Režie:
Václav KadrnkaKamera:
Jan Baset StřítežskýHrají:
Karel Roden, Aleš Bílík, Matouš John, Jiří Soukup, Michal Legíň, Jana Oľhová, Ivan Krúpa, Eliška Křenková, Tomáš Bambušek, Petr Cemper, Václav Kadrnka (více)Obsahy(1)
Malý Jeník, jediný potomek rytíře Bořka (Karel Roden), se jednoho letního dne obléká do dětského brnění a utíká z domova v touze dosáhnout Svaté země. Samota, klopýtání přes kořeny a překonání strachu ze tmy se samy o sobě stávají vzrušujícím zážitkem; neznaje však směru cesty, brzy se ztrácí a archetypálně dětský element vyprávění s ním. Zoufalý otec se vydává po stopách zmizelého synka. Jako by mu ale osud nepřál, všude přichází pozdě a zastihne vždy jen svědky tvrdící, že chlapce viděli. Bořka postupně přemáhá beznaděj, zmatené vědomí se drolí a okolní krajina se stává krajinou jeho mysli. (Cinemart)
(více)Recenze (156)
"Motiv otce truchlícího po zbloudilém synovi se ve filmu nijak nerozvíjí, tedy až na zhruba půlminutovou dialogovou výměnu mezi Bořkem (Aleš Bilík) a jeho náhodným spolucestujícím u nočního ohně. Scéna, kdy se Bořek vrhne u stánku na vyřezávané figurky, protože mu tváří připomínají syna, a trhovci…" více
"I když snímek ocení porota, divák ho ocenit nemusí, a vůbec není třeba, aby se kvůli tomu cítil méněcenně. Ne každý pomalu plynoucí snímek s nekonečnými záběry v sobě má hluboký význam. Ano, Křižáček je netradiční a natočit takový film je asi odvážné, ale to automaticky neznamená, že jde o umění a…" více
"Rozhodně vám nemůžu Křižáčka doporučit, ale jistým způsobem velmi fandím tomu, jak si jeho tvůrci jdou za svým. To, že před lety v Karlových Varech vyhrála Křišťálový globus Amélie z Montmartru, zatímco letos Křižáček, to je pro mě taková hezká symbolika toho, co se s tímto festivalem stalo." více
"Nelze ignorovat tu možnost, že pro někoho jiného třeba bude Křižáček až spirituálním a duchovně i umělecky obohacujícím zážitkem na hraně meditace a filmového obrazového labužnictví, v němž bude spatřovat inspiraci Františkem Vláčilem, Andrejem Tarkovským nebo Terrencem Malickem, ale převažujícím…" více
"S Křižáčkem projevil Kadrnka odvahu. Od své asketické filmové formy neuhne ani o milimetr. Masové nadšení nelze očekávat, ale i člověk bažící po uměleckém prožitku se na konci může cítit pořád docela hladový." více
"Kamera přímo vybízí k uměleckým obrazům, ty se ovšem nekonají a divák se tak musí spokojit s nekonečnými záběry, které dlouho a zbytečně snímají scénu i po skončení děje. Zvuk je také plochý a jakkoli se formální stránka může ohánět záměrnou minimalističností, nezajímavost je neodpustitelná. Film…" více
"Režisérův debut Osmdesát dopisů to měl jednodušší, protože svým příběhem z doby normalizace o snaze ženy a jejího syna vycestovat za manželem do emigrace vstupoval na pevnější půdu – významově předjednané pole našich vzpomínek na předlistopadovou minulost. Navíc jeho přístup ke komunismu jako k…" více
"Soustředěná, středověce bezčasá mozaika s Rodenem a Kadrnkou: oba tu jsou pevně v kramflecích, ale nestačí to. Křižáčka nezastavuje fanatický Saracén, Křesťan, ani bezvěrec, potápí ho neschopnost komunikovat téma, prázdné symboly s pro dějovou vyprazdněnost nedostačující úrovní výrazových…" více
"V hledání vlastní divácké cesty vidím smysl tohoto snímku. Stejně tak to ale mnoha lidem z filmové branže i divácké obce může nahánět hrůzu. Sama nerozumím těm, kteří se ptají, proč se filmy jako Křižáček vlastně točí. Stejně tak bych se já se svým založením a pohledem na svět mohla ptát, proč…" více