poster

Výchozí bod

  • Česko

    I Origins

    (festivalový název)
  • USA

    I Origins

  • Slovensko

    Východiskový bod

Drama / Sci-Fi / Romantický

USA, 2014, 107 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radek99
    ****

    I druhý celovečerní film Mikea Cahilla je nevšední filmovou událostí. V době, kdy málokdo umí přijít s něčím opravdu originálním, se Cahill dál zabývá svéráznou modifikací proměny nezávislého filmu. Žánrové zařazení (tedy nízkorozpočtové sci-fi) je znovu pouze odrazovým můstkem, tentokráte pro nezvyklou nadžánrovou soft-filosoficko-náboženskou hru ve stylu výtečného Schenkmanova Pozemšťana. Cahill ovšem žánry rád mixuje, a tak je celý náboženský kontext rámován opravdu hodně nevšední romantickou dějovou linkou, ve výsledku je Výchozí bod možná nejpodivnějším romantickým snímkem, jaký jsem kdy vůbec viděl. Tuhle rovinu umocňuje silně emotivní závěrečná výtahová scéna, rovinu náboženskou pak uzavírá scéna následující po skončení závěrečných titulků (u tohoto filmu se vyplatí neodcházet z kina před jejich skončením). Celý film je pak o střetávání protichůdných principů - věda versus náboženství, přístup vědecký (Ian) a esoterický (Sofi), což ovšem obé zastiňuje lidské existence přesahující láska. Vskutku dobrý film nestojí na rozpočtu, rozhodující roli hraje nápad a invence a v tomhle je Mike Cahill naprosto unikátní - jeho scénář je opravdu chytrý a sofistikovaný a ač jsem člověk racionální a v Boha nevěřící, nechápu ho jako dogmatickou odpověď na vlastní spirituální otázky, ale jakousi možnost rozvíjení dialogu. Emocionálně byl ovšem pro mne osobně Cahillův filmový debut Jiná země silnějším prožitkem...(6.1.2015)

  • Pethushka
    *****

    O tomhle nestačí si číst, tohle se musí vidět. Způsob, jakým je Výchozí bod natočen, a způsob, jakým zde dochází ke zvratům, je jedním slovem úchvatný. Myšlenky, na kterých je film založen, jsou divákovi předkládány tak jednoduše a zároveň přesvědčivě, že vám začnou dávat smysl a nepochybujete o jejich skutečnosti. O nic méně výjimečné není ani herecké obsazení. Pro takový film se výborně hodí neokoukané tváře, jelikož to diváka přiměje víc se soustředit na děj. Přes noc se mi to rozleželo a zvyšuji své hodnocení na plný počet.(24.8.2015)

  • heyda
    ***

    Velmi zajímavý film, který proti sobě staví vědecký přístup a náboženský/duchovní přístup, navíc perfektně odehraný i s takovou velmi ponurou atmosférou. Jenže nevím, jestli bych ho chtěl vidět znovu. A už vůbec nevím, o co přesně tvůrcům šlo, co bylo jejich záměrem? Každopádně jako filosoficko-fantastická jednohubka to funguje poměrně dobře. 65%(15.3.2015)

  • nunka
    *****

    Ono to začína ako romantická love story a len v dialógoch je jemne naznačené, že rácio versus mystika bude nosnou témou tohto jedinečného filmu. To, čo prichádza neskôr je sofistikovaná filmárčina spájajúca paradoxy, protichodné tendencie a všetky audiovizuálne prvky do jedného kompaktného celku. Je to presne ten typ filmu, ktorý chytí za srdce a slovne sa len veľmi ťažko obhajuje divácky zážitok, ktorý vyvolá.(9.3.2015)

  • castor
    ***

    „Něco vyššího“ se vznáší ve vzduchu. Racionální molekulární biolog o nějaké nadpřirozené existenci nehodlá ani spekulovat. Je posedlý očima, jedinečností duhovky a svým výzkumem. Spirituální dívka, kterou potká na party, svou nespoutaností a otevřeností naruší jeho racionálno. Téma tvůrců o konfrontaci vědeckého poznání a víry diváka zajímá, je to přemýšlivý kus, komorní, kterému nicméně trošku škodí až moc pomalé tempo. Nejedno místo je hlušší, což zacloumá s divákovou pozorností. Křehkou romanci vystřídá lehčí sci-fi, ač věříme, nejsme úplně ponoření v tom, co nám tvůrci předkládají. Výborná je kamera, postavy jsou naopak docela odbyté. Michael Pitt na velkém prostoru neselhal, překvapí i španělská herečka Astrid Berges-Frisbey coby hrdinova femme fatale. Ty tři hvězdy jsou samozřejmě velmi silné, ale nechám to takhle!!(25.12.2014)

  • - Sofiiny oči (Àstrid Bergès-Frisbey) byly digitálně přeneseny na Salominu, která má ve skutečnosti oči tmavé. (Geriel)

  • - Spoiler: Jeden z dôvodov, prečo bola India vybraná ako krajina, kde Ian Gray (Michael Pitt) nájde dievča s rovnakými očami ako mala Sofi (Astrid Bergès-Frisbey), bol ten, že v Indii sa skutočne využíva technológia na zber biometrických dát prostredníctvom skenovania očí obyvateľov. (Robby6)

  • - Režisér a autor scénáře filmu Mike Cahill uvedl, že hlavní inspirací pro film pro něj byla slavná fotografie afghánské dívky jménem Sharbat Gula, kterou v roce 1985 pořídil fotožurnalista Steve McCurry. Tato ikonická fotografie obletěla celý světa a dodnes zůstává fenoménem. S filmem je také úzce spojen příběh o následném hledání této dívky, které trvalo celých 17 let. Její totožnost byla nakonec potvrzena právě díky metodě biometrické identifikace podle oční duhovky. (Midori_Mike)