Reklama

Reklama

Šinsekai jori

(seriál)
  • Japonsko 新世界より (více)
Animovaný / Drama / Fantasy / Mysteriózní
Japonsko, (2012–2013), 9 h 35 min (Minutáž: 23 min)

Předloha:

Júsuke Kiši (komiks)

Kamera:

Haruhi Gotó

Hudba:

Šigeo Komori

Hrají:

Risa Taneda, Daisuke Namikawa, Miki Itó, Tamio Óki, Jui Horie, Sang-hyeon Eom, Juri Amano, Aja Endó, Kišó Tanijama, Nao Tamura, Šin'ja Hamazoe (více)
(další profese)

Epizody(25)

Obsahy(1)

Hned v úvodu se stáváme svědky krvavé řeže uprostřed klidného teplého dne ve městě, vše za doprovodu Dvořákovy Novosvětské symfonie. Děj se poté přesouvá do jiné doby v idylicky vyhlížejícím světě, kde jsou lidé schopni používat magii. Hlavní hrdinka Saki Watanabe se stává studentkou jakési kouzelnické školy a spolu s přáteli postupně zjišťuje, že za vší tou krásou se skrývá cosi temného. Jaká je cena za vytvoření poklidné společnosti? A co jsou zač podivní humanoidní rypoši? (umisk)

(více)

Recenze (33)

Genryuusai 

všechny recenze uživatele

Docela kvalitní seriál rozvíjející klasickou japonskou vizi o super telekinetických schopnostech. Několik dílčích nápadů to má dost zajímavých, mně to ale přijde prostě divný. Dejme tomu, že proběhne apokalypsa. To finální společenství je ale docela naivní. Rušivě naivní. Nesmyslné víc jak kdejaký akční shonen - to u příběhového seriálu zamrzí. Přesto jsem se ale vesměs bavil, takže jako celek ok. ()

Jeoffrey 

všechny recenze uživatele

Kdysi dávno, když jsem ještě chodil na gymnázium, nám v hodině biologie paní profesorka vysvětlovala, jak je to s tou evolucí. Podle jejího výkladu je člověk nejblíže svojí DNA šimpanzům, shoda s nejbližším druhem je kolem 98%. Díky této podobnosti máme stejně jako některé druhy těchto primátů prý v DNA zakódované sklony k majetnictví a násilí. Aby svá slova doložila, pustila nám tehdy dokument o šimpanzích, kde byly krásně vidět jejich teritoriální boje, souboje samců o samici a různé další půtky. Jako zajímavý fakt nám však zmínila, že existují také šimpanzi Bonobo, kteří ale vůbec agresivní nejsou. Tyto opice mezi sebou prakticky o nic nebojují a své vzájemné neshody řeší sexem. Stejným způsobem utužují i vztahy v rámci tlupy i rodiny a toto chování mají spojené i se strachem a dalšími podněty. Paní profesorka tehdy pronesla zajímavou tezi, že kdybychom byli geneticky blíže šimpanzům Bonono, než jiným zástupcům tohoto druhu, tak by lidstvo žilo mnohem zdravější a klidnější život bez válek a napětí. Už tehdy jsem si tak nějak říkal, že takováto myšlenka je zajímavá, ale z praktického hlediska není příliš moudrá a takovéto společnosti by se dle mého nemohlo úspěšně dařit a získat si výsadní postavení v rámci ostatních živočišných druhů. Přesně na tyto okamžiky ze svých studií jsem si vzpomněl při sledování tohoto anime a musím říct, že jsem si zápletku a to jak je nám zde podává téma "ideální společnosti" opravdu náramně užil, stejně tak jako další zajímavé otázky, které toto dílo přineslo. Místy to bylo lehce znepokojivé a obzvláště tu šílenou a pro mě nepochopitelnou změnu, díky časovému skoku, která přišla v 8. episodě, kdy jsem nestačil valit oči, co vše se mimo záběr změnilo, si budu pamatovat ještě hodně dlouho. Právě proto, že jsem měl často dost velký problém s chováním postav a i když jsem chápal, že oni jsou jiní, než normální děcka, nemohu dát tomuto dílu plný počet, protože i když je toto dílko opravdu hodně bohaté a v podstatě hodně chytré a povedené, občas jsem na něj koukal s obrovskou dávkou překvapení, šoku a sebezapření nad logikou postav a tak celkový zážitek pro mě nemohl být dokonalý. Kvalitou myšlenek to podle mě na těch 5* určitě má, ale protože má hodnocení jsou především subjektivní tak jenom 8/10. ()

Reklama

Ajantis 

všechny recenze uživatele

Šinsekai Jori vykresluje apokalyptickou budoucnost, v níž jsou lidé i uspořádání světa – hlavně díky quasimagickým schopnostem, Cantu – v mnoha ohledech odlišné, avšak některé otázky přetrvaly, ba naopak vystupují ještě naléhavěji. Jedná se zejména o hledání hranice mezi zájmy jednotlivce a společnosti a mezi svobodou a bezpečím, a podobně nosné je rovněž téma soužití lidí s podřízenými, nicméně inteligentními tvory queeraty. Fiktivní svět je ve svých základních rysech popsán přesvědčivě a navíc oplývá podmanivě tajemnou atmosférou plynoucí z částečně neznámé historie i utajování řady informací v zájmu fungování společnosti. Nejvíc na seriálu oceňuji, jak suverénně jsou veškerá témata pojednána z pohledu různých aktérů a v průběhu jejich vývoje po dobu několika desetiletí; to je v anime značně neobvyklé. Divákovo vnímání světa okolo se tak vyvíjí spolu s hlavními protagonisty od prvotní snahy o odhalení všudypřítomných tajemství a pociťování zásahů dospělých do svého života jako nepřijatelných manipulací a krutostí až ke konečnému pochopení, proč k takovým zásahům dochází. Na rozdíl od řady jiných seriálů se Šinsekai Jori neskrývá alibisticky za závoj stěží proniknutelných metafor a symbolů, ani nespoléhá na šokující odhalení; své these předkládá sice poněkud rafinovaně, ale srozumitelně, a odpovědi nechává na divákovi. Zejména závěrečné „urovnání vztahů“ lidí s queeraty je podáno značně věrohodně… a mrazivě. Za pozornost stojí i několikerý žánrový posun, v němž jsou všechny žánrové polohy zvládnuty stejně bravurně a jenž činí výsledný zážitek ještě pestřejší. V tuto chvíli se mi Šinsekai Jori jeví jako nejlepší anime, které jsem dosud viděl. ()

Hromino 

všechny recenze uživatele

Podobně jako Casshern Sins k nedoceněnosti předurčený klenot, který pod tíhou konvenčních anime snadno zapadl. A pravdou je, že bych si jej možná ani já nevšiml, kdyby mě coby Čecha přirozeně nezaujal jeho název, jenž je přímým odkazem na Dvořákovo opus magnum (které v seriálu hned několikrát působivě zazní). Právě s již zmiňovaným Casshernem má Šinsekai jori mnohem víc společného než jen režiséra – v obou případech se jedná o postapokalyptické dílo, v němž je mistrovsky budována atmosféra za pomoci vynikající audiovizuální stránky a které nejednou podněcuje diváka k zamyšlení. Zároveň však ani jedno nepředstavuje nějaký smrtelně vážně se tvářící pseudoart, pod jehož nakrášlenou vizuální schránkou by se skrývaly vlastně jen vyprázdněné věty; obojí je bez problémů přístupné obyčejnému divákovi, jemuž jen stačí se naladit na tu správnou notu. Já se na ni naladil velmi rychle a na konci si z nedokonalé ukojenosti přál, aby seriál byl býval delší a dostalo se mu někdy pokračování, což jsem si naposledy přál u… hm, možná právě onoho Cassherna. Anime, které místy mrazí, místy nechává diváka v neskutečném napětí, místy v úžasu, místy diváka uvolňuje…, ale nikdy jej nenechává úplně klidným a netečným vůči dění na obrazovce. Fůra zajímavých nápadů, nejedno překvapení, sympatické, propracované postavy, potenciál, který nejen že byl plně využit, ba dokonce jej ještě trochu zbylo na pokračování, které se – žel bohu – asi již neuskuteční. Leč kdoví, možná je to tak lepší. Každopádně nejlepší práce z dílny s názvem A-1 Pictures, jež jindy tvoří díla poskytující zcela konvenční zážitek, ale která nyní poskytla zážitek nezapomenutelný na všech frontách a v mé top 10 seriálu zaručené místo. ()

Scalpelexis 

všechny recenze uživatele

Když jsem se zpočátku mrknul na vystavený plakát s několika šťastnými dětičkami, tak jsem předpokládal úplně něco jiného. A ono se nám z toho vyklubalo existencionální drama/sci-fi plný velmi nepohodlných morálních a filosofických křižovatek. Jenže ono se to i po 1/3 epizod stále tváří na něco úplně jiného (i když mírné hinty nám jsou naznačovány v momentech, kdy dáváme nejmenší pozor), takže jsem zpětně překvapen, mile, kam až jsme došli. Zpočátku jsem byl díky hodně hutné astmosféře a solidnímu napětí přikován očima k monitoru, snažil se rozluštit a dopídit oné záhady..najednou střih, přepneme již do sekvence, kdy již trochu tušíme jádro pudla a postavičky se nám začnou rychle hemžit. Připomíná mi to, jako kdybych viděl komorního Vetřelce a jeho akčního následníka Vetřelci hned po sobě; takový je to skok. A pak přijde konec ve formě posledních dílků do skládačky, vymaluje Vám na obličej již spoustu známých fakt a vy stejně v mírném úžasu a hlavně znepokojení si budete promítat, co jste to viděli. Nebudu zde hodnotit pár zvláštnějších věcí typu sexuální přitažlivost, místama skutečně mocná lidská naivita (nelogická rozhodování a chování) a až nepřirozená dětská zvědavost (drobný SPOILER: rodiče se strachují jak blázen o své dítko a stejně ho nechají odejít kam si zamane a na jak dlouho chce? konec SPOILERU), trochu přetažená předfinální tunelová sekvence a ankonec i místama trošilinku divnější počítačová animace. Nicméně! Příběh má v sobě tolik poselství, krtiky naší společnosti a zárověň i jisté moudrosti a ponaučení, že půjdu téměř jen kvůli tomu k maximálnímu hodnocení. Časté znění Dvořákova mistrovského díla též zahřeje. Závěrem musím umocnit, že to není dílo dokonalé; každopádně se jedná v rámci anime tvorby o počin velmi neobvyklý. Doporučuju. ()

Galerie (402)

Zajímavosti (2)

  • Jakou hlavní hudební motiv série posloužila Symfonie č. 9 v E moll, op. 95 od Antonína Dvořáka s názvem „Z Nového světa“ či „Novosvětská“. Podle ní byl také celý seriál pojmenován, v překladu totiž znamená právě „Z Nového světa“. (biasim1)
  • Anime nemá žádnou úvodní píseň. Endingem 1. až 16. epizody je píseň „Wareta Ringo“ a zpívá ji Risa Taneda (dabérka Saki Watanabe), počínaje 17. epizodou ji s písní „Yuki ni Saku Hana“ vystřídá Kana Hanazawa (dabérka Marii Akizuki). (cesmine)

Reklama

Reklama