poster

Výchozí bod

  • Česko

    I Origins

    (festivalový název)
  • USA

    I Origins

  • Slovensko

    Východiskový bod

Drama / Sci-Fi / Romantický

USA, 2014, 107 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radek99
    ****

    I druhý celovečerní film Mikea Cahilla je nevšední filmovou událostí. V době, kdy málokdo umí přijít s něčím opravdu originálním, se Cahill dál zabývá svéráznou modifikací proměny nezávislého filmu. Žánrové zařazení (tedy nízkorozpočtové sci-fi) je znovu pouze odrazovým můstkem, tentokráte pro nezvyklou nadžánrovou soft-filosoficko-náboženskou hru ve stylu výtečného Schenkmanova Pozemšťana. Cahill ovšem žánry rád mixuje, a tak je celý náboženský kontext rámován opravdu hodně nevšední romantickou dějovou linkou, ve výsledku je Výchozí bod možná nejpodivnějším romantickým snímkem, jaký jsem kdy vůbec viděl. Tuhle rovinu umocňuje silně emotivní závěrečná výtahová scéna, rovinu náboženskou pak uzavírá scéna následující po skončení závěrečných titulků (u tohoto filmu se vyplatí neodcházet z kina před jejich skončením). Celý film je pak o střetávání protichůdných principů - věda versus náboženství, přístup vědecký (Ian) a esoterický (Sofi), což ovšem obé zastiňuje lidské existence přesahující láska. Vskutku dobrý film nestojí na rozpočtu, rozhodující roli hraje nápad a invence a v tomhle je Mike Cahill naprosto unikátní - jeho scénář je opravdu chytrý a sofistikovaný a ač jsem člověk racionální a v Boha nevěřící, nechápu ho jako dogmatickou odpověď na vlastní spirituální otázky, ale jakousi možnost rozvíjení dialogu. Emocionálně byl ovšem pro mne osobně Cahillův filmový debut Jiná země silnějším prožitkem...(6.1.2015)

  • castor
    ***

    „Něco vyššího“ se vznáší ve vzduchu. Racionální molekulární biolog o nějaké nadpřirozené existenci nehodlá ani spekulovat. Je posedlý očima, jedinečností duhovky a svým výzkumem. Spirituální dívka, kterou potká na party, svou nespoutaností a otevřeností naruší jeho racionálno. Téma tvůrců o konfrontaci vědeckého poznání a víry diváka zajímá, je to přemýšlivý kus, komorní, kterému nicméně trošku škodí až moc pomalé tempo. Nejedno místo je hlušší, což zacloumá s divákovou pozorností. Křehkou romanci vystřídá lehčí sci-fi, ač věříme, nejsme úplně ponoření v tom, co nám tvůrci předkládají. Výborná je kamera, postavy jsou naopak docela odbyté. Michael Pitt na velkém prostoru neselhal, překvapí i španělská herečka Astrid Berges-Frisbey coby hrdinova femme fatale. Ty tři hvězdy jsou samozřejmě velmi silné, ale nechám to takhle!!(25.12.2014)

  • Pluhy
    ***

    Posmrtný život a duchovno není nic, co by rajcovalo biologa Iana Graye. Raději se vrtá v molekulách žížalek a hledá způsob, jak jim naroubovat na hlavu očička. Jediné pro co žije je věda a jeho nová holka. První půl hodinku ovšem není z filmu patrné co bude zápletkou a o čem film vypráví. Všude je jen posedlost v lidských očích a nuda v laborce, ovšem po chvilce film začne přidávat na intenzitě a připravuje výpravu do Indie a hledání jediné konkrétní lidské rohovky. Zpracovaní nijak nevybočuje ze zajetých kolejí americké nezávislé filmařiny. Zaujme ovšem existenciálními úvahami o hranicích mezi vědou a duchovnem.(6.7.2014)

  • honajz
    **

    Kamera je velmi slušná a umí navodit i atmosféru. Žel, scénář je mizerný, nápad pitomý, protože si sám sobě vnitřně odporuje, a konec je pedofilní. Je zde trochu mystična, nečekaný šok v půlce filmu (ten mi přišel taky takový vychcaný od autorů), a celkové sdělení stojí na tak křehkých nohách, že je těžko brát vážně, jak povrchně zde všechny ty repliky a důkazy znějí. Vůbec to nejde do hloubky - a to ani jak v samotném nastoleném tématu, tak ani v charakterech postav, které jsou vlastně jen opět povrchně načrtnuty. Nelíbilo se mi to, nemělo mi to co říct.(31.12.2014)

  • Filmmaniak
    *****

    Tak až takové překvapení jsem nečekal. Naprostá pecka, která je výborně natočená, skvěle zahraná a výtečně napsaná. Dialogy jsou realistické, postavy plně uvěřitelné a příběh, jehož hlavním motivem je střet materialistického a duchovního uvažování, až zaráží svou promyšleností a inteligencí. Okouzlující a dojemná zápletka je vlastně jednoduchá, ale realizovaná s chirurgickou přesností. Škoda, že trailer z ní nebetyčně vyzrazuje tři čtvrtiny, děj je totiž nepříliš předvídatelný a filmu se celkem daří tajit jeho směřování až do poloviny (podobné téma zpracoval výborně třeba Atlas mraků). A rozhodně si počkejte na úplný konec titulků, jinak byste se připravili o roztomilou pointu.(1.7.2014)

  • - Dr. Ian Gray (Michael Pitt)  fotografuje technikou tzv. reverzního uchycení objektivu, která je sice vhodná pro pořizování detailů lidských očí, nicméně při ní je vzhledem k absenci elektronického spojení mezi fotoaparátem a objektivem vyloučeno užití funkce automatického ostření. Ve scéně, kdy Ian fotografuje Salomininy oči, je zvuk motorku automatického ostření přesto slyšet. (Neuge)

  • - Režisér a autor scénáře filmu Mike Cahill uvedl, že hlavní inspirací pro film pro něj byla slavná fotografie afghánské dívky jménem Sharbat Gula, kterou v roce 1985 pořídil fotožurnalista Steve McCurry. Tato ikonická fotografie obletěla celý světa a dodnes zůstává fenoménem. S filmem je také úzce spojen příběh o následném hledání této dívky, které trvalo celých 17 let. Její totožnost byla nakonec potvrzena právě díky metodě biometrické identifikace podle oční duhovky. (Midori_Mike)

  • - Do roly Sofi bolo hľadané dievča s heterochromiou, teda očami s viacfarebnou dúhovkou. Takéto oči našli u Astrid Berges Frisbey. (Robby6)