Režie:
Agnieszka HollandScénář:
Paul HenggeKamera:
Jacek PetryckiHudba:
Zbigniew PreisnerHrají:
Marco Hofschneider, Julie Delpy, René Hofschneider, André Wilms, Andrzej Mastalerz, Hanns Zischler, Norbert Schwarz, Halina Łabonarska, Artur Barciś (více)Obsahy(1)
Bezmála „švejkovský“, místy až bizarní příběh židovského mladíka, který musí před celým světem zapírat svou totožnost, se odehrává na řadě míst Evropy a odhaluje v celé hrůze nesmyslnost lidské netolerance, fanatismu, a války vůbec podle autobiografického románu S. Perela.
Salomon Perel se příliš neliší od svých součastníků, vlivem bouřlivé válečné doby jeho životní cesty dostávají nečekaný spád. Nejdříve s rodiči patřícími k německo-židovské komunitě utíká před hrozbami nacistů, pak se za letního táborového soustředění sám stává podezřelým politickým živlem. Po nečekaném útočném vpádu Němců na polské a ruské území je jejich zajatcem a tlumočníkem. Ironií osudu se ocitá v centru německé říše, kde prožívá první milostné vzplanutí k mladé Němce, ale vzápětí pocítí na vlastní kůži život obyvatel židovského gheta... (pstp)
(více)Videa (1)
Recenze (150)
Sorry, ale mě to přišlo pitomé.. Fakt bych rád věděl, jak to bylo doopravdy, protože tenhle scénář (a dost možná i předloha) je evidentně hodně přibarvená, z prstu vycucaná absurdita o chybějící předkožce a řetězci náhod tak uměle vykonstruovaných, že to musí trhat oči každému se smyslem pro realitu.. Má to pár fajn scén (vypíchnul bych průjezd ghettem), ale dost mizernou režii.. Celou dobu to na mě působilo, že herci vůbec neví co mají hrát.. Jakoby dostali jen úplně základní pokyny typu "přejdeš zprava doleva a řekneš repliku".. Celé je to toporné, nepřesvědčivé, působící jako naivní filmařská póza.. Takové diletantství s ambicí.. Prostě, za mě je to slabé, tu "pravdivost příběhu" tak jak je přednesen fakt nežeru a tleskat tomu, jen proto, že se to zase otírá (a opírá) o utrpení židů, se mi fakt nechce... Někde mezi 2 a 3.. ()
Být Žid v nacistické Evropě nebyla žádná prdel. Evropa, Evropa vypráví o Solomonu Perelovi, mladém Židovi, kterému se s obrovským kopcem štěstí podařilo přežít přímo v řadách nacistů. Agniezska Holland téměř s jemným humorem ( nebo ani ne tak téměř jako prostě s) představuje až neuvěřitelný příběh mladíka , který chtěl jediné: Přežít. Po obsazení Polska sovětskou armádou se dostává pod vliv bolševiků a jejich vymývání mozků ( krásná scéna o srovnání Boha a Stalina), poté se náhodou dostává do zajetí německých vojáků a když se mu podaří přesvědčit své věznitele o německém původu, stává se jedním z nich.. a já sleduju, že tu opisuju obsah a prd píšu o svých pocitech z filmu ..ok, Anežka natočila výborný film podle skutečné události, ale nedokážu si vybavit téměř žádnou silnější chvilku ( snad to srovnání Boha a Stalina stálo za to a pár snových scén - Hitler ve skříni). ()
Neohromil ma Forrest Gump, nepáčilo sa mi spracovanie životných osudov Salomona Perela. Aj keď môžem veriť, že väčšina životných peripetií sa udiala tak, ako ich opísal vo svojej knihe, bolo potrebné k tejto predlohe pristupovať citlivo, aby vyznenie filmu pôsobilo autentickým dojmom. To sa podľa mňa Agnieszke Holland nepodarilo a výsledok som vnímal ako produkt tvorcu, ktorý si nebol istý posolstvom , ktoré chce vyslať divákovi. ()
"Svůj příběh nesmíš nikomu vyprávět. Nikdo ti neuvěří…" Příběh o židovi, kterému se podaří nacisty svým vzezřením i celkovým chováním natolik obalamutit, že se nakonec dostane až do prestižní společnosti Hitlerjugend, se místy jeví vskutku jako těžko uvěřitelný. Ale protože je to natočeno podle autobiografického románu, tak to celé musí být postaveno na reálném základu. Když přitom přemýšlím nad tvrzením hlavního hrdiny filmu, že "není těžké někoho hrát, je to lehčí, než být sám sebou," říkám si, že ani v oné "cizí kůži" to Salomon Perel alias Josef Peters neměl vůbec jednoduché. Hlavně musel asi prožívat každodenní stres, že to jeho "divadélko" někdo odhalí. Faktem ale je, že ono jakési "švejkování" mu nakonec zachránilo jeho vlastní život, což v oné šílené době druhé světové války, bylo určitě to nejdůležitější. ()
Je to tak na hrane, pretože od vojnovej drámy by som očakával viac vypätých situácií, a pritom to má skôr taký dobrodružný nádych. Mladučký hrdina prepláva vojnovou dobou celkom ľahko, najprv od židovského chlapca ku komsomoľcom, potom prebehne ku nacistickým vojakom, opäť sa pokúša vrátiť ku komunistom, potom prichádza do Hitlerjugend, aby sa opäť vrátil ku komunistom. Všade stúpa po chodníčku uznania a všade je čiastočne vymývaný propagandou, na jeho živote sa to okrem toho, že sa nemôže veľmi hlásať ku židovskému národu, príliš neodráža. Ale bolo to celé zaujímavé, 2-hodinová stopáž nenudila a to, že je to podľa skutočnej postavy, je už len taká čerešnička. Mohli si ale odpustiť toľko nahoty, nepotrebujem každých desať minút sledovať holé mužské zadky. ()
Galerie (36)
Photo © Central Cinema Company Film
Zajímavosti (6)
- Film byl natočen podle skutečné události. (Kulmon)
- V rodném Německu byl snímek zpočátku přijímán velice vlažně, filmovým výborem nebyl dokonce ani navržen na možnou účast v boji o Cenu Akademie pro “nejlepší cizojazyčný film“. Jaké pak přišlo překvapení a rozpaky, když se ukázal jako jeden z nejúspěšnějších německých filmů, který byl kdy v USA uveden a získal nejen Zlatý glóbus, ale i oscarovou nominaci pro “nejlepší adaptovaný scénář“. (džanik)
Reklama