poster

Výchozí bod

  • Česko

    I Origins

    (festivalový název)
  • USA

    I Origins

  • Slovensko

    Východiskový bod

Drama / Sci-Fi / Romantický

USA, 2014, 107 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Vančura
    ***

    Když se po téměř ročním váhání, zda ten film vlastně chci nebo nechci vidět, konečně dokopu k tomu, že si ho pustím, téměř celou dobu u něj pro změnu přemýšlím, zda ho chci vůbec dokoukat, a když se tak konečně stane, nějak tápu, co si vlastně o něm mám myslet. Jisté je, že jsem si podle traileru myslel, že to bude o hodně lepší film, než jak se mi po zhlédnutí jeví - když člověk sleduje závěrečnou scénu (která podle všeho měla ambice být velmi silná), dochází mu, že celý film si k ní nenápadně připravoval cestičku, aby to na člověka v závěru správně vybalil. A přesto - na mě to prostě nějak nezabralo, a celý film mě dosti emočně minul. Nejzajímavější jsem na něm vposledku shledal části, které jsou vzhledem k hlavnímu vyznění filmu spíše podružné (na mysli mám vystižení milostného vztahu Iana a Sofi), a naopak to zásadní mě spíše otravovalo (na mysli zde pro změnu mám to filmové lavírování mezi (pseudo)vědeckým a nevědeckým náhledem na svět - obecně nemám rád, když mám pocit, že ze mě film dělá debila, což zde podle mě sedne skoro na všechno, co se v tomto filmu tváří vědecky). Ačkoli mě film zpočátku zaujal originálním námětem a sympatickým obsazením, hned v úvodu u mě dokonale klesnul ve chvíli, kdy voiceover hlavní postavy pronese, že by nám "rád pověděl příběh očí, které změnily jeho svět" - jaký to diletantský úvod, jaká scenáristická fušeřina hned na začátku! Jako by se člověk nechystal sledovat film z 21. století, ale číst nějaký zaprášený bildungsromán z dickensovské éry! Čemuž dá vlastně následný děj filmu za pravdu - na mysli mám příklon k této umělecké formě, kterou v současnosti shledávám těžce anachronickou. Aneb mou inteligenci vyloženě uráží sledovat tyhle novodobé zhipsterizované storky o - SPOILER ALERT - polepšených hříšnícich, kteří jako nevěřící Tomáš prohlédli a seznali svůj omyl. Pokud by je někdo bral vážně, dokazoval by tím, že je stejně povrchní jako tento film. Nevím no, možná je vážně největší problém v tom, že jsem si před tímto filmem pustil jeho trailer (což normálně skoro nikdy nedělám!), protože jsem si na jeho základě myslel, že by to mohlo být něco mezi Věčným svitem neposkvrněné mysli a Indickým nokturnem, ale samozřejmě to nemá k působivosti prvního a spiritualitě druhého nakročeno ani omylem. Hipsteři povinně strkají do oblíbených filmů, blazeovaní diváci jen znuděně nadzvedávají obočí - to mělo být jako všechno? Hm, tak možná někdy příště.(15.9.2015)

  • nunka
    *****

    Ono to začína ako romantická love story a len v dialógoch je jemne naznačené, že rácio versus mystika bude nosnou témou tohto jedinečného filmu. To, čo prichádza neskôr je sofistikovaná filmárčina spájajúca paradoxy, protichodné tendencie a všetky audiovizuálne prvky do jedného kompaktného celku. Je to presne ten typ filmu, ktorý chytí za srdce a slovne sa len veľmi ťažko obhajuje divácky zážitok, ktorý vyvolá.(9.3.2015)

  • playboxguest
    ***

    Nevěřím na život po životě, jsem v tomhle směru spíše skeptik. Věřím na lásku, ale láskyplná první hodina tohohle filmu mi příliš neučarovala, pokud nepočítám fakt dokonalý oči Àstrid Bergès-Frisbey (jsou vůbec její? mně přijde že samotná herečka je má spíš tmavší) a hudební podbarvení, který filmu dávalo atmosféru. Skeptik neskeptik, co fakt musím vyzdvihnout, to je poslední půlhodinka, která má neuvěřitelnou sílu, ať už věříte či nevěříte, to si přiznejme do očí. Ze mě závěrečná scéna u výtahu vytáhla poměrně slušnej náhon slz podpořenej rozklepanou bradou, což se povede jen málokterému filmu.(24.1.2015)

  • MontyBrogan
    ***

    Mám z filmu obdobne rozporuplné pocity ako Michael Pitt z výsledku testovania malej Indky. Na druhej strane ale chápem jeho záverečné precitnutie. Nádej, že svet nie je také kruté miesto, ako sa môže niekedy zdať, obmäkčí istotne aj najväčších skeptikov a realistov. Láska k osobe, ktorá už neexistuje, tiež nie je práve racionálny jav a nepopierame ho kvôli tomu. Každopádne neviem, či je to správne alebo nie, alebo či to mám vnímať len ako zábavu, ale tieto filozofické sci-fička sú vo svojich témach a interpretáciách myšlienok omnoho trúfalejšie ako akýkoľvek iný žáner. A ja odmietam byť nadšený vždy keď niekto príde s podobnou polemikou o absolútne neriešiteľných otázkach.(25.12.2014)

  • jojinecko
    *****

    Asi takto: za mňa film roka 2014, ktorý ma kompletne dostal!!! Btw: tematiku a polemiku medzi ráciom vs. "niečím, čo nás presahuje" geniálne a neprekonateľne vykreslil Kieslowski v prvej časti svojho Dekalógu. Tento film sa tejto nedostihnuteľnej méte aspoň "na dostrel" priblížil (myslené ako veľká pocta:)(10.3.2015)

  • - Režisér a autor scénáře filmu Mike Cahill uvedl, že hlavní inspirací pro film pro něj byla slavná fotografie afghánské dívky jménem Sharbat Gula, kterou v roce 1985 pořídil fotožurnalista Steve McCurry. Tato ikonická fotografie obletěla celý světa a dodnes zůstává fenoménem. S filmem je také úzce spojen příběh o následném hledání této dívky, které trvalo celých 17 let. Její totožnost byla nakonec potvrzena právě díky metodě biometrické identifikace podle oční duhovky. (Midori_Mike)

  • - Spoiler: Jeden z dôvodov, prečo bola India vybraná ako krajina, kde Ian Gray (Michael Pitt) nájde dievča s rovnakými očami ako mala Sofi (Astrid Bergès-Frisbey), bol ten, že v Indii sa skutočne využíva technológia na zber biometrických dát prostredníctvom skenovania očí obyvateľov. (Robby6)

  • - Vo filme zaznejú piesne "Motion Picture Soundtrack", "Life in a Glass House" a "Melatonin" od britskej rockovej skupiny Radiohead. (skeptic)