Režie:
Wes BallKamera:
Enrique ChediakHudba:
John PaesanoHrají:
Dylan O'Brien, Kaya Scodelario, Aml Ameen, Thomas Brodie-Sangster, Ki-hong Lee, Will Poulter, Patricia Clarkson, Blake Cooper, Dexter Darden, Jacob Latimore (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Podzemní výtah Thomase vyvezl na louku obklopenou vysokými zdmi. Vůbec na nic si nepamatuje, dokonce si zpočátku nevzpomíná ani na vlastní jméno. Hned po příjezdu jej přivítá skupina dalších mladíků, které již dříve potkal stejný osud. Vytvořili zvláštní komunitu, která se na tom podivném místě snaží přežít a zároveň neúnavně hledá únikovou cestu. Možnost utéct mají každé ráno, kdy se ve zdi otevírá obrovská brána. Ta jim však pouze umožňuje vstoupit do obrovského a neustále se měnícího bludiště, které jejich nový domov obklopuje. Nejlepší a nejodvážnější běžci hledají cestu ven a postupně mapují jednotlivé části labyrintu. Mají na to jen čas vymezený denním světlem, večer se brána uzavírá a kdo se nestihne včas vrátit, mezi stěnami labyrintu nepřežije. Zůstane po něm jen přeškrtnuté jméno vyryté na stěně. Labyrint se totiž v noci mění na děsivé místo plné nejrůznějších nástrah, kvůli nimž se pravděpodobnost přežití v jeho útrobách limitně blíží k nule. Thomase přesto bludiště neustále přitahuje. Možná za to může i fakt, že je jiný než ostatní chlapci. Jemu jedinému se zdají podivné sny o minulosti a o záhadné organizaci skryté pod zkratkou W.C.K.D. Navíc právě jeho jméno vykřikne nový pasažér, kterého přiveze další výtah. K překvapení všech to ale není chlapec, ale dívka (Kaya Scodelario). A právě ona možná drží klíč od brány jejich vězení. (Cinemart)
(více)Videa (6)
Recenze (1 040)
Z tohohle filmu je evidentně vystřižena jedna veledůležitá scéna. ..... Běží 45. minuta. Rozezvučí se signál, že přijíždí výtah a k překvapení všech v labyrintu uvíznuvších kluků se v něm objevuje poprvé holka. Vypadá to, že je omámená, ale ještě stihne hlesnout moje, pardon, Thomasovo jméno. Kluci na sebe zmateně pohlédnou. STŘIH. Krasotinka leží na posteli, nejspíš pořád spí a pár kluků nad ní debatuje (kamera takticky zabírá jen jejich horní půlku těla). STŘIH. Kluci jsou před chajdou nějak podezřele vysmátí, dívčina se probouzí, nic si nepamatuje a film běží unyle dál. A já se ptám: Co se klukům odehrávalo v hlavách, když zjistili, že před nimi leží bezbranná omámená samička? Jakým stylem se o ni losovalo? Dávali si pozor? Zažil si tohle každý nově příchozí do labyrintu? Bolelo to i Jana Tleskače? .. ()
Vážně nesnáším, když kamera trpí Parkinsonem. Po několika (zdánlivě nekonečných) vteřinách chaotického třasu, zběsilých střihů a snahy vnímat, čí ruka se mi to právě mihla před xichtem, který z aktérů to právě schytal a tak podobně, zkrátka rezignuji a nějakou dobu trvá, než se do děje znovu ponořím. K FILMU: Čekala jsem víc. Předlohu jsem nečetla, ale upřímně doufám, že se z toho nakonec vyklube ještě něco jiného, protože zápletka virus-mozek-testování mě opravdu, ale opravdu neuspokojila. Pominu-li nakousnutou zápletku, zbytek příběhu není špatný, jen škoda, že se jedná o updateovanou "Kostku" (motiv přeskupujícího se bludiště, "no way out", specifická skupina lidí, kteří netuší, kde jsou, proč tam jsou, ani jak se tam dostali a tak podobně). V porovnání s "Hunger Games" či "Divergencí", kteří mě, jakožto další několikadílné teenage sci-fi based on a book by *někdo*, skutečně překvapily a zaujaly, je "The Maze Runner", i přes všechna svá pozitiva (scény uvnitř bludiště, někteří herci...), neskutečně slabý a předimenzovaný. Návštěvu druhého dílu v kině si ještě rozmyslím. ()
Není to vůbec špatné. Zápletka samotná i její uchopení coby dobrodružné fantasy na pozadí psychologického soužití skupinky "vyvolených" zvládají udržovat pozornost po celou dobu v bdělých mezích, a přestože námět představuje pro dnešní dobu typický, ambiciózní "velkofilm pro mladé", vizuálně stylizovaná forma je často zastíněna komorními scénami, v nichž se vyostřují konflikty mezi postavami a tajemný labyrint je nám pouze popisně představován. A to je dobře, jelikož ani myšlenkové vyznění a ani akční vnitřek bludiště nemají dostatečný potenciál na to, aby se jimi divák propletl k velkému nevšednímu zážitku. Film tak brzy z hlavy vymizí, ale ta trocha, co v ní zanechá, je veskrze pozitivní. 65% ()
Dvouhodinové intro k něčemu možná zajímavějšímu, co se možná ukáže v dalším díle. Na žádné otázky položené v tomhle filmu nenajdete odpověď a pokud se vám snad bude zdát, že ano, v následujících minutách zjistíte, že to byla jen zástěrka pro něco mnohem divnějšího, o čem se ale zase nedozvíte víc. Film obsahuje spoustu vysokých zdí, které se občas hýbají, nějaké kybernetické pavoukomrchy a logické díry. Například jak to, že když se mezi několika desítkami kluků v pubertě objeví holka, ani je nenapadne před její vagínou stát frontu?! ()
O poznání zajímavější, dospělejší a smysluplnější film než všechny ostatní young adult adaptace. <šovinismus>Za což nejspíš může fakt, že na rozdíl od ostatních knih žánru tuto napsal muž, trololo. <šovinismus> 8/10 - celá recenze: www.sci-film.cz ()
Galerie (167)
Photo © Twentieth Century Fox Film Corporation
![Labyrint: Útěk - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/160/148/160148647_bd7615.jpg)
Zajímavosti (20)
- O roli Thomase se ucházeli herci Brenton Thwaites a Connor Paolo, nakonec ji ztvárnil Dylan O'Brien. (willy1)
- Některé z postav jsou pojmenovány po významných světových myslitelích, např. Thomas (Dylan O'Brien) po Thomasi A. Edisonovi, Alby (Aml Ameen) po Albertu Einsteinovi či Newt (Thomas Brodie-Sangster) po Isaacu Newtonovi. (MatyM)
- Dylan O'Brien roli Thomase málem nezískal. Režisér Wes Ball tvrdil, že je Dylanův účes "příliš MTV". Když ale dostal fotku, na které herec neměl nagelované vlasy, změnil názor obsadil jej. (IvcaSammet)
Reklama