poster

Macbeth

  • Velká Británie

    Macbeth

  • Slovensko

    Macbeth

Drama / Válečný

Velká Británie / Francie / USA, 2015, 113 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • luka4615
    ****

    Jakožto divadelní ignorant jsem k tomuto filmu přistupoval jen jako k dílu, ve kterém hraje Michael Fassbender a Marion Cotillard. Avšak ve finále jsem byl zcela ohromen hloubkou a procítěností celého příběhu, jenž prýštil téměř z každého záběru. Režisér Justin Kurzel zabalil drama od Shakespeara do tísnivých obrazů na pozadí pochmurných reálií Skotska, přičemž celkový dojem dotváří perfektně zahraná titulní role Michaela Fassbendera. Jeho Macbeth je totiž fenomenálně vtahující a odpudivý zároveň. Nevím jestli to byl záměr přímo Shakespeara či režiséra filmu, ale výsledný dojem je úchvatný. Jediné co filmu můžu vytknout je až přílišné užívání slow-motion záběrů, které výsledný dojem vcelku kazí. Nebýt jich, neváhám tento film zarámovat do svého pomyslného filmového žebříčku na jednu z předních pozic. „Life's but a walking shadow. Honor. Love. Friends. But in there's death. Curses.“(27.1.2016)

  • movieband
    *****

    „Aby nás temné síly zničily, často nás získávají drobty pravdy, v drobnostech s námi hrají pravdivě, v podstatných věcech ale zrazují.“ Hypnotický, působivý, temný a stylisticky perfektní. Vizuál filmu diváka přiková do křesla, těžká atmosféra dá divákovi roubík a po zbytek filmu je už jen schopen vnímat perfektní herecké výkony. Macbeth je zaručenou filmovou událostí roku, která by si zasloužila minimálně nominace na Oscara za výpravu, zvuk, kameru a herecký výkon Michaela Fassbendera. Pravdou Macbetha je, že se místy táhne a upadá do monotónnosti, tudíž by mu možná mnohem víc slušela kratší stopáž. Ale vzhledem k tomu, že Macbethův příběh se omýlá stále dokola, tak na to šel Kurzel z jiného konce, a ve stopáži 113 minut, servíruje divákovi příběh o zhoubě lidské duše se surovou atmosférou, krvavým (ne-přehnaným) zpracováním a hypnoticky poutavou režií. „Be bloody, bold, and resolute. Laught to scorn the power of man, for none of woman born shall harm Macbeth.“ Dialogově je nové zpracování, Shakespearova Macbetha, mnohem stravitelnější, než jeho Coriolanus, který je mnohem náročnější, a pro mainstreamového diváka téměř nestravitelný. Macbeth je otevřenější širšímu publiku, už jen díky profláklosti svého děje. Kurzel se tohoto tématu chytá s vervou, a spolu s herci, kteří do toho nejdou s o nic menším zápalem divákovi nachystají bravurní jízdu plnou kvalitních hereckých výkonů a pamětihodných scén. Využití slow-motion je ve filmu namístě a jen umocňuje už tak působivý dojem z momentálního dění. Procítěnost Macbethova chování nebo toho, co se momentálně děje (průběh bitvy). Navíc samotné záběry krajiny, mlha válející se po svazích a úpatích kopců, blátivé bitevní pole, mlhavé lesy… Nejednou jsem si vzpomněl na Refnovu Valhallu. Časté prostřihy mezi scénami (modlící se lady Macbeth, Macbeth vraždící krále, uvědomění si svého činu) spolu s výbornou hudbou (Jed Kurzel tleskám), jen umocňovaly dramatičnost už tak dost vypjatých částí. Přízraky mrtvých, které pronásledovaly Macbetha, atmosféru doháněly až do hororu a spolu s prostupujícím šílenstvím se z filmu stává psycho-thriller, která v závěru skončí zákonitou katarzí, tak typickou pro Shakespearovi díla. Závěrečných 20 minut, mě svým zpracováním dohnalo do plné palby. Kurzelův Macbeth je stoprocentním, nevídaným a kvalitním diváckým zážitkem. Škoda jen, že mi utekl na plátně. Film se mi neskutečně trefil do vkusu. Dlouho mě nic tak nezasáhlo, hudebně i dějově, jako právě Fassbendero\Kurzelovo podání téhle středověké tragédie. P.S. Pokud se do té doby nic nezmění, tak jsem na zpracování videoherního Assassina hodně zvědavý. Pokud by na to šel Kurzel stejně jako na Macbetha, bylo by to přinejmenším zajímavé a já bych se na to těšil mnohem víc, než doteď, sic nijak velký fanda hry nejsem. P.P.S. Soundtrack je mistrovské dílo a skladba Macbeth je tím nejnádhernějším z celé hudební kompozice. Plná usmíření, rozvážnosti a emocí. Masterpiece. „Hail Macbeth!“ Zajímavé komentáře: Marigold, Cervenak, Traffic, 2-Xtreme(31.1.2016)

  • Aljak
    ****

    Macbeth nepatrí medzi moje obľúbené Shakespearové hry, no treba uznať, že toto bolo natočené naozaj famózne! Keby si to mám predstaviť počas čítania vo vizuálnej podobe, nemalo by to veru ďaleko od tohto. Drsné prostredie (vierohodne škótske), skvelé kulisy a do toho vynikajúci Fassbender (ktorého som kedysi absolútne nemusel, no teraz si ma čím ďalej tým viac získava). Scenár verne okopírovaný, dokonca aj s viacerými pôvodnými replikami (z čoho by mal isto radosť aj William), takže z tohto pohľadu výborné. Od 5 hviezdičiek to delí jedine moje neveľké nadšenie z tejto hry (samozrejme v porovnaní s ostatnými Shakesperovými dielami).(27.3.2016)

  • kaylin
    **

    Nemůžu si pomoct, ale kdybych nejprve viděl tenhle film, tak mě to asi nepřiměje, abych se na Shakespearovy tragédie díval i na divadle. Má to všechno, co by tahle hra měla mít, ale přitom je to tak neskutečně divácky nepříjemné, že mě nebavilo se na to koukat, a to i přes přítomnost oblíbených herců.(21.2.2016)

  • flanker.27
    ****

    U del Torova Crimson Peaku jsem v recenzích čítal, že každý záběr je hodný zarámování. Já bych tuhle poklonu složil spíše Macbethovi. Krajina v kombinaci se světlem skýtá tak nádherné záběry, až oči přechází. V interiérech je naopak atmosféra nabitá napětím a dusnem vnitřního boje. Pokud jde o zobrazení propukajícího šílenství, to je ztvárněné bravurně, Fassbender se s náročnou rolí vypořádal obstojně. Marion Cotillard (jež, jak správně poznamenal kamarád, neskutečně připomíná Kláru Issovou, což je umocněno tím, že právě ji jsme viděli v Richardu III. jako Annu Nevillovou) pak jako lady našeptávačka Macbeth budí víc hrůzy než její manžel, který je ze začátku vlastně jen manipulovaný vykonavatel jejích ambicí. Což je ale pro Macbetha v mých očích horší, dokážu pochopit (neříkám omluvit) zločin vedený jasným motivem, ale nechat se slabošsky zmanipulovat postrádá byť jen tu chladnou logiku cíleného zločinu. Co ovšem sráží body je to, že ač je text toho, co napsal Šejkspíra krácený, tak zhruba veprostřed se nachází několik scén, které opakují de facto to samé. Při zachování plného textu by to proporčně nevadilo, takhle to je dle mého v nepoměru se zbytkem, zvláště s koncem, který se odbude až moc rychle. Ale líbí se mi scéna, kde Macbeth oplakává svou ženu, že i v jeho polovičním šílenství a při činech které nařídil, mu je ponechán lidský rozměr a láska. Zbývá dodat, že historicky je to s Macbethem trochu jako s Richardem III., ze schopného krále se kulturní tradicí stal pravzor královraha a usurpátora, ale když ono je to podané dobře no. "All hail, Macbeth, thou shalt be king hereafter!"(8.11.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace