Režie:
Jean-Pierre MelvilleScénář:
Jean-Pierre MelvilleKamera:
Nicolas HayerHudba:
Paul MisrakiHrají:
Jean-Paul Belmondo, Serge Reggiani, Michel Piccoli, Philippe Nahon, Marcel Cuvelier, Jean Desailly, Fabienne Dali, Monique Hennessy, Volker Schlöndorff (více)Obsahy(1)
Maurice je protřelý kriminálník. Po propuštění z vězení nelení, spáchá vraždu, uloupí klenoty a poté se setkává s přítelem Silienem, kterého podezírá z udavačství.
Melvillův snímek je především dalším výletem do prostředí francouzské galerky. Po obrazové stránce se v Práskači setkává Melvillova láska k noiru a americkým gangsterkám s experimentální hravostí francouzské nové vlny - hra s černobílým obrazem, stíny, světlem a silnou stylizací.
(oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (61)
Jean-Pierre Melville je udajne jeden z najdolezitejsich tvorcov francuzskeho filmu, no ale potom to aj tak s Cinema Francaise vyzera. Okrem dobrych gangsteriek /Le Clan Sicilien/ a par drsnych filmov s panom Belmondom sa tam maloco dobre urodilo, a hnoja /Loni v Marienbadu, Hiroshima -mon Amour/ je v Cinema Francaise tiez pozehnane. Tento noir je priemer najpriemerovatejsi. Namet je nudny, nestrhne, film nema tempo a ani poriadne herecke vykony + casto poznat lacne televizne kulisy, teda najme, ked sa film odohrava v interieroch. Raz darmo, Treti Muz z roku 1949 je pre mna najlepsi europsky noir, a ked chcem fuckt najlepsie noiry, ci chcem, ci nie, musim pozerat US tvorbu, tam sa totiz tocili najlepsie noir filmy. Jo, a viem aj o tom, ze k Melvillovi a jeho tvorbe sa hrdo hlasi Quentin Tarantino. 50 % ()
Vynikající noir, jemuž vládne cynický Belmondův hrdina Silien, který se rozhodně nedá považovat za nějakého sympaťáka a lamače ženských srdcí. Těm koneckonců láme spíš čelisti. Gangsterka, v níž gangsteři nejsou idealizovaní mluvkové ze Sicílie ani ranaři za velikou louží, ale takoví chybující, mnohdy i "lidsky bezpáteřní" hajzlíci. Deštivě osudový konec celkově velmi dobrý dojem zvedá na další pětku pro mistra Melvilla. ()
Od Melvilla jsem viděl zatim jenom Osudový kruh a ten film se mi líbil hodně. Tim pádem jsem měl od Práskače velký očekávání. Bohužel se moje očekávání nenaplnilo. V tom filmu se skoro celou dobu akorát kecá a kecá a kecá. Mezi tim kecánim se sice najde i pár zajímavějších okamžiků, ale v podstatě akorát sledujete, jak někdo mele pantem. Zajímavý je vidět Belmonda v záporný roli. ()
Těšil jsem se na filmový noár s francouzskou brutální hrou očí a přitom jsem dostal dost ukecanou, černobíle sešlou kriminálku, kde můj jeden z nejoblíbenějších francouzských herců – Bebel, hraje takovýho lumpička, že mi to úplně zkazilo náladu tenhle film dál sledovat. A to i přesto, že je zde výbornej. Jen to prostě není on. Jean-Pierre Melville je tak jako tak evidentně schopný režisér, ale Práskač není zrovna film, který by mě svým komplikovaným příběhem nějak více nadchnul. ()
Říkal jsem si jaká škoda, že Melvilla chytnul námět a nejdřív si nepřečetl scénář. Nebo ho nepřečetl pořádně, nebo mu ho někdo špatně četl, nebo četl úplně jiný scénář. Tolik prapodivných jednání a šílených zvratů. Ale on ho i napsal :) Jinak vizuelně tradiční režisérův nadstandard a herecká radost, včetně mladého Bébela. Jen ten scénář .. ()
Galerie (48)
Photo © 47. MFF Karlovy Vary
Zajímavosti (1)
- Jean-Pierre Melville v tomto diele adaptoval klasický hollywoodský štýl svojich obľúbencov (John Huston, Billy Wilder) a obohatil ho o existenciálny rozmer, o akúsi reflexiu európskej senzibility. (Biopler)
Reklama