Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Co byste udělali, kdyby jednoho rána u vaší luxusní vily zazvonil bezdomovec, tvrdil, že dobře zná vaší ženu a chtěl se vykoupat? Richard mu pořádně nandá. Jeho ženě Marině je to ale trapné, a bezdomovce, který se představuje jako Borgman, pustí dovnitř. A tak to celé začne. Příběh filmu Borgman je krutý, přímočarý a optimální pro milovníky černého humoru. Jenže kromě toho pokládá i řadu otázek a nechává divákům prostor, aby si ho přebrali po svém. V mnohém připomene postupy české nové vlny, v mnohem zas ironická a přesná severská dramata. (Artcam Films)

(více)

Videa (5)

Trailer 3

Recenze (286)

JASON_X 

všechny recenze uživatele

(Betonové boty zná každý, kdo sleduje mafiánské filmy, ale betonový... klobouk? Ten je pro mě příjemnou novinkou!) Borgman je zajímavá absurdní thrillerová groteska, jejímž výkladem si nehodlám lámat hlavu, i když se mi samozřejmě pár brakových teorií mihlo hlavou: Plíživá invaze padlých andělů? (viz úvodní kvazibiblický citát). Nebo mimozemských klonů s telepatickými schopnostmi? Řádění fanatické sekty asasínských magorů, nebo zfetovaných uctívačů nějakého šíleného boha či démona? Ale myslím, že si prostě parta Holanďanů pro zábavu střihla takový jemně dadaistický a absurdní kousek a hotovo (praštěná scénka se zahradním divadlem mi to jen potvrdila). Takže jsem se vykašlal na hledání všelijakých těch parabol, hyperbol a alegorií, ale pouze se nechal bavit (a občas i nechtěně - třeba kácením stromu se zabržděným řetězem). Každopádně hodně příjemná změna. ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Z Borgmana jsem jelen. Nějak mi pořád není jasné, o co v tom vlastně šlo. Pokaždé, když už jsem si myslel, že jsem doma, se stalo něco, co vyvolalo další otázky a dalo podnět k přemýšlení, jak to vlastně všechno je. Ale film mě vtáhl a bavil. A to bylo také jediné, čím jsem si byl u téhle bizarnosti rozkročené do několika směrů jist. 75% ()

Reklama

Seabeast 

všechny recenze uživatele

ÚVAHA NAD INTERPRETACÍ: Nejprve by bylo dobré si ujasnit, co Borgman a jeho kumpáni rozhodně nejsou: lidé. Od toho je třeba se odrazit, protože jak je později patrno, tak z prvnotního dojmu vágluse (který ovšem disponuje mobilem) se dostáváme k postavě, která manipuluje s okolím, umí komunikovat se psi (kteří ho poslouchají) a má kolem sebe společníky, co neváhají pro něj i zabít. Co jsou tedy zač? Na první shlédnutí si těžko u těchto typů filmů dáte hned všechno do souvislostí, ale je třeba se podívat na úvodní citát. "en zij daalden neer op aarde om hun gelederen te versterken" z holandského překladu doslova "a padli na zem, aby posílily své pozice". U anglických titulků je to zase "and they descended upon the earth to strengthen their ranks" čili "a sestoupili na zem, aby posílily své pozice". Údajně se prý jeví jako citát z Bible, ale není to tak, možná má tak jen působit. Po citátu film otevírá scéna ukazujíce kněze a jeho dva společníky jako lovce, kteří chtějí Borgmana spolu s dalšími ukrývajícími dostat. Jsou tedy "vyhnáni" a s oním citátem se nabízí vysvětlení, že se patrně jedná o jakési zlé duchy, démony nebo spíš padlé anděly a že "padli nebo sestoupili na zem". Borgman s největší pravděpodobností hodně vychází z náboženské tématiky, zvláště z křesťanského pojetí, ale působí jako celek nejednoznačně a zvláštně. Jakoby odrážel kritiku buržoazní společnosti žijící v přepychu, která v tomto případě zrcadlí pokřivené rodinné vztahy a vazby. Ovšem také bych řekl, že je film metaforickým vyjádřením biblického Prvotního hříchu ve zcela neobvyklém a osobitém pojetí Alexe van Warmedama. Richard je jako Adam, Marina jako Eva a Borgman jako Had, který svádí Evu. Zahrada Eden by tak mohla představovat jejich "skvostný život", "dům s pozemkem" a "nadstandardní životní poměry". Jejich závěrečná smrt by symbolizovala samotný akt "vyhnání", takže se nabízí otázka. Odehrává se příběh vůbec na zemi? Úvodní citát možná tady naráží na paradox, ale třeba jen vysvětluje roli Borgmana a jeho bandy jakožto "padlé anděly". Filmy nemusí nikdy zobrazovat přímou realitu, proto je spousta lidí zmatena ve výkladu - stačí se jen podívat na Lynchovi snímky, které jsou jak z "jiného světa". Dále, co je zajímavé, je několik scén v ložnici, kde Borgman sedí během spánku na hrudi Marině. Evokovalo mi to obraz, který znázorňuje "noční můru", jehož autorem je Nikolaj A. Abildgaard. Všimněte si, že Marina na něj nereaguje, stále spí a během sezení se ji zdají velmi zlé sny. A co ti dva černí psi? Dali by se snad přirovnat z negativního úhlu pohledu k pekelným psům (jedna z podob ďábla), protože třeba ve Faustově příběhu se poprvé Mefistofeles zjevil v podobě psa. Řekl bych, že se jedná o ty dva mužské Borgmanovi služebníky. Jak si vůbec vysvětlit ta znaménka? Nejspíš systém značkování obětí od těch zlých entit. Co vůbec má znamenat závěr s odvedením dětí z domova? Že by snad Borgman a spol. "posílily své pozice" (jak zmiňuje úvodní citace)? Každopádně, Borgman těch otázek ale pokládá mnohem více a zodpovědět si na ně můžete každý po svém. () (méně) (více)

POMO 

všechny recenze uživatele

Dávno som sa po filme necítil tak ako-zdrogovaný, ako po Borgmanovi. Hypnotická podivnosť, ktorá vás nepohltí tým ako vypadá či znie (hudba v nej zaznie iba miestami a obraz je minimalistický), ale čisto tým, čo sa v nej deje. Európsky filmový art, ktorý však na myšlienku nehrá zadumane a rádoby duchaplne, ale z ostra na rovinu a pekelne čiernohumorne. Festivalovka ako vyšitá, výdatná hostina pre milovníkov protiprúdu. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Přesně ten typ evropské artové komedie, který mi sedí. Absurdní komickou polohou v lecčems připomené nedávné počiny nového řeckého filmu (především Špičák a Alpy), ale při bližším prozkoumání režisérovy filmografie je jasné, že si svůj osobitý styl udržuje už od počátku devadesátých let a nejde tedy o imitaci úspěšného modelu. I přes všudypřítomnou nadsázku a záměrné úlety ve vyprávění si Borgman udržuje znepokojivou působivost, i když podmanivá atmosféra plná otázek a šokujícího narušování očekávání k závěru viditelně slábne a film pouze setrvačně splní to, co už divák tuší. Škoda, že režisérova podvratnost nevydržela s dechem, ale i tak množství bitarních motivů a nečekaných žánrových příměsí stačí na samovolné podráždění bránice a poměrně otevřenou hru s dorážejícími hypotézami. ()

Galerie (31)

Zajímavosti (3)

  • Film se natáčel ve městě Bloemendaal. (willy1)
  • Hoci to nikde vo filme nie je uvedené, Borgmanovo (Jan Bijvoet) správanie sa nápadne podobá mýtickej bytosti menom "alp", čo je démonická nočná mora z nemeckého folklóru.
    (misterz)
  • Zástupcovia Holandska zvolili film Borgman ako svojho kandidáta do boja o nomináciu na Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film za rok 2014. (MikaelSVK)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno