Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jeden člověk zemřel, život druhého je v sázce. Dvanáctičlenná porota rozhoduje o osudu mladíka, jemuž hrozí obvinění z vraždy otce... Americké soudní drama Dvanáct rozhněvaných mužů (1957) patří mezi klasická díla světové kinematografie. Původně se však jednalo o řadovou televizní hru v rámci dramatické antologie Studio One, kterou v roce 1954 napsal scenárista Reginald Rose. Univerzální téma dvanácti porotců rozhodujících o vině či nevině mladíka obžalovaného z vraždy svého otce představuje dodnes vděčný námět pro filmové i divadelní tvůrce. Vlastní verzi slavného námětu natočili filmoví velikáni jako Nikita Michalkov nebo William Friedkin, jenž původní téma rozvinul o reflexi rasové nesnášenlivosti ve společnosti díky obměně osobností v porotě. Friedkinův poutavý remake z roku 1997 zaujme po vzoru původního snímku silným hereckým obsazením, jemuž vévodí Jack Lemmon. Ten ve filmu ztvárnil ústředního porotce č. 8, který zpočátku stojí proti totální přesile, protože jako jediný není přesvědčený o vině obžalovaného mladíka. Ve hře je ale nejzávažnější obvinění z úkladné vraždy prvního stupně a trest smrti, pokud si budou jisti o jeho vině nade vši pochybnost. Kolem zdánlivě jasného případu se strhne vášnivá polemika. Dvanáct porotců znamená dvanáct různých pohledů na důkazy a výpovědi, které zazněly během soudního přelíčení. Dospět k finálnímu verdiktu může být nakonec mnohem komplikovanější, než se na první dojem mohlo zdát. (Česká televize)

(více)

Recenze (122)

zelvopyr 

všechny recenze uživatele

Inu dobrá, jen mi není jasné, který důvod vedl k natočení z 99% totožné verze jako v r. 1957. Teorie jsou následující: 1) Bylo potřeba narvat tam víc černochů kvůli politické korektnosti. Tak aby to bylo pořádně přehnané, jsou 4 ze 12ti. 2) Průměrný američan nebude koukat na film natočený černobíle. Toto je podle mě sice stupidně vypadající, ale asi to tak bylo -- snaha dostat zajímavý příběh mezi lidi místo mezi staromilce. 3) Emancipace vládne, aspoň ta soudkyně že je žena (btw. zajímalo by mě, zda Mary McDonnell měla někdy kratší štěk). 4) Aktualizace popkulturních odkazů. 5) Demografická aktualizace. Ovšem úplný wtf byl, jak se černý muslim rozohňoval, že ti odporní přistěhovalci se rozlézají jako vši a mají 5x vyšší porodnost než oni, a ještě to zopakoval, aby vypadalo, že tomu věří. 6) Pestrost rekvizit: nabízeli si mezi sebou i žvýkačku, nejen mentolky. 7) Olmos si chtěl pro změnu zahrát někoho, kdo není latino (legrační remake Voskovce). 8) Shocking! Byt měl na plánku jinde schodiště! Cesta k němu trvala o sekundu déle! // No nic, solidní divadelní nadstandard v nepochopitelně přesné kopii. ()

selviskhed 

všechny recenze uživatele

Klasická verze má super filmovou černobílou kameru, lidi hodně vstávají ze židle a tvoří různé zajímavé kompozice stojících a sedících postav, sem tam je tu dokonce nějaká prolínačka a člověk má pořád pocit, že je na co se dívat, i přesto že se děj odehrává v jedné místnosti. Klasická verze má ale docela slabý závěr, číslo 3 je v závěrečném monologu naštvaný, pak roztrhne fotku a je smutný a je konec filmu. ____ Tahle verze má naopak nudnou televizní kameru, film působí strašně lacině. Na druhou stranu má ale mnohem katarznější konec, protože se podařilo závěrečný monolog čísla 3 jednak lépe napsat, ale také lépe zahrát. Pokud jde o to jak je monolog napsaný, je mnohem polopatičtější, takže je z něho mnohem líp vidět že se číslo 3 vidí v oběti a že v obviněném vidí svého syna (- I can feel the knife going in... /// - He's not your boy... He's somebody else... Let him live. ). Někdo by řekl, že je to dělaní z diváků idioty, já bych tomu říkal spíš dobrá dramaturgie. Číslo 3 je v závěrečném monologu také lépe zahraný. Zatímco v klasické verzi je celý monolog čístě naštvaný, v téhle verze je v tom naštvání celou dobu přimíchán smutek, respektive číslo 3 během monologu vícekrát přepíná z naštvání do smutku, což dělá konec mnohem smutnější a také katarznější. ()

Reklama

Deimos 

všechny recenze uživatele

TV/// Obsazení 7/10 Děj 8/10 Hudba 7/10 Efekty 7/10/// +Jack Lemmon, parádni atmosfera, vybroní herci, velice chytlavé -ne tak dobré jako originál/// Ještě než jsem se na to začal dívat, nemyslel jsem si, že mě to tak strhne. Dramata moc nemusím, ovšem když jsou dobře režijně rozehraná a herecky zdařile zahraná, je to úplně radost se na takový film dívat. Když jsem kdysi dávno viděl původní snímek, tak i bez znalosti herců a v černobílém provedení mě film velmi pohltil. Něco podobného můžu tvrdit i o tomto kousku. Je o něco modernější, se stejným scénářem a rozehrán (pochopitelně) jinými herci./// Celkem 75%/// ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Friedkin si pozval dvanástich hercov do jednej prázdnej miestnosti, diskutujú o prípade, o ktorom sa už žiadna diskusia viesť nemusí, pretože je jasný a uzavretý. Pri šálke kávy porotcovia zdvihnú ruku na súhlas bez hlbšej analýzy prípadu, pretože každý má ten svoj plán, lístky do kina, bowling, atď... Jedenásti súhlasia a šedá myška, môj zbožňovaný Jack Lemmon, odvážne zdvihne ruku a na zlosť všetkých zúčastnených............. nesúhlasí. Režisér rozplietol dvojhodinovú drámu s perfektným scenárom a hercami, nič viac na zintenzívnenie zážitku nebolo treba. Úžasne vtipný a ostrý film obsiahnutý zaujímavými charaktermi postáv. Obdivuhodné dielko. ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

V podstatě úplně stejný film jako originál z roku 1957. Ať už dialogy, jednotlivými scénami i jejich posloupností. Každopádně i tak tady určitě platí, že aby to bylo adekvátně napsáno, zpracováno a zručně zrežírováno, tak to nemohl točit kdejakej manták a Friedkin určitě schopným režisérem je. Pak je ovšem třeba položit si i otázku jaký smysl má podruhé dělat to samé, byť rovněž slušně natočené. Lemmon se snaží co to dá, ale Fondu nepřekonal. Takže celkem podařený remake, ale tu 1* je třeba oproti originálu srazit.65% ()

Galerie (99)

Zajímavosti (3)

  • Jack Lemmon (Porotce č. 8) byl za svůj výkon nominován na Zlatý glóbus, ale prohrál s Vingem Rhamesem, který cenu obdržel za film Don King: Jenom v Americe (1997). Po vítězství Rhames pozval Jacka Lemmona, aby se k němu připojil na pódiu, a tam mu k překvapení všech předal svou cenu. Lemmon prohlásil, že tento okamžik byl jedním z nejsladších v jeho životě.  Jack to vzal samozřejmě jako gesto a po skončení ceremoniálu Vinga vyhledal, aby mu trofej vrátil, ten však trval na tom, že patří jemu. The Hollywood Foreign Press Association později oznámila, že pro Rhamese nechají připravit duplikát ceny. (sator)
  • Drama vzniklo původně jako řadová televizní hra, kterou v roce 1954 napsal scenárista Reginald Rose. (Olík)

Související novinky

Zemřel režisér William Friedkin

Zemřel režisér William Friedkin

07.08.2023

Ve věku 87 let zemřel legendární režisér William Friedkin známý nejlépe pro své nezapomenutelné klasiky Francouzská spojka a Vymítač ďábla. Režisérův skon potvrdil děkan Chapman University a známý… (více)

Reklama

Reklama