poster

Hrdina

  • Čína

    Ying xiong

  • Čína

    英雄

  • Slovensko

    Hrdina

  • Nový Zéland

    Hero

  • Austrálie

    Hero

Akční / Drama / Dobrodružný

Čína / Hong Kong, 2002, 99 min (Director's cut: 107 min)

Režie:

Yimou Zhang

Hudba:

Tan Dun

Producenti:

William Kong
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • monolog
    ****

    Tygrovi a drakovi jsem dal dvě hvězdy. Proč? Myslím, že je to strašně přeceňovaný film. Vlastně spíš děsivá nudná zívačka. Ale tohle se mi, oproti němu, líbilo. Není tu tolik nefyzikálních letů, jako v Tygrovi a navíc tady je aspoň jakýs takýs zajímavý a uvěřitelný příběh. Přestože mi hodně vadily ty záběry, který byly dělaný spíš jen kvůli kráse a pocitu naplnění, než kvůli filmu, zbytek se mi celkem zamlouval. Jediný větší problém s herci jsem měl u žen (a vážně nejsem mizogyn). Asi na to nemám to oko, jako všichni, kteří posledních pár let koukaj jen na asijský bojovky a romanťárny, ale já prostě furt nevěděl, která že to je ta Vločka a která ne. I když je děj vlastně pořád dokolečka o tom samém, je zajímavý srovnání různých vysvětlení téže situace a společně s nedlouhou stopáží jsem si to docela užil. Ale i tak si myslím, že asijský akčňáky jsou nejlepší, když se aspoň na první pohled drží reality (neboli nelétat, a to ani když se zvedá vítr). A nejlepším Hongkongským akčním snímkem všech dob pro mě asi ještě hodně dlouho zůstane Bláznivá mise (celá série). I když tohle se skorem dotáhlo na některý snímky s Jackie Chanem, který mám na druhým místě. Ale jen skoro. Ta čtvrtá hvězdička je pak za jednu z replik: "Utrpení jednotlivce není nic ve srovnání s utrpením všech lidí." a taky za hlavní myšlenku díla, která je v sebeobětování se pro vyšší dobro, protože to už dneska nikoho nezajímá. Málokdo o sobě s hrdostí a nahlas před přáteli prohlásí, že je vlastenec. A to je škoda, protože vlast je to nejlepší, za co můžeme život položit. Za ni a za vyšší dobro.(18.2.2006)

  • belldandy
    ****

    Slibovali, že to předčí Tygra a draka, a musím říct, že nelhali. Hrdina je film, který vás svou vizuální stránkou položí na lopatky. Stejně jako vTygru a draku tu však forma vítězí nad obsahem. Ikdyž se oba filmy snažily nepochybně cosi říci (Tentýž pocit jsem třeba u Moulin Rouge neměla), bylo to naprosto zatlačeno na pozadí obrovskou výpravností a barevnými orgiemi. Příběh, se strukturou vyprávění jakoby vypůjčenou z legendátního Kurosawova Rašomona, má problematické poselství. Pro štěstí mnoha, jež má zaručit mocný stát, lze obětovat nejen štěstí ale i životy jednotlivců. Číňan však možná vidí v genezi vlastního státu něco víc než-li my. Je to příběh nejen o založení státu, ale o vzniku celé čínské civilizace.(24.1.2004)

  • Kass
    *****

    Obdivovatelům pohyblivých obrázků, kteří považují film ve své primární čistotě za výsostně vizuální umění, předkládá "Hrdina" přímo rajskou pastvinu v barvami hýřících poetických výjevech. Ústřední myšlenka historického eposu - Celé podnebesí - v sobě sice ukrývá vzácně povznášející ideu se silným morálním přesahem, příběh samotný je zde ovšem složkou významově až druhořadou - vždyť je také v průběhu filmu opakovaně popřen a zpětně odlišně vyložen. Mohlo by se zdát, že forma bude neřízeně válcovat obsah, ale není tomu tak. Vizuální podoba snímku, jakkoliv omračující a dominantní, nepůsobí přeplácaně a účelově, ale svou prostotou a jednolitou barevnou střídmostí, která určuje charakter každé jednotlivé dějové části, překvapuje výslednou jednoduchostí a stylovou čistotou, v níž je ponechán i dostatečný prostor pro hrdinsky oduševnělé dialogy. "Hrdina" se musí chápat jako filmová báseň o pěti slokách, jež je vedle slov vyprávěna především oživlými malbami, zahalenými hudbou tradičního, mýticky starodávného hávu. Skutečným vojevůdcem a sjednotitelem filmu je režisér Z. Yimou. Není mu zatěžko v zájmu efektu "divákova padající čelist" poručit větru a dešti; on řídí každý záchvěv vlasu vlajícího ve větru či pohyb kostýmů při bojových (baletních) exhibicích; pod jeho upřeným dohledem se v dokonalé synchronizaci šikují statisícové armády, aby hned v následujícím okamžiku své vůdčí postavení na plátně nenásilně, zcela přirozeně, propůjčily jediné kapce vody dopadnuvší na studenou tvář milované ženy. Přese všechny klady by "Hrdina" nebyl úplným dílem, nebýt obydlen skvělými, výrazově silnými postavami. Především Bezejmenný s kamennou tváří Jet Liho, Zlomený meč s vědoucíma očima Tony Leung Chiu Waie a Sněhová vločka s mrazivě krásnými rysy Maggie Cheung, nejpůvabnější ženy, která kdy v přítmí kinosálu uchopila rukojeť meče...(12.8.2011)

  • Marigold
    ****

    Uhrančivý snímek, který spojuje poklidně plynoucí (tempem takřka harmonickou) orientální legendu o vzniku jednotné Číny a strhující vizuální styl ala Matrix. Narozdíl od efektní západní produkce jsou však bojové scény pouze jednou z mnoha složek a boj v příběhu má více rovin. Nejedná se o smrtící balet, v němž hrdina potírá zlo, nýbrž o jakýsi druh duchovního dialogu, v němž jsou zbraně jen prostředkem poznání, že nejmocnější zbraň je žádná zbraň. Zhang podal svůj snímek po výtvarné stránce naprosto strhujícím způsobem, emoce se spíše než v myticky strnulých postavách zračí v barvách a živlech (oheň, voda, vzduch i zem jakoby vyadřovaly pocity za hrdiny). Velmi se mi zamlouvá "jing-jangové " ladění příběhu, kdy zlo i dobro jsou neoddělitelně spjaty ve "Svět" a hrdina není tím, kdo ve jménu dobra porazí zlo, ale tím, kdo pochopí Svět a podstoupí oběť. Hrdina svým celkovým laděním a atmosférou sugeruje orientálně vyrovnaného ducha a precizní hrou se symboly se řadí mezi snímky, které nejsou jen záležitostí rychlého meče, ale i záležitostí myšlenky. Škoda, že ta se po přehnaně přímočarém úvodu příliš uzlí v retrospektivách a verzích minulých dějů, ale její pointa přichází přesně včas a vyznívá právě tak, jak vyznít má... Jasně a nepodbízivě. Byť je tedy Hrdina v některých aspektech velice západním filmem (místy možná trochu porušil dobrou míru), celkovým vyzněním je velice exotický a východní... A rád se k němu za čas zase vrátím.(6.4.2004)

  • kulyk

    Nedávno jsem si za čékádéčkem odchytil jednoho rákose a ten vůbec nelétal, ať jsem do něj šťouchal klacíkem sebeúporněji! Ba co více, místo hutných filosofických promluv breptal jen to svoje věčné ,,čuláku, čuláku"..... Ještě ke všemu jsem si v půlce hrdinování hodil chrupku, takže tentokráte bez hvězd.(3.10.2013)

  • - Film se natáčel sto padesát dní od sedmi hodin ráno do půlnoci. (contrastic)

  • - Rozpočet činil na asijské poměry neuvěřitelných 30 milionů amerických dolarů, které se autorům vrátili 10 dní od uvedení. (contrastic)

  • - Ve starověké Číně musel protivník doložit vítězství nad soupeřem tím, že se prokázal jejich hlavami, nikoliv zbraněmi. Režisér tuto historickou přesnost vypustil s ohledem na žaludky diváků. (Morien)