Reklama

Reklama

Zkáza krásou

  • Slovensko Zkáza krásou (více)
Trailer

Obsahy(1)

Lída Baarová. Herečka, pro kterou byla její krása největším darem i prokletím zároveň. Mladá a atraktivní dívka se rychle stala největší československou filmovou hvězdou a dokázala si podmanit i nejobávanější muže své doby. Vztah s ministrem říšské propagandy Josephem Goebbelsem z ní však obratem učinil národního nepřítele a symbol kolaborantství. Dokumentaristka Helena Třeštíková se s Baarovou setkala v jejím zahraničním exilu. Na sklonku hereččina života natočila otevřenou zpověď kdysi milované a následně zatracované hvězdy na pozadí unikátních materiálů z několika evropských filmových archivů i ukázek slavných rolí Lídy Baarové. Příběh sebedestruktivní lovestory s proporcemi antické tragédie je fatálně spjat s evropskými dějinami a ukazuje mimořádně upřímný portrét ženy, jíž na vrcholu kariéry ležel svět u nohou. O to monumentálnější byl pak její pád do zapomnění a samoty. (Aerofilms)

(více)

Recenze (171)

Tamdydam

všechny recenze uživatele

Asi tenhle dokument neumím úplně objektivně ohodnotit. Po obsahové stránce má patrně značné rezervy (o tom ale nevím tolik, abych mohl soudit). Pokud jde ale o emoce, tak s těmi mi zamával hodně. Nemám chuť Lídu Baarovou soudit.Jaká doopravdy byla, to se bohužel z tohoto jednostranně zaměřeného dokumentu s jistotou nedovíme. Nepochybně krásná a nesmírně okouzlující. A její poválečné osudy zdrcující. Byla jistě člověk jako každý jiný, který dělá chyby a má jistě i nějaké ty nectnosti. Což si ostatně sama hořce uvědomovala. Nikdo nevíme, jak bychom takový sešup v osobním i kariérním životě přestáli. Bylo mi jí líto. ()

MyrnaAlec 

všechny recenze uživatele

O tom, že slibný začátek neznamená stejný konec. Baarová byla nejzářivější hnězda předválečného filmu a nakonec skončila sama s flaškou becherovky. Dokument je poctivě poskládán chronologicky z archívů plus komentáře Baarové mluvené a také čtené jinou osobou. Rozhodně nebyla tou, kdo by měl pykat za nějakou kolaboraci, když celý národ hajloval na Václaváku. ()

Barghest 

všechny recenze uživatele

Helena Třeštíková je zárukou dokumentární kvality a život Lídy Baarové z jejího vlastního pohledu mě moc zajímal, zvlášť když za pár týdnů měl přijít celovečerák o téhle herečce. Byla opravdu krásná, šarmantní a charismatická, takže mě nepřekvapuje, že se kolem ní muži točili jako kolibříci kolem květiny. I když režisérka nechává mluvit téměř výhradně jen hlavní protagonistku, mezi řádky se dá vyčíst její opravdový charakter. I to, jak se osamělá stará paní ke konci života opíjela chlastem a vlastní zašlou slávou. ()

Bazinka 

všechny recenze uživatele

Tri hvezdy dostava tento - pro me bohuzel temer docusoap ?!- jen za tech nekolik malo vyraznejsich emoci, ktere jsem behem neho prozila, a take pro svuj obdiv k Lide B. Z estetickeho hlediska jsou kombinace nekterych dobovych zaberu a hudby fascinujici a v urcitych okamzicich se za pomoci zpomalovacek dari skutecne navodit realne prozitky jake to asi tak mohlo byt - byt Lidou Baarovou, ale od Heleny je tento vytvor az zalostne nedostacujici...nemohu odpustit fakticke chyby, prvoplanovost tech nekolika malo otazek, ktere od autorky smerem k Lide zazni no a ty radoby kontrapunkty, ktere az nedustojne upozornuji divaka na to, ze na ne hodinu a pul promlouva vlastne stara blazniva alkoholicka jsou temer trestne...jakozto dokument je tento film prakticky k nicemu, protoze se diky nemu nedozvime vic nez z jejiho knizne jiz nekolikrate vydaneho zivotopisu a jednoho starsiho snimku Trestikove zpracovavajici stejnou latku...nekdo oceni raritnejsi archivni zabery a ukazky z jejich nemeckych praci...nicmene pro me je tento film pres svou puvodni ambici niterne zpovedi velke damy pouhou prehlidkou bulvarni septandy a donekonecna omylanym Goebbelsem-milencem. ()

blowup 

všechny recenze uživatele

Teprve tak po 14 dnech se vrátím k dokumentu. Když jsem odcházela, tak jsem měla pocit ošklivosti. Za to nemůže H. Třeštíková, ale obsah - tolik nacismu a narcismu se nedalo skoro vydržet. Vadil mi i autentický hlas, byla jsem ráda, když pak citace četla jiná osoba. Plynutí času, kdy se místa, která byly středem dění, jako Barrandov, mění, a stopy se objevují a mizí...Z této stopy mi bylo trochu "šoufl" (nebo "šloufl"?). ()

DoNotCross 

všechny recenze uživatele

Že je letos Baarová všude, co? Nejsem fanoušek téhle herečky, ale dokument s tímhle osudovým názvem mi přišel na první pohled zajímavý. V kině jsem se ale dočkal zklamání. Pokud jste stejně jako já viděli v únoru Renčův biják, tady se v podstatě nic nového nedozvíte. Příběh sice vypráví samotná Baarová, ale vyprávěcí struktura je stejná, jako v hraném filmu a klidně by na základě její výpovědi mohl vzniknout jeho scénář. Ačkoliv se dokument honosí přízviskem "intimní výpověď", dozvíte se toho o Baarové žalostně málo. Mezi řádky vyplyne jen to, že se vnímá jako velkou hvězdu a sebevědomí ji rozhodně nechybělo. Zamrzí, že se dokument soustředí na její postelová dobrodružství, ale vlastně jen v podobě seznamu. Nevím, co jsem vlastně od dokumentu očekával, ale nedostalo se mi to. A sentimentální vzpomínání jedné staré paní na zašlou slávu a milence mě nezajímá. Chybí mi k tomu nějaké hlubší podloží, zasazení Baarové do kontextu. Tohle působí především jako něco, co má vydělat na slavném jméně, nic moc zajímavého se z tohoto dílka nedozvíte. ()

martinkaziki 

všechny recenze uživatele

Co mě paměť sahá, miluju filmy pro pamětníky a herce, co v nich hrají. Pozor, Baarová mezi ně nepatřila a ani Renčův film, natož tento dokument to nezměnil. Dokonce se mé nesympatie prohloubily díky její nafoukanosti a sebestřednému smutku bez náznaku lítosti s lidmi, kterým zničila život. Samotný dokument by mě možná zaujal víc, pokud bych už kdysi nečetla životopis zpracovaný Josefem Škvoreckým. A mimochodem, ten několikrát zmiňovaný titul nejkrásnější ženy Evropy taky dost dobře nechápu. Mandlová, Vítová, Golová a určitě i další byly podle mne mnohem hezčí... ()

boombang 

všechny recenze uživatele

Film má nějakou hodnotu jen kvůli dobovým záběrům. Kromě nich je v něm jen stará bývalá hvězda, troska, která během svého vyprávění střídavě brečí, hulí, pije becherovku rovnou z flašky a jaksi nevysloveně škemrá o naše pochopení, resp. soucit. Ač tomu nejsem tak úplně rád, u mne se to minulo účinkem. P.S. Nejen, že LB nebyla chytrá, ale podle mne nebyla ani krásná. P.P.S. Ještě že byla schopna - v jednom případě - svoji blbost připustit. ()

VlastaFlaksa 

všechny recenze uživatele

Já, já, já ... slovo, které v dokumentu zaznívá nejčastěji (.......já jsem byla nejen krásná, já byla i talentovaná.......). Baarová je sebestředná, do sebe zahleděná, opilá sebeláskou a zašlou slávou. O tom "zlém", co se dělo kolem ní, údajně nic nevěděla, čímž se snaží ospravedlnit a snad i očistit svoji minulost. Nechce se mi věřit, že ač mladá, byla zároveň tak nebetyčně blbá (nebo snad "naivní", jak sama často říká"?) a opravdu nechápala, co se kolem ní děje a co je její "láska" zač. Ano, vytrpěla si hodně, ale - ruku na srdce - většinu toho zlého, co jí potkalo, si způsobila sama (a nejen sobě) - možná díky té své "naivitě" nebo taky možná díky nenasytné touze po kariéře a obdivu. Kdo ví, ale dnes už nemá smysl někoho soudit - jen Bůh ví, jak to bylo doopravdy. ()

Hrabovo 

všechny recenze uživatele

Myslím, že Lídu Baarovou krása opravdu ovlivnila osudovým způsobem. Od 17 let se objevuje ve filmu, kde co do vzhledu nemá konkurenci, opravdu byla nádherná. No a ta krása a reakce okolí na ni způsobila, že Lídě se její vzhled stal tím nejdůležitějším. Skrze něj se stává filmovou hvězdou (myslím, že to byla dobrá herečka a průměrná filmová zpěvačka), skrze něj jí leží muži u nohou. Stala se z ní osobnost, která se jen zrcadlí v reakcích okolí, které život formují partneři, kterou okouzluje to, že sama okouzluje. Docela jí věřím, že milovala vlastně Goebbelsovu lásku k ní. No a skrze tuto nakonec přiznanou lásku s ní život opravdu zatočil! Do Čech se vrátit nemohla. Byla personou non grata až do blízké minulosti. Umí vzpomínat jen na svůj nádherný vzhled, reakce světa na něj... ()

iz67 

všechny recenze uživatele

Celovečerní formát je nad možnostmi materiálu případně tvůrců (významnou část filmu jsem se nudil). Dalším problémem je stav Baarove (věk, alkohol) při vídeňském natáčení. Vyprávěla by takhle o sobě, I kdyby byla mladší a fit? Chápu nadšení Trestikove, když se k tomuto natáčení dostala. Úžasný výsledek se však nedostavil. ()

Coliseum 

všechny recenze uživatele

Tak od Třeštíkový sem čekal mnohem víc, než angažování čtecího zařízení Zdeny Procházkový, druhdy Renčovy Lídy, spoustu známých sestřihů, prostřihů, Hitlerů a Goebbelsů a především infinitivní množství faktografickejch nepřesností. Ostatně, NinadeL to napsala přesně. Byla to vyčerpávající až útrpná podívaná a potenciál v prachu. ()

Binne 

všechny recenze uživatele

Docela jsem přemýšlela, jakým způsobem dokument uchopit. Nechtěl jsem se snižovat ke zbytečnému a neoprávněnému souzení člověka, o jehož smýšlení nevím zhola nic - Lída se mi i v pokročilém věku zdála lidsky "nepropustná", chladná. Myslím, že je velmi složité proniknout k její citlivé schránce - o všem mluvila s lehkým odstupem a o sobě a svém uvažování v mladém věku toho moc neřekla. Přijde mi, že neznala skutečný význam lásky (jestli vůbec nějaký je), Většina partnerů, které měla ji byli nějakým způsobem užiteční. Připadalo mi, že v její lásce je spousta vypočítavosti ale i naivity. Nedokázala predikovat budoucnost, držela se daného momentu - což je překvapující jelikož se zároveň jednalo o velmi ambiciózní ženu. Věřím tomu, že v životě neměla mnoho přátel. Obklopovali jí primárně muži - nevím zda pouze na základě vzhledu nebo i jejího duševního bohatství. Je zcela nesporné, že zažila kruté chvíle, které ji poznamenali. Více ji ale poznamenalo to, co se bezprostředně stalo její osobě spíš, než co to znamenalo pro její rodinu. Obviňovala z vlastního neštěstí kohokoli - nikdy sebe. Ať už šlo o její matku nebo sestru - ačkoli neštěstí se stala primárně kvůli jejímu románku s mistrem propagandy třetí říše. To, co následovalo a jakým způsobem jednal socialistický režim je absolutně špatně - to už se ale dostáváme do obecného hodnocení válečného a poválečného dění, kdy na sebe okolnosti vzájemně navazovali. Lída nebyla schopná vidět souvislosti, predikovat, vyhodnocovat situaci - lidé se jí prostě jen hodili - ale vždy jen v danou chvíli, na určitou dobu. Myslím, že nebyla příliš inteligentní, velmi vypočítává, velmi ambiciózní a velmi krásná. ()

Stejšn 

všechny recenze uživatele

Velmi působivé. Krásná, ale sebestředná a hloupá filmová hvězda vypráví před smrtí o svém tragickém životě ve světě, který dvakrát po sobě zešílel. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Už během sledování filmu Zkáza krásou se pro mě tento snímek stával hodně kontroverzní. A to z řady důvodů. Měl jsem tedy velký problém jej ohodnotit. Soudil jsem, že se buď jedná o něco mimořádného nebo přesně naopak. Už od začátku je patrné, že Lída Baarová je bohužel ve velmi podivném stavu. Dá se celkem snadno odhadnout, že má asi dost vypito, což nám ukazují následně i sami tvůrci, kteří ji natáčejí, kterak do sebe leje alkohol už nevím jaké značky. Sama toho taky dost vykouří a ve své zmatenosti si dokonce jednou zapálí cigaretu opačně. Navíc se i ptá Heleny Třeštíkové, proč ji tak trápí. Logicky mě tak napadá, zda sama herečka vůbec byla ve stavu reálného chápání, co se s ní děje, byť o svém životě mluvila vcelku souvisle. Tady už se pohybujeme na hranici morálnosti podobného natáčení a je to velká otázka, zda kdyby to bylo na Baarové, mohly by být všechny záběry k dispozici. Třeba to odsouhlasila, to samozřejmě já nevím, abych režisérce nekřivdil. Druhá strana mince je pak její vyprávění, kdy jí velmi často není rozumět. Samotnou kapitolou jsou pak archivní materiály celkem unikátních filmů, které se dnes už u nás jen tak neuvidí. Také pohled Baarové na různé situace, které ji i po letech dojímají, jsou výjimečné. Její osud byl naplněn neuvěřitelným dramatem a protiklady, které i dnes fascinují. ()

julyberda 

všechny recenze uživatele

Těžko říct, do jaké míry je Zkáza krásou bulvár a do jaké dobrý dokument. Velkým mínusem filmu je moje dojatě brečí společnice (dokument má informovat a ne hrát na divákovy city), velkým plusem fakt, že oproti Lídě Baarové Filipa Renče je tohle kinematografické veledílo. ()

p.i.t.b.u.l odpad!

všechny recenze uživatele

Dávám ODPAD a hned vysvětlím proč. Tento dokument nemusel vůbec vzniknout a nic by se nestalo, protože nepřinesl nic nového. Na Wikipedii jsem se dozvěděl o Baarové více, než tady. Z kina jsem odešel zklamaný. Když nad tím tak přemýšlím, viděl jsem vlastně záběry z jejich filmů, záběry nacistické okupace a část záběrů z dokumentu roku 1995. Naprostá zbytečnost. ()

Související novinky

Je tu pátý ročník My Street Films

Je tu pátý ročník My Street Films

13.04.2018

Již popáté vyzývá projekt My Street Films všechny aspirující filmaře, aby do 22. dubna odevzdali svůj námět na krátký dokument. Autoři osmi nejlepších námětů získají možnost zúčastnit se zdarma… (více)

Startuje letní přehlídka BEST FILM FEST

Startuje letní přehlídka BEST FILM FEST

14.07.2016

Volné seskupení čtyř artových kin v Praze: Atlas, Evald, Lucerna a MAT pořádá od 14. do 20. července tohoto roku BEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů první… (více)

Reklama

Reklama