Šváb Malostranský (poslendí film).(12.10.2015)

  • flanker.27
    odpad!

    Tohle je strašnej film! Profesor a žačka, profláklejší zápletka prvorepublikové limonády snad ani neexistuje. Přičemž gymnazistka je ztvárněna třicítkou Ondrákovou, tak z toho aspoň tolik neční ten mírně pedofilní nádech podobných taškařic. Je vidět, že se zvukový film teprve hledal, i tak mi to na Friče přijde až nedůstojně špatné po všech stránkách. Snad jen to "Miťulije" ve mně kdysi vzbudilo trochu veselí, ale celý film to nezachrání.(19.9.2016)

  • Marthos
    ****

    Orientace domácích tvůrců v prvních letech zvukového filmu nebyla snadná a jakoby obloukem se vlastně vracela k učednickým létům němé kinematografie. Byla to doba tvrdých zkoušek a nových experimentů, někdy předem prohraných, jindy naopak úspěšných. Na podobnou taktiku vsadil také režisér Martin Frič, který na počátku třicátých let za výrazného přispění Karla Lamače postupně navázal spolupráci s Vlastou Burianem a dalšími velikány českého humoru. V roce 1932 bylo ale ještě příliš brzy na jakékoliv chodníky slávy a navíc Fričovi chyběl hvězdný rozjezd. Měl za sebou jen několik němých filmů a kritikou strhaný přepis Haškových Osudů dobrého vojáka Švejka. Ale měl vedle sebe svého guru Lamače, který velice dobře věděl, kdy má přijít ten správný okamžik. Kdoví, zda-li si byl tehdy básník, spisovatel a ředitel reálky v Nové Pace Ferdinand Tomek vědom své výjimečné chvíle, když oba tvůrci projevili zájem o jeho rozvernou humoresku ze školních škamen. Bylo nasnadě, že postava nesmělého a trochu komického profesora Suchého je jako šitá na míru Lamačovým milovnickým eskapádám, které svou charakterovou proměnou představují zásadní přelom v hereckém rejstříku titulního představitele. Získáním Anny Ondrákové, tehdy již evropské filmstar, se uzavřela jedna z nejdéle psaných kapitol českého filmu, který jen stěží hledal za nejpopulárnější milovnickou dvojici náhradu v nastupující generaci mladých. Ale přece zasáhla do Fričova života šťastná náhoda, která mezi dívčí kompars zavedla tehdy dvacetiletou posluchačku soukromého herectví Natašu Gollovou, zatím ještě neprozrazující nic ze svého výjimečného talentu. Naopak sázkou na jistotu bylo obsazení vedlejších rolí v čele s Antonií Nedošinskou, Theodorem Pištěkem, Světlou Svozilovou, Oskarem Marionem a Valentinem Šindlerem, ideální každý pro svůj specifický herecký typ, perfektně se uplatňující především v konverzačních tématech. Důmyslně naplánovaná premiéra na počátku školního roku v září 1932 se setkala u diváků s mimořádným úspěchem a de facto předznamenala zájem francouzských tvůrců o práva na jazykovou mutaci, která následně stála u zahájení provozu nových barrandovských ateliérů. V Čechách pak KANTOR pomohl Fričovi získat uměleckou reputaci a zároveň udal směr, kterým se legendární Mac v následujícím období vydal.(3.10.2008)

  • sportovec
    ***

    Tento film patří stále do Lehr- und Wanderjahre naší tehdejší národní kinematografie. Může se zdát, že ti, kdo stojí v popředí, dnes jen obtížně přijatelná a přesto výborná Anny Ondráková, i v zásadě stejně srovnatelný Karel Lamač, udávají tón této kmenové veselohře ze školského prostředí, v jejímž půdorysu lze tušit o pouhých 6 let mladší CESTU DO HLUBIN ŠTUDÁKOVY DUŠE, také udávají tón tomuto filmu. Je tomu - alespoň podle mého názoru - jinak. Film, rozervaný soubojem mezi příšernou mozek rvoucí červenoknižní literární předlohou a úpornou snahou tvůrců o překlenutí jejích nejhrůznějších míst, je veden pevnou rukou tehdy mladičkého Martina Friče, přičemž zůstává otázkou, nakolik se tu také jedná o spoluvklad Karla Lamače, další režisérské osobnosti třicátých let. Stejně tak stojí za připomenutí, že se jedná o vůbec první film, tedy filmový debut, začínající a přesto již tu výrazné Nataši Gollové. Iniciační potenciál díla je nepochybně právě tím, co v této místy nápady jiskřící veselohře zůstává i dnes oprávněně nadčasovým.(20.10.2007)

  • Zloděj kol
    ***

    Komedie z počátků zvukového filmu, která založila tradici filmů ze studentského prostředí, i když školní škamna zde působí jako kulisa chatrného milostného románku profesora a žačky. Film trpí příšernou kamerou a manýry Anny Ondrákové navyklé hrát v němých filmech. Na druhé straně ojedinělá příležitost zachytit legendární dvojici Lamač-Ondráková ve zvukovém filmu. Některé scény filmu patří k nejvtipnějším v rámci předválečné produkce, především zásluhou Lamače, Pištěka a stréčka Křópala. K herectví Karla Lamače - jeho postavy jsou hodně šablonovité, uznávám, že mnoha lidem se může zdát jeho herectví příšerné, ale právě díky jeho nepraktickým mládencům pro mě mají ty jinak průměrné komedie zvláštní půvab. Nebýt Anny (nahrazena např. T. Grosslichtovou) jednu hvězdičku bych přidal.(8.9.2003)

  • - Ferdinand Tomek napsal román pod pseudonymem Adéla Červená v roce 1917. (NinadeL)

  • - Martin Frič získal autorská práva na zfilmování románu již v roce 1929. (NinadeL)

  • - Natáčelo se i v Poděbradech, v Dobříši a v Praze před Drtinovým gymnáziem. (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace